Rchr
J-GLOBAL ID:202001010325103002   Update date: Oct. 30, 2024

KINOSHITA Riew

キノシタ リュウ | KINOSHITA Riew
Affiliation and department:
Research field  (2): Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 米国技術教育実践史 ,  Technical and Vocational Education ,  技術教育 ,  Technology Education ,  ものづくり教育
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2026 現代米国の新自由主義・市場原理主義化の中での技術学教育の教育課程開発実践の行方
  • 2018 - 2022 Development of empirical STEM education program using global PDL in the technology education
  • 2017 - 2021 Content research on physical skill guidance in the development of growth thinking and attitudes and the curriculum organization of technology education.
  • 2015 - 2019 Development and evaluation of a recurrent education program for science teachers in the ASEAN symbiosis era
  • 2015 - 2018 History of Curriculum Development Practice for Technology Education by American Industrial Arts Association
Show all
Papers (59):
  • Fukai Momo, KINOSHITA Riew. The Influence on Sloyd Education by making Technology the Required Subject in Swedish Compulsory Schools. 2024. 50. 73-85
  • Lijun Cheng, Riew Kinoshita. Systematic Review of Technology-Based STEM Education Research in the United States. TEM Journal: Technology Education, Management, Informatics. 2024. 13. 3. 1793-1804
  • 竹内 優太, 木下 龍, 桐島 俊, 田邊 純. 中学校技術科におけるコンストラクショニズムに基づくかんなの刃研ぎの授業実践. テクノロジーとエンジニアリングの教室. 2024. 3. 39-46
  • 黒岩志穂子, 辻耕治, 佐々木大輔, 福田智香子, 佐久間智大, 櫻井圭子, 細川かおり, 木下龍. 知的障害特別支援学校高等部作業学習における農耕班の授業・教材の特徴と学び. 千葉大学教育学部研究紀要. 2024. 72. 349-355
  • 杉本千紘, 深井もも, 木下龍. 諏訪市「相手意識に立つものづくり科」による小学校教員の意識変化. 千葉大学教育学部研究紀要. 2024. 72. 177-183
more...
MISC (26):
  • WEF, The Global Risk Report 2022 and our challenges. Education and Technology. 2023. 592. 2-5
  • Why should climate change issues be addressed in education, especially technical and vocational education?. Education and Technology. 2023. 592. 1-1
  • 木下龍. 博士課程の学生として学ぶということ. FORUM. 2023. 27. 3-3
  • 木下龍. [図書紹介]長谷川雅康著『技術と教育,文化の探究』. 技術教育研究. 2022. 81. 71-71
  • KINOSHITA Riew. Participation in the Joint Seminar. 2022. 26. 107-107
more...
Books (7):
  • オンラインで拓く技術・情報教育の可能性 -小学校,中学校,高等学校,大学,教員研修,学会活動の取り組み-
    日本産業技術教育学会 2021 ISBN:4990239504
  • 技術・家庭 : 技術分野
    開隆堂出版 2021 ISBN:9784304081002
  • 新技術科の授業を創る : 子どもの学びが教師を育てる
    学文社 2020 ISBN:9784762030246
  • 技術教育の諸相
    学文社 2016 ISBN:9784762026652
  • アメリカ合衆国技術教育教員養成実践史論 : 技術教育のための「大学における教員養成」の形成
    学文社 2010 ISBN:9784762021176
more...
Lectures and oral presentations  (83):
  • TVEからTVETへの移行期におけるUNESCO-UNEVOC国際センターの動向
    (日本職業教育学会第5回大会 2024)
  • 2011年版教育課程基準にみるスロイド科の教授内容の策定過程
    (日本産業技術教育学会第67回全国大会 2024)
  • コンストラクショニズムに基づく箸づくりの技術科授業実践
    (日本産業技術教育学会第67回全国大会 2024)
  • 公立小学校の特別支援学級と通常学級のものづくり活動を通じた「交流及び共同学習」の授業実践
    (日本産業技術教育学会第35回関東支部大会 2023)
  • 同志社中学校における「同中学びプロジェクト」の技術教育的意義
    (日本産業技術教育学会第35回関東支部大会 2023)
more...
Education (4):
  • 2003 - 2006 Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
  • 2002 - 2003 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 2000 - 2002 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 1996 - 2000 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (3):
  • 学士(教育学) (東京学芸大学教育学部)
  • 修士(教育学) (東京学芸大学大学院教育学研究科)
  • 博士(教育学) (東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科)
Work history (5):
  • 2014/04 - 現在 Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
  • 2010/04 - 現在 Chiba University Graduate School of Education
  • 2010/04 - 現在 Chiba University Faculty of Education
  • 2017/03 - 2017/07 Eastern Michigan University Short-Term Scholar
  • 2007/04 - 2010/03 Japan Society for the Promotion of Science
Committee career (7):
  • 2023/08 - 現在 日本産業技術教育学会 代議員
  • 2000/04 - 現在 技術教育研究会 常任委員
  • 2019/10 - 2022/10 日本職業教育学会 理事
  • 2019/09 - 2021/08 日本産業技術教育学会 代議員
  • 2019/09 - 2021/08 日本産業技術教育学会 理事
Show all
Awards (1):
  • 2011/10 - 日本産業教育学会 細谷賞(学会賞)
Association Membership(s) (6):
教育史学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本産業技術教育学会 ,  日本職業教育学会(旧 日本産業教育学会) ,  日本教育学会 ,  International Technology and Engineering Educators Association (ITEEA)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page