Rchr
J-GLOBAL ID:202001001297658576   Update date: Jun. 28, 2024

Morita Daisuke

モリタ ダイスケ | Morita Daisuke
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Other affiliations (1):
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Science education
Research keywords  (11): Mathematics Education ,  Subject Pedagogy ,  Teacher Education ,  Teacher Training ,  Qualitative Research ,  Life Story ,  Beliefs ,  Identity ,  Post-structuralism ,  Lesson Study ,  Development of Teaching Material
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2023 - 2025 Forming process of high school mathematics teachers' identity: Focusing on the relationship with problem solving
  • 2020 - 2024 The small-scale training for improving mathematics teachers' craft knowledge in elementary school
  • 2019 - 2023 Construction of learning design that contributes to fostering science technology and "enriching science and mathematics education"
Papers (15):
  • Daisuke Morita, Kazuma Okuda, Ryota Shibusawa. Recent research trends in mathematical modeling in Japan: A systematic review of peer-reviewed papers. Annual Report of Daiichi Institute of Technology. 2024. 36. 86-101
  • Daisuke Morita, Shintaro Fukuoka, Kiyoshi Tsuji, Satoshi Ogaki. A fundamental study on curriculum design of mathematics in institute of technology (1): Focusing on the relationship with structural engineering of buildings. Annual Report of Daiichi Institute of Technology. 2024. 36. 102-110
  • 森田 大輔, 加藤 俊輔. 高等学校数学科における評価をめぐる実態と課題 -教員への意識調査の計量テキスト分析を通して-. 東京都立八王子東高等学校紀要. 2023. 45. 51-61
  • Daisuke Morita. Some Trends and Issues of Research on Japanese Mathematics Teacher Education: A Systematic Review from the Perspectives on Subjects, Focus, and Methods of Research. The Bulletin of Japan Curriculum Research and Development. 2022. 45. 3. 51-65
  • 加藤 俊輔, 青山 海人, 戎 洋明, 大平 剛弘, 奥田 千鶴, 坂井田 博史, 嶋野 幹雄, 志村 賢一, 中川 健一, 馬場 賢二, et al. 高等学校数学科における「主体的に学習に取り組む態度」の評価に関する事例研究 : 数学A「数学と人間の活動」単元におけるパフォーマンス課題を例に. 東京都立八王子東高等学校紀要. 2022. 44. 55-62
more...
MISC (34):
  • Daisuke Morita. Examining a framework for understanding mathematics teachers’ identity in Japan from the perspective of Foucault’s post-structuralism. Proceedings of ICME 15. 2024
  • 森田 大輔. 日本の数学教師のアイデンティティを捉える枠組みの検討-フーコーのポスト構造主義の立場から-. 秋期研究大会発表集録. 2023. 56. 533-540
  • 森田 大輔. 教師の語り方に着目することの意義に関する一考察-アイデンティティ研究の視座から-. 年会論文集. 2023. 47. 655-658
  • 小林 久美, 鈴木 哲也, 中和 渚, 齋藤 和可子, 中島 康希, 森田 大輔, 高阪 将人. 改善した高等学校家庭科と数学科における教科横断授業での生徒の記述の分析-2022年と2023年の結果の比較-. 年会論文集. 2023. 47. 749-750
  • 多久 和真, 森田 大輔. 批判的思考の涵養を志向した統計指導の研究(2)-PPDACサイクルにおける計画段階に着目して-. 大会発表要旨集(青森大会). 2023. 105. 250
more...
Books (1):
  • 理論×実践で追究する!数学の「よい授業」
    明治図書出版 2016 ISBN:9784182510106
Lectures and oral presentations  (20):
  • 小規模研修における教師たちの気づき
    (第60回研究発表会 2024)
  • 教師主導の授業に抵抗する若手数学教師の語りの分析-ポスト構造主義に立脚して-
    (令和5年度第2回研究発表会 2024)
  • 構想発表:第11章 数学教師教育・養成
    (第59回研究発表会 2023)
  • 高等学校における数学指導の在り方をめぐる言説の基礎的検討
    (第59回研究発表会 2023)
  • 小学校教師の実践的知識の様相(2)-小学校第6学年「組み合わせ」指導に焦点をあてて-
    (第57回研究発表会 2022)
more...
Education (4):
  • 2018 - 現在 Tokyo Gakugei University The United Graduate School of Education Doctoral Course of Education
  • 2011 - 2013 Saitama University Graduate School of Education
  • 2007 - 2011 Saitama University Faculty of Education Training Course for School Teachers
  • 2003 - 2006 Kawagoe City High School
Professional career (2):
  • Bachelor of Education (Saitama University)
  • Master of Education (Saitama University)
Work history (12):
  • 2023/04 - 現在 Daiichi Institute of Technology Common education center Assistant professor
  • 2022/04 - 2023/03 Takachiho University Faculty of Human Sciences Part-time Lecturer
  • 2020/04 - 2023/03 Kanto Gakuin University College of Science and Engineering Part-time Lecturer
  • 2023/01 - 2023/02 Kanagawa University
  • 2022/08 - 2022/09 Saitama University Faculty of Education Part-time Lecturer
Show all
Committee career (3):
  • 2024/04 - 現在 大学地域コンソーシアム鹿児島 教育連携部会 委員
  • 2024/04 - 現在 大学地域コンソーシアム鹿児島 教員養成・研修事業開発推進部会 委員
  • 2022/07 - 現在 日本科学教育学会 若手活性化委員会 委員
Awards (2):
  • 2021/06 - 独立行政法人 日本学生支援機構 令和3年度 特に優れた業績による大学院 第一種奨学生返還免除認定(全額)
  • 2013/06 - 独立行政法人 日本学生支援機構 平成25年度 特に優れた業績による大学院 第一種奨学生返還免除認定(全額)
Association Membership(s) (12):
Kyushu Academic Society of Mathematics Education ,  Japan Association for Research in School Education Practices ,  Japan Life Story Research Institute ,  Japan Curriculum Research and Development Association ,  広域科学教育学会 ,  The Japanese Society for the Study on Teacher Education ,  The International Group for the Psychology of Mathematics Education ,  PME in Japan ,  Shinsanken ,  Japan Society for Science Education ,  Japan Academic Society of Mathematics Education ,  Japan Society of Mathematical Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page