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J-GLOBAL ID:201901021369594233   Update date: Aug. 19, 2021

SANO Aiko

サノ アイコ | SANO Aiko
Affiliation and department:
Research field  (3): Japanese language education ,  Primary/secondary education and curricula ,  Foreign language education
Research keywords  (7): Biliteracy ,  Second Language Writing ,  Deaf Education ,  Second Language Writing Education ,  English Education ,  Heritage Language Education ,  Bilingual Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2025 高度バイリテラシー育成に貢献する継承語教育
  • 2019 - 2024 多層言語環境における第二言語話者像-トランスランゲージング志向の会話方略
  • 2017 - 2020 中・高生の日英バイリテラシー発達に関する縦断的研究
  • 2015 - 2018 東アジア圏の複言語主義共同体の構築-多言語社会香港からの示唆
  • 2014 - 2016 日英バイリンガル児童・生徒の作文力の発達に関する縦断的研究
Papers (21):
  • Aiko Sano. Successful Family Language Policy in Fostering Children’s Biliteracy: Focusing on the parents of heritage language speakers in the U. K. BATJ Journal (The British Association for Teaching Japanese as a Foreign Language). 2020. 21. 4-21
  • Aiko Sano & Mizuho Tanaka. Translanguaging as a pedagogical tool in bilingual Deaf education: Development of a classroom analysis scheme BOLT. Studies in Mother Tongue, Heritage Language and Bilingual Education. 2019. 15. 55-75
  • 佐野愛子. バイリンガル教育としてのろう教育. MHB学会2018年度研究大会 予稿集. 2018. 30-31
  • 佐野愛子. バイモーダルろう教育に関する基礎知識. MHB学会2018年度研究大会 予稿集. 2018. 20-26
  • 佐野愛子, 増谷梓, 阿部ゆかり. ろう児の日本語作文指導における日本手話の活用. 母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究. 2018. 14. 47-68
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Lectures and oral presentations  (56):
  • Changing Identity and Teacher Beliefs of a Deaf Teacher With Experiences in Auditory and Oral Method Education: A Methodological Experiment of Dialogic Autoethnography
    (2021)
  • Changing High School Teachers’ Beliefs on Education for CLD students: Through Biliteracy Assessments of Written Compositions
    (2021)
  • ライティング指導の玉手箱
    (英語教員授業力向上研修会(adeng) 2020年度第4回研修会 2021)
  • 「 トランスリンガルな文学 -温又柔氏の 『 真ん中のこどもたち 』」
    (科研 基盤研究 B 多層言語環境における第二言語話者像 トランスランゲージング志向の会話方略 公開学習会 「 トランスリンガルな文学を読む 」 2020)
  • Research Methods: Introduction to the Method of Qualitative Research with SCAT
    (2020)
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Education (5):
  • 2011 - 2019 Hokkaido University
  • - 2019 Hokkaido University
  • 2008 - 2010 Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto
  • 1992 - 1998 Hokkaido University
  • 1989 - 1991 Sevenoaks School(U.K.)
Professional career (3):
  • Doctor of Philosophy (Hokkaido University)
  • Master of Arts (University of Toronto)
  • Bachelor of Laws (Hokkaido University)
Work history (4):
  • 2020/04 - 立命館大学 文学部 国際コミュニケーション学域 教授
  • 2019/04 - 2020/03 札幌国際大学 観光学部 国際観光学科 教授
  • 2014/04 - 2019/03 北海道文教大学 外国語学部 国際言語学科 助教授・准教授
  • 1998/04 - 2014/03 北海道札幌藻岩高等学校 英語科
Association Membership(s) (4):
The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language and Bilingual Education ,  Japan Society of English Language Education ,  The Japan Association of College English Teachers ,  The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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