Rchr
J-GLOBAL ID:202001008409232474   Update date: Nov. 18, 2024

FUKUI MASANORI

フクイ マサノリ | FUKUI MASANORI
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (2):
  • UCSI University
  • Universitas Muhammadiyah Purwokerto  Visiting Professor
Homepage URL  (1): https://imsnr.jimdofree.com
Research keywords  (9): Learning Engineering ,  Creative Education ,  Computational Thinking ,  Game Education ,  Programming Thinking ,  Educational Technology ,  Game Research ,  Ontology ,  Programming Education
Research theme for competitive and other funds  (21):
  • 2024 - 2027 機械翻訳を使用した英語リーディングの思考プロセスの解明
  • 2024 - 2027 教員のICTと探究学習に関する国際調査
  • 2024 - 2027 問題変形作問における質的・量的評価手法の構築と学習支援システムの開発
  • 2023 - 2026 問題変形作問における難易度の解明と問題変形作問学習支援システムの開発
  • 2022 - 2026 AIリテラシー育成を目指す小学校プログラミング教育実践の開発と研修プログラム構築
Show all
Papers (100):
  • Tomoaki Abuku, Masanori Fukui, Shin-ichi Katayama, Koki Suetsugu. Relationship between misère nim and two-player goishi hiroi. JCDCG^3 2024. 2024
  • Masanori Fukui, Yudai Sano, Masakatsu Kuroda, Eng Tek Ong, Khar Thoe Ng, Peter Chew, Rajendra Kumar. A Study on the Analysis of Gender Differences in the Potential Happiness Perceived by Students in Digital Games. 9th SRD International Conference on Research Innovations (iCRI-2024) [Scopus-indexed]. 2024
  • Ng, K.T., Parahakaran, S., Intaratat, K., Guan, X.Z., Lay, Y.F., Ng, J.H., Ong, E.T., Ng, Y.Y., Retnowati, E., Fukui, M., et al. Bridging the gaps of " science/social science education-technology" with values-based framework development: Exemplary transdisciplinary studies related to STREAM. Transdisciplinary Approaches to Learning Outcomes in Higher Education. 2024
  • Masanori Fukui, Eng Tek Ong, Khar Thoe Ng, Yoon Fah Lay, Subuh Anggoro. Structural Understanding of the Relationship between Various Consciousness of Programming and Creative Attitudes as Part of Knowledge Management Process. 9th SRD International Conference on Research Innovations (iCRI-2024) [for Scopus-indexed book chapter]. 2024
  • Yudai Sano, Kazuki Okuno, Masakatsu Kuroda, Madoka Maeda, Kuni Amemiya, Masanori Fukui. An Exploratory Study of the Relationship between School Teachers’ Awareness of Inquiry-based Learning and Their View of Teaching in Japan --Toward the Enhancement of Teacher Training Programs for Inquiry-based Learning--. Japanese Journal of Educational Information Research. 2024. 40. 1
more...
MISC (27):
  • 福井 昌則. SeGAH'24 参加記. デジタルゲーム学研究. 2024. 17. 2
  • 福井 昌則. SeGAH'23 参加記. デジタルゲーム学研究. 2024. 17. 1
  • 中村 亜紀, 岩佐 美香, 福井 昌則. 学校教育時代における強い精神的葛藤の経験とレジリエンスの支援に関する予備的調査. 京都女子大学 教職支援センター研究紀要. 2024. 6. 153-159
  • 福井 昌則, 佐々木 雄司, 尾崎 正和, 萩倉 丈. 高校段階における画像分類を題材としたAI学習の実践報告. 令和3年度三田市特別指定(情報教育) 三田市立志手原小学校紀要. 2022
  • 福井 昌則. Computational Thinkingを育成する学習支援システムの開発に関する研究. 教育システム情報学会論文誌 (博士論文紹介). 2021. 38. 3. 294-295
more...
Books (10):
  • Generative AI in Healthcare - A European Case Study
    CRC Press, Taylor & Francis Group 2024
  • Japan’s 2030 Vision for 6G - A Case Study
    CRC Press, Taylor & Francis Group 2024
  • Technology-Enhanced AgroFarm Education for Environmental Sustainability as a Transdisciplinary Approach to Learning Outcomes in Higher Institutions: Cases and Suggested Resesarch
    IGI Global [Scopus-indexed] 2024
  • A Study on the Relationship Between Japanese School Teacher Attitudes Toward Inquiry-Based Learning and Their Creativity
    IGI Global [Scopus-indexed] 2024
  • An Examination of the Relationship Between Japanese School Teachers' Attitudes Toward Inquiry-Based Learning, Self-Efficacy, and ICT Skills
    IGI Global [Scopus-indexed] 2024
more...
Lectures and oral presentations  (96):
  • A Structural Understanding of the Influence of Mindsets on Computational Thinking among University Students
    (FIT (Forum on Information Technology) 2024 2024)
  • 計算論的思考タスクに対するChatGPTの処理能力の分析 (学習支援研究における生成系AIの位置づけを探る -まずは学習課題を解かせるための前後処理の観点から-)
    (第48回教育システム情報学会全国大会プレコンファレンス 2023)
  • AIリテラシーと教員のICT活用指導力の関連性の検討
    (日本教育情報学会 第39会年会 2023)
  • AIリテラシー育成を目指した小学校プログラミング教育の授業実践の提案
    (日本産業技術教育学会 第66回全国大会(鹿児島) 2023)
  • A Proposal of the Ways to Promote Students’ Creativity in the Classroom
    (ICONESS 2023 - 2nd International Conference on Social Sciences 2023)
more...
Education (4):
  • 2018 - 2021 Hiroshima University Graduate School of Engineering Department of Computer Science
  • 2016 - 2018 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education Department of Developing Teaching Materials
  • 2002 - 2006 Kobe University
  • 1997 - 2002 姫路工業大学 理学部 物質科学科
Professional career (2):
  • Ph.D. In Engineering (Hiroshima University)
  • M.D in Education (Hyogo University of Teacher Education)
Work history (19):
  • 2024/04 - 現在 Tokushima University Part time Lecturer
  • 2024/04 - 現在 INTI International University University Research Fellow
  • 2024/04 - 現在 Universitas Muhammadiyah Purwokerto Visiting Professor
  • 2024/04 - 現在 Iwate Prefectural University Faculty of Software and Information Science Associate Professor
  • 2023/06 - 現在 Wawasan Open University Visiting Researcher
Show all
Committee career (7):
  • 2023/04 - 現在 ゲーム学会 理事
  • 2023/04 - 現在 情報処理学会 情報処理学会論文誌「教育とコンピュータ」(TCE) 編集委員
  • 2022/08 - 現在 日本教育工学会研究会 委員
  • 2022/04 - 現在 情報処理学会 CLE研 委員
  • 2021/12 - 現在 Learning and Science Mathematics Journal (SEAMEO RECSAM) Editor
Show all
Awards (19):
  • 2023/02 - 日本デジタルゲーム学会 2022年度 若手奨励賞
  • 2022/10 - Heritage Immortalised & Ministry of Education Malaysia Heritage Immortalised Minecraft Championship 2022 the Top 10 winner (Super Senior)
  • 2020/12 - Hiroshima University The Excellent Student of Academic Year 2020
  • 2020/08 - The 5th International Conference on Management, Engineering, Science, Social Science and Humanities iCon-MESSSH'20 Best Paper Award
  • 2020/03 - 広島大学 令和元年度 学生表彰者(学術研究活動) (学長表彰)
Show all
Association Membership(s) (12):
日本家庭科教育学会 ,  The Asia-Pacific Society for Computers in Education (APSCE) ,  人工知能学会 ,  The Society for Research Development (India) ,  日本デジタルゲーム学会 ,  教育システム情報学会 ,  日本教育情報学会 ,  コンピュータ利用教育学会 ,  日本産業技術教育学会 ,  日本教育工学会 ,  情報処理学会 ,  ゲーム学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page