Rchr
J-GLOBAL ID:202001007998898570   Update date: Apr. 04, 2024

YUASA Rie

ユアサ リエ | YUASA Rie
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): 学習過程モデル ,  制約 ,  リズム系ダンス ,  体育科教育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2027 リズム系ダンス授業における学習者の認知過程に関する研究
  • 2022 - 2026 小学校教員養成のための高大接続カリキュラムの開発
  • 2013 - 2016 Development of learning programs that utilize a video to promote the pupil's self-assessment in physical education class
  • 2013 - 2014 動きのアナロゴンの観点を取り入れた体つくり運動の教材開発~キンボールを通して~
Papers (10):
  • YUASA Rie. Mechanism by which Pupils Deepen their Expression in Creative Works: Focusing on Cognitive and Physical Activities among Lower Graders during a Rhythmic Play Class. 2023. 11. 35-44
  • 湯浅 理枝. リズム系ダンス授業における児童の着眼点の変容と技能の習得 : 小学校低学年リズム遊び授業における児童の学習過程に着目して. 初等教育カリキュラム研究. 2022. 10. 27-37
  • 松田,亮, 湯浅,理枝, 松尾,晋典. スポーツ活動の場合で用いられている「素直さ」の検証-テキストマイニングによる自由記述回答の分析を通して-. 広島経済大学研究論集. 2021. 44. 1. 31-41
  • 植田 敦三,, 髙西 実,, 伊藤 駿,, 小笠原 文,, 野々村 憲,, 湯浅 理枝,, 大迫 知佳子,, 大野呂 浩志,, 合原 晶子,, 二階堂 年惠,, et al. オンライン教材を活用した大学初年次リメディアル教育の検討--学力診断テスト結果の分析を通して---Remedial Education with Web-based Learning Materials for First-year University Students in a Teacher Training Course: The Results of the Basic Academic Skill Tests. 広島文化学園大学学芸学部紀要. 2021. 11. 1-8
  • 湯浅,理枝, 山崎,晃, 高田,康史. 協同的な創造活動における学びの深まりに関する研究 -理解深化モデルを適用した「リズム遊び」授業の検討を通して--A Study on Deeper Learning in Cooperative Creative Activity: Through Examining “Rhythm Play” Classes Based on Deepening Pupil-Learning Model. 子ども学論集. 2020. 6. 61-72
more...
MISC (9):
  • OHMI Nozomu, OKI Junko, TAKATA Yasufumi, YUASA Rie. A Study of the Actual Situation Utilizing a Jump Rope in a Japanese Elementary School. The Journal of Education and Health Science. 2023. 68. 4. 276-286
  • 湯浅 理枝, 山崎 晃. 児童の創造的活動における表現の獲得過程の検討-リズム系ダンス学習時の制約による児童の気づきと動きの同期に着目して. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2022. 64. 198
  • 湯浅 理枝, 山崎 晃. 協同的な創造活動における学びの深まり-小学校体育科「リズム遊び」における児童の気づきとパフォーマンスの関連の検討. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2020. 62. 213
  • Development of Lessons Using Balls Aimed at Deep Learning actively and interactively: Through giving lessons for two games focused on "spatial visions". 2017. 7. 7. 126-133
  • Instruction on Rhythm Play in a Systematic Learning : Through a Lesson "Dance♪Dance☆Dance" Focusing on Hesitation in Dancing. 2016. 6. 6. 139-146
more...
Books (1):
  • 未来をひらく子ども学 : 子どもを取り巻く研究・環境・社会
    福村出版 2023 ISBN:9784571102035
Professional career (1):
  • 博士(子ども学)
Work history (4):
  • 2024/04 - 現在 Hiroshima Bunka Gakuen University
  • 2018/04 - 2024/03 広島文化学園大学 学芸学部 子ども学科 講師
  • 2012/04 - 2017/03 広島大学附属三原小学校 教諭
  • 2008/04 - 2012/03 広島県公立小学校 教諭
Awards (1):
  • 2023/01 - (初等教育カリキュラム学会) 初等教育カリキュラム学会賞
Association Membership(s) (4):
初等教育カリキュラム学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本体育科教育学会 ,  日本教科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page