Rchr
J-GLOBAL ID:202001010797710042
Update date: Nov. 05, 2024
Uegatani Yusuke
ウエガタニ ユウスケ | Uegatani Yusuke
Affiliation and department:
Job title:
教諭
Homepage URL (1):
https://home.hiroshima-u.ac.jp/yuegatani/
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds (14):
- 2024 - 2028 An Empirical Study on Developing Critical Mathematical Literacy through Socio-Critically Open-Ended Problems
- 2024 - 2028 推論主義で迫る概念ネットワークの深化:数学教育,教育哲学,哲学の互恵的発展
- 2023 - 2026 Development of a Diffractive Analysis Method in Mathematics Education Research: Through Classroom Analysis Using ICT
- 2021 - 2024 The source of normativity in mathematics lessons from a inferentialist perspective
- 2020 - 2023 コネクテッド教室は生徒の学びをどのように変えるか
- 2018 - 2021 Theoretical and empirical research on subjects in mathematics and their characteristics based on semiotics
- 2018 - 2021 Developmental research on a new research methodology for application processes of mathematical method: From a perspective of computational linguistics
- 2020 - 数学的思考とコンピュテーショナル・シンキングの互恵的発達過程の解明
- 2020 - 領域横断的な思考法としての間接証明法の活用メカニズムに関する研究
- 2019 - 数学教育研究対象としてのcomputational thinkingの位置と展望
- 2019 - 間接証明法の認識の様相に関する研究:転換法と同一法に関する中学生の認識に焦点を当てて
- 2017 - 2017 数学的プロセスに関連した数学的態度の形成過程に関する計量言語学的研究
- 2016 - 2016 数学的プロセスに関連した数学的態度を育むための指導方略の開発研究
- 2013 - 2015 時間と空間の捨象に着目した数学的認識のメカニズムの研究
Show all
Papers (45):
-
Yusuke Uegatani, Hiroki Otani, Taro Fujita. Decentralising mathematics: Mutual development of spontaneous and mathematical concepts via informal reasoning. Educational Studies in Mathematics. 2024
-
Yusuke Uegatani, Hiroki Otani, Shintaro Shirakawa, Ryo Ito. Real and illusionary difficulties in conceptual learning in mathematics: comparison between constructivist and inferentialist perspectives. Mathematics Education Research Journal. 2023
-
Yusuke Uegatani. An inferentialist view of notions and concepts. for the learning of mathematics. 2023
-
An inferentialism-based exploratory study on relationships between mathematical problem-solving and articulation. 2023. 47. 439-442
-
Ryoto Hakamata, Yusuke Uegatani, Toru Hayata. How do open-ended problems promote indirect argumentation? Conceptual replications in a Japanese secondary school. The Journal of Mathematical Behavior. 2023. 70. 101026-101026
more...
MISC (9):
-
ISHIBASHI Ippo, UEGATANI Yusuke, HATTORI Yuichiro. Socio-Critical Modeling by Junior High School Students through Writing School Health Bulletins during the Summer Break: A Case Study of Wet Bulb Globe Temperature. JSSE Research Report. 2023. 38. 2. 37-42
-
UEGATANI Yusuke, ISHIBASHI Ippo, HATTORI Yuichiro. Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving. JSSE Research Report. 2021. 36. 2. 65-70
-
服部 裕一郎, 上ヶ谷 友佑, 石橋 一昴. Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling: 'Quadratic Voting' as Teaching Materials(社会批判的モデリングの問題文脈における疑似社会の設定-「クアドラティックボーティング」の教材化-). 日本科学教育学会年会論文集. 2021. 45. 137-140
-
石橋 一昴, 上ヶ谷 友佑, 服部 裕一郎. Exploration of Socio-Critical Modeling Teaching Materials from the Perspective of Risk Communiation(リスクコミュニケーションを視点とした社会批判的モデリングの教材の探求). 日本科学教育学会年会論文集. 2021. 45. 133-136
-
上ヶ谷 友佑, 石橋 一昴, 服部 裕一郎. Intellectual Need: A Key Motivation Toward Critically Understanding the Roles of Mathematical Modeling in Society(知的必要性:数学的モデリングの役割の批判的理解への鍵となる動機). 日本科学教育学会年会論文集. 2021. 45. 129-132
more...
Books (5):
-
高等学校数学科の新教材&授業プラン : 平成30年改訂版学習指導要領
明治図書出版 2019 ISBN:9784183182272
-
小学校教師のための算数と数学15講 : これだけは知っておきたい
ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623084289
-
子どもの学びを深める新しい算数科教育法
東洋館出版社 2018 ISBN:9784491034560
-
授業に役立つ算数教科書の数学的背景
東洋館出版社 2013 ISBN:9784491029641
-
子どもの学力を高める新しい算数科教育法
東洋館出版社 2013 ISBN:9784491029276
Lectures and oral presentations (3):
-
Transdisciplinaryな教育研究を目指すための推論主義
(科学基礎論学会 2023年度 総会と講演会におけるシンポジウム「教育学基礎論としての推論主義の視座」 2023)
-
なぜ科学教育研究をするのか? : 中学校・高等学校の数学教師の視点から
(2021年度第2回日本科学教育学会研究会(若手活性化委員会開催):研究方法論チュートリアル 2021)
-
理論と実践の往還は,果たして上手く機能するのか?:理論と実践の「往還」モデルから「個別発展」モデルへ
(日本教科教育学会 第47回全国大会 学会主催シンポジウム「教科教育学研究における理論と実践の往還 -研究の成果はどのように生成され,どこに向けて応用されるか-」 2021)
Education (1):
- 2012 - 2017 Hiroshima University Graduate School of Education
Work history (1):
- 2015/04 - 現在 Hiroshima University High School, Fukuyama
Awards (5):
- 2020/12 - 日本科学教育学会 第3回日本科学教育学会研究会 ベストプレゼンテーション賞 Role of probability in socio-critical modelling: A study of Japanese high school students’ perception of COVID-19 certification
- 2020 - 全国数学教育学会 令和2年度 全国数学教育学会 学会奨励賞 数学の授業における考察対象の存在論的様相の顕在化 -Euler の活動と数学の授業における考察対象の進化論的発展の対比を通して-
- 2018/12 - 日本科学教育学会 第3回日本科学教育学会研究会 ベストプレゼンテーション賞
- 2014 - 日本科学教育学会 年会発表賞
- 2012 - 日本数学教育学会 学会賞(大学院生研究奨励部門)
Return to Previous Page