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J-GLOBAL ID:202001000018223259   Update date: Aug. 23, 2021

Hotta Tomoko

Hotta Tomoko
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (1): 日本語教育, 語用論, 第二言語習得, 社会言語学
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2021 - 2025 日本語学習者の不同意表明にみられる語用論的能力の発達過程
  • 2018 - 2021 The acquisition process of hedging expressions by Japanese learners: An interlanguage pragmatic analysis
Papers (8):
  • HOTTA, Tomoko. Pragmatic Competence of Intermediate Japanese Learners: Focusing on Comprehension of Indirect Speech Act with Hedging Expression. 2021. 3. 1-16
  • HOTTA Tomoko. Interlanguage of Chinese Learners of Japanese: Hedges in Disagreement Speech Act. Journal of International Cultural Studies. 2020. 26. 55-67
  • 堀田智子, 菅谷奈津恵. 在仙留学生のための日本語教材開発 -初級総合教科書と学習ニーズの考察を中心に-. 東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要. 2019. 5. 347-358
  • Disagreement Acts by Chinese Learners of Japanese: The Possibility of Pragmatic Transfer in Strategy Usage. Journal of International Cultural Studies. 2017. 23. 95-106
  • 堀田智子, 菅谷奈津恵. 仙台在住の留学生のための日本語教材開発. 日本語教育方法研究会誌 : JLEM. 2017. 23. 3. 34-35
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Books (1):
  • Cognitive linguistics and Japanese pedagogy : a usage-based approach to language learning and instruction
    de Gruyter Mouton 2018 ISBN:9783110454000
Lectures and oral presentations  (21):
  • -
    (2020)
  • 中級日本語学習者の語用論的能力 -ヘッジを伴う間接発話行為の理解能力の考察-
    (関西言語学会第45回大会 2020)
  • 語用論的能力の発達過程 -ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解能力の考察-
    (第31回 第二言語習得研究会 (JASLA) 全国大会 2020)
  • 発話行為に対する日本語学習者の語用論的認識-中上級学習者を対象とした予備的調査-
    (日本語教育方法研究会 2019)
  • 日本語学習者の中途終了発話文 -語用論的観点からの考察-
    (【ワークショップ】言語学と言語教育学:理論と実践,そして応用へ 2019)
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Education (1):
  • 2011 - 2014 Tohoku University
Professional career (1):
  • 国際文化(博士) (東北大学)
Committee career (1):
  • 2012/12 - 2012/12 日本認知科学会 日本認知科学会第29回大会準備委員会運営委員
Association Membership(s) (6):
関西言語学会 ,  第二言語習得研究会 ,  日本語教育方法研究会 ,  社会言語科学会 ,  日本語教育学会 ,  日本語用論学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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