Rchr
J-GLOBAL ID:202001001349669830
Update date: Dec. 08, 2024
Nomura Osamu
Nomura Osamu
Affiliation and department:
Research field (4):
Education - general
, Emergency medicine
, Fetal medicine/Pediatrics
, Healthcare management, medical sociology
Research keywords (4):
Emotions
, Educational Psychology
, Health Professions Education
, Pediatric Emergency Medicine
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2023 - 2027 ウェアラブルデバイスにより学習者と指導者の感情調整機構を明らかにする医学教育研究
- 2021 - 2024 危機的状況で湧き立つ医療者の感情を可視化するモバイルラボの創成
- 2020 - 2024 日本語版医学教育感情尺度の発展的妥当性検証:日本初の学習者感情の医学教育研究
- 2021 - 2023 コロナ禍で持続可能な遠隔シミュレーション医学教育の開拓
- 2020 - 2023 りんご農作業にともなう高所墜落予防のための先駆的橋渡し研究:外傷医学と工学の融合
- 2021 - 2022 弘前市内での住宅火災を予防するための救急・社会医学と経済学の融合的研究
- 2020 - 2022 医療者の感情を測定可能にするデジタルツールの開発
- 2020 - 2021 日本語版Script Concordance Testの開発と妥当性検証
- 2020 - 2021 小児領域に特化した日本語版臨床推論能力評価ツールの開発と妥当性検証
- 2014 - 2017 Direction of educational program for clinical reasoning on determining content for elderly care
Show all
Papers (105):
-
Takeshi Onoue, Yoshikazu Asada, Rintaro Imafuku, Seisyou Kou, Hideki Takami, Yuzo Takahashi, Osamu Nomura, Takuya Saiki. Developing competencies relating to information science and technology in Japanese undergraduate medical education. Medical Teacher. 2024. 46. sup1
-
Osamu Nomura, Hiroyuki Komatsu, Yasushi Matsuyama, Takeshi Onoue, Masatomi Ikusaka, Hitoaki Okazaki, Yasuhiko Konishi. Development of medical knowledge content for problem-solving competencies through dialogue with the undergraduate medical education community in Japan. Medical Teacher. 2024. 46. sup1
-
Yasushi Matsuyama, Osamu Nomura, Sayaka Oikawa, Makoto Kikukawa, Ikuo Shimizu, Harumi Gomi. Competency-based medical education guidelines are context-based: Lessons from national guidelines in five countries. Medical Teacher. 2024. 46. sup1
-
Osamu Nomura, Yuki Soma, Makoto Kaneko. Utility of the rurality index for Japan for exploring good practice solutions for declining birthrates in rural areas. Journal of General and Family Medicine. 2024. 25. 395-397
-
Osamu Nomura, Yuki Soma, Yusuke Ikezaki, Hirofumi Tazoe, Minoru Osanai, Shota Hosokawa, Takakiyo Tsujiguchi, Katsuhiro Ito, Hiroyuki Hanada, Toshiko Tomisawa. Effect of Virtual-Reality-Based Training on Emotions of Medical Students Undertaking Radiation Emergency Medicine: An Educational Experimental Study. Disaster Medicine and Public Health Preparedness. 2024. 18. e198. 1-6
more...
MISC (13):
-
太田 邦雄, 種市 尋宙, 賀来 典之, 伊藤 英介, 中林 洋介, 赤嶺 陽子, 石川 順一, 岡本 吉生, 加久 翔太朗, 久保 達哉, et al. 防ぎうる心停止から子どもたちを守る 日本小児科学会小児診療初期対応コース (Japan Pediatric Life Support ; JPLS course)の開発経緯と今後の展望. 日本小児科学会雑誌 = The journal of the Japan Pediatric Society. 2023. 127. 5. 795-803
-
西城 卓也, 淺田 義和, 今福 輪太郎, 尾上 剛史, 黄 世捷, 高見 秀樹, 野村 理, 高橋 優三. 新設された資質・能力「情報・科学技術を活かす能力」-A Newly Established Quality and Competency "Making Use of Information, Science and Technology"-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 149-156
-
小松 弘幸, 山脇 正永, 生坂 政臣, 江頭 正人, 小西 靖彦, 鈴木 敬一郎, 島田 昌一, 野村 理, 松山 泰, 矢野 晴美, et al. 医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)と医師国家試験出題基準との整合-Alignment of the 2022 Revision of the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan with the 'Standards of the National Medical Practitioners Qualifying Examination'-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 157-163
-
松島 加代子, 淺田 義和, 野村 理, 春田 淳志, 山口 久美子, 近藤 猛, 錦織 宏, 小西 靖彦. 方略とGood Practice(1)-Educational Strategies and Good Practice(1)-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 177-181
-
矢野 晴美, 松山 泰, 及川 沙耶佳, 菊川 誠, 清水 郁夫, 野村 理, 錦織 宏. 医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)国際発信・医学教育先進国の動向-The 2022 Revision of the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan for Healthcare Professionals and Global Trends in Health Professions Education-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 194-198
more...
Books (8):
-
Q&A400 こどもの呼吸のコモンなギモンに答える本
診断と治療社 2024 ISBN:4787825895
-
Manual for Pediatric Emergency Procedures
2024 ISBN:9784787826596
-
改訂第2版 JPLSガイドブック: 小児診療初期対応コース
へるす出版 2024 ISBN:4867190934
-
医学教育カリキュラム開発(医学教育プログラム開発:改題)
篠原出版新社 2024 ISBN:486705822X
-
小児救急標準テキストーbasic編ー
中外医学社 2023 ISBN:4498145860
more...
Lectures and oral presentations (53):
-
Active learning / Clinical skills, simulation / Online learning, ICT / Research
(2024)
-
Assessing Japanese Medical Students' Emotions and Emotion Regulation during Team based Simulation: Cross-cultural Adaptation of Simulation Emotion Regulation Questionnaire in Japanese
(2024)
-
身体動作計測システムを利用した リンゴ栽培の高所作業中の姿勢評価に 関するリアルフィールド研究
(第107回弘前医学会総会 2024)
-
論拠に基づいた 小児医学教育への道程
(第177回日本小児科学会青森地方会 2023)
-
青森県における少子化とへき地尺度との関連
(令和5年度小児保健協会総会プログラム 2023)
more...
Education (3):
- 2017 - 2019 McGill University
- 2013 - 2017 Hirosaki University Graduate School of Medicine
- 2001 - 2007 Hirosaki University
Work history (8):
- 2024/07 - 現在 Gifu University Medical Education Development Center
- 2022/10 - 2024/06 Hirosaki University Department of Health Sciences Education Assistant Professor
- 2019/09 - 2022/09 Hirosaki University Graduate School of Medicine
- 2016/04 - 2017/07 東京都立小児総合医療センター 救命救急科 医員
- 2013/04 - 2016/03 東京都立小児総合医療センター サブスペシャリティ レジデント
- 2011/04 - 2012/03 国立成育医療研究センター 総合診療部 チーフレジレジデント
- 2009/04 - 2011/03 国立成育医療研究センター 総合診療部 レジデント
- 2007/04 - 2009/03 津軽保健生活協同組合健生病院 初期臨床研修医
Show all
Committee career (9):
- 2024/08 - 現在 日本医学教育学会 学会誌編集委員会
- 2024/08 - 現在 日本医学教育学会 研究推進委員会
- 2024/07 - 現在 日本小児科学会 英文誌編集委員会
- 2023/07 - 現在 日本医学教育学会 代議員
- 2023/04 - 現在 公益社団法人医療系大学間共用試験実施評価機構 医学系OSCE到達基準検討委員会
- 2022/06 - 現在 日本小児科学会 生涯教育・専門医育成委員会
- 2021/06 - 現在 日本小児科学会 JPLS委員会
- 2022/06 - 2024/06 一般社団法人医学教育学会 医学教育モデルコアカリキュラム調査研究特別委員会
- 2019/04 - 2023/03 公益社団法人日本小児科学会 試験運営委員会
Show all
Awards (7):
- 2024/11 - 一般社団法人DST エビデンス部門 優秀賞 へき地医療の現場からのエビデンス発信と持続可能な医療提供体制の構 築: 離島診療所のPractice Based Research Networkから全国のへき地医療研究ネットワークへ
- 2024/08 - 公益財団法人 医学教育振興財団 懸田賞
- 2023/08 - 弘前大学 教育に関して優れた業績を上げた教員
- 2023/04 - American Heart Association Volunteer Award
- 2021/09 - An International Association for Medical Education (AMEE) Associate Fellow
- 2021/07 - Japan Society for Medical Education Bronze Award for Academic Excellence Japanese medical learners’ achievement emotions: Accounting for culture in translating Western medical educational theories and instruments into an asian context
- 2020/12 - 弘前大学医学部附属病院 令和2年度弘前大学医学部附属病院診療奨励賞
Show all
Association Membership(s) (2):
Return to Previous Page