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J-GLOBAL ID:202001004120568649   Update date: Nov. 09, 2024

KATSUKI Yusuke

カツキ ユウスケ | KATSUKI Yusuke
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (10): 日本語教師 ,  教師の専門性 ,  教師研究 ,  語り ,  Reflective Practice ,  教師間協働 ,  Phenomenological Research ,  Japanese-Language Education ,  Qualitative Research ,  留学生教育
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2028 日本語教師の態度涵養を目指したケース・メソッド授業の研究
  • 2022 - 2026 日本語教育学における質的研究プラットフォーム構築のための基礎研究
  • 2021 - 2024 日本語教員の省察研究-「本質的な諸相への気づき」を得る活動デザイン
  • 2019 - 2022 多読の実践を通じた日本語教師の言語教育観・言語能力観の変容に関する研究
  • 2019 - 2020 日本語教員の態度を育むシミュレーションプログラムの開発
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Papers (16):
  • Key Aspects of Phenomenological Qualitative Research in Japanese Language Education: Analysis of "Incoherence" in Japanese Language Education. Journal of Global Communication Studies. 2024. 9. 57-71
  • How does significance of research that explores the meaning and interpretation of personal experiences exceed the individuality?. BULLETIN OF KYOTO INSTITUTE OF TECHNOLOGY. 2024. 16. 49-60
  • 鴈野 恵, 佐々木 良造, 香月 裕介. 日本語教員養成におけるティーチング・ポートフォリオの可能性-省察を促すツールとしての検討. 日本語教育研究. 2021. 57. 5-20
  • Yusuke KATSUKI, Yokuto ITO, Hitomi OKAWACHI. What Causes "Incoherence" in a Thesis?: An Analysis of a Case-study Research. Journal of Global Communication Studies. 2021. 6. 6. 25-38
  • KATSUKI Yusuke. Exploring Systems to Encourage Collaboration between Thai Teachers and Japanese Teachers: based on legitimate peripheral participation. 2020. 12-19
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MISC (10):
  • 香月 裕介. 留学生がビジネスメールを書くときの問題点-「相手視点」という観点から-. 神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要. 2023. 8. 93-102
  • 大河内 瞳, 香月 裕介, 伊藤 翼斗. 質的研究の前提となる哲学的思想を学ぶ場の実践-「しつけん」9年間の歩み-. 大阪樟蔭女子大学研究紀要. 2023. 13. 103-108
  • Discussion Skills for Intermediate Japanese Learners: Asking Questions, Conveying Agreement, Voicing Objections. Journal of Global Communication Studies. 2022. 7. 63-72
  • 松尾憲暁, 香月裕介, 井上智義. 日本人教師はタイ人教師と働くことをどう捉えているか-量的調査と自由記述の分析から見えること-. 国際交流基金バンコク日本文化センター日本語教育紀要. 2014. 11. 111-120
  • 香月裕介. 2013年度前期 日本語Ia(発表)実践報告. 日本語講座年報. 2014. 11. 40-41
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Books (3):
  • ケースから学ぶ 知っておきたい 日本語教師の心がまえ (日本語教師ハンドブック)
    アルク 2024 ISBN:4757440839
  • Reflective Practice of Japanese Teachers
    2022 ISBN:4861107601
  • 日語会話技巧教程
    南開大学出版社 2016
Lectures and oral presentations  (29):
  • 言語文化教育研究はどのように研究されているのか-ALCEの学会誌を対象に
    (言語文化教育研究学会第10回年次大会 2024)
  • 初任日本語教師を対象にしたケース学習の試行-態度を涵養する研修構築を目指して
    (言語文化教育研究学会第10回年次大会 2024)
  • 三項関係モデルに基づく対話と省察の実践-教師養成・研修への応用をめざして-
    (日本語教育学会2023年度秋季大会 2023)
  • 日本語教師の心構えと省察力を身につけるケース学習の開発
    (日本語教育学会九州・沖縄支部集会(交流ひろば) 2023)
  • 日本語教育における実践研究の意義を問い直す-語りの触発に着目した三項関係モデル
    (日本語教育学会2023年度春季大会 2023)
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Education (3):
  • 2014 - 2019 Osaka University Graduate School of Language and Culture
  • 2007 - 2011 Osaka University
  • 2003 - 2007 Osaka University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies Department of International Studies
Professional career (1):
  • 博士(日本語・日本文化) (大阪大学)
Work history (6):
  • 2020/04 - 現在 Kobe Gakuin University
  • 2017/04 - 2020/03 Mukogawa Women's University School of Letters Department of Japanese Language and Literature
  • 2015/04 - 2020/03 Kobe Gakuin University The Faculty of Global Communication
  • 2013/09 - 2015/03 The Japan Foundation
  • 2011/04 - 2013/09 Osaka University
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Committee career (5):
  • 2024/06 - 現在 言語文化教育研究学会 理事
  • 2024/04 - 現在 日本語教育学会 中堅研修プログラム委員会委員
  • 2023/06 - 現在 日本語教育学会 チャレンジ支援委員
  • 2023/01 - 現在 日本語教育方法研究会 編集委員
  • 2022/06 - 現在 言語文化教育研究学会 事務局
Association Membership(s) (8):
韓国日語教育学会 ,  日本語教育方法研究会 ,  協働実践研究会 ,  臨床実践の現象学会 ,  言語文化教育研究学会 ,  異文化間教育学会 ,  質的心理学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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