Rchr
J-GLOBAL ID:202001012664696597
Update date: Oct. 12, 2024
Itahashi Katsumi
イタハシ カツミ | Itahashi Katsumi
Affiliation and department:
Job title:
Assistant Professor
Research field (2):
Science education
, Magnetism, superconductivity, and strongly correlated systems
Research keywords (8):
ICT education
, Education of physics
, Organic conductors
, Superconductivity
, ICT教育
, Organic conductors
, Superconductivity
, 物理教育
Research theme for competitive and other funds (4):
- 2024 - 2029 Research on the promotion of reform of college physics classes into active learning styles through the use of a mentor program
- 2024 - 2028 メンター制を活用したアクティブ・ラーニング型大学物理講義への変革推進研究
- 2022 - 2024 Analysis of qualities and abilities necessary for science learning through the practice of cross-curricular programming education
- 2021 - 2022 準1次元超伝導体におけるFFLO状態の理論的研究
Papers (8):
-
Katsumi Itahashi and Koji Uchida. Experiment-based First-year Physics Classes for Enhancing Basic Academic Skills: Collaboration between Undergraduate Department and Foundation Education. Physics Education in University. 2024. 30. 2. 90-93
-
Katsumi Itahashi and Hiroshi Shimahara. Mixing of Singlet and Triplet Order Parameters of the Fulde-Ferrell-Larkin-Ovchinnikov State in Quasi-One-Dimensional Superconductors. JPS Conf. Proc.: Proc. 29th Int. Conf. Low Temperature Physics (LT29). 2023. 38. 011057
-
Katsumi Itahashi, Shuich Takahara. Learner's thought process on thermodynamics problems. 2023. 71. 1. 2-7
-
Kastumi Itahashi. Effect and Problem of Experiment Video in Physics Education at First-Year University: Using Educational Resource Created at the Coronavirus Pandemic. 2023. 29. 1. 28-31
-
Katsumi Itahashi. Active Learning type class focusing on thermodynamics conceptions. 2022. 7. 35-38
more...
MISC (11):
-
板橋克美, 今井章人. 物理教育研究に基づく物理授業のアプローチ-円運動と電気回路を例にして-. 理科の教育. 2023. 72. 854. 40-43
-
板橋克美. 崇城大学における物理学のプレースメントテストの分析. 崇城大学紀要. 2023. 48. 91-97
-
岩本 晃代・原北 祥悟・木村 勝美・園部 博範・吉塚 治生・西澤 賴孝・板橋 克美・藤本 元啓. 「教職実践演習」の現状と課題(1)-崇城大学における令和3年度の取組を中心に-. 崇城大学紀要. 2023. 48. 49-70
-
板橋克美. 理科授業におけるプログラミング教育の有用性-プログラミング教育に関する文献レビューを通して-. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2023. 37. 5. 29-34
-
Katsumi Itahashi, Takahito Ueno, and Tokuhiro Amamoto. The Introduction of Experiments on Battery Internal Resistance in Physics Laboratories Incorporating Conceptual Surveys. 2022. 47. 31-36
more...
Lectures and oral presentations (47):
-
学習者は数値と文字のどちらの方が解きやすいのか?
(日本物理学会第79回年次大会 2024)
-
中学生を対象とした電気分野におけるプログラミング教育の実践
(第48回日本科学教育学会年会 2024)
-
スマートカートを活用した摩擦力に関する教材研究
(日本理科教育学会第74回全国大会 2024)
-
中学校電気分野でのプログラミング教育による概念変容
(第40回物理教育研究大会 2024)
-
実験とプログラミングを組み込んだ教科横断的な半導体出前授業
(令和5年度日本理科教育学会九州支部大会 2024)
more...
Works (2):
-
物理教育研究に基づく物理授業のアプローチ-円運動と電気回路を例にして-
板橋克美, 今井章人 2023 -
-
中学校物理分野におけるアクティブ・ラーニング型授業の実践-MIF誤概念の是正に向けて-
板橋克美 2021 -
Education (3):
- 2016 - 2019 Hiroshima University Graduate School of Advanced Sciences of Matter Department of Quantum Matter Science
- 2014 - 2016 Hiroshima University Graduate School of Advanced Sciences of Matter Department of Quantum Matter Science
- 2010 - 2014 Kumamoto University Faculty of Education Junior High School Teacher Training Course
Professional career (3):
- Bachelor of Education (Kumamoto University)
- MSc (Hiroshima University)
- Ph.D (Hiroshima University)
Work history (2):
- 2019/04 - 現在 Center for Education and Innovation, Sojo University
- 2015/04 - 2019/03 Takeda Senior High School Part-time researcher for university or other academic organization
Committee career (5):
- 2024/09 - 現在 八代中学校・高等学校探究アドバイザー委員会 探究アドバイザー
- 2023/04 - 現在 日本物理教育学会次世代形成WG 委員
- 2023/04 - 2025/03 日本物理教育学会九州支部 連絡委員
- 2023/09 - 2024/03 日本物理教育学会九州支部研究大会 実行委員長
- 2020/01 - 2020/08 大日本図書中学校理科教師用指導書 編集協力者
Awards (1):
- 2022/03 - 日本物理教育学会九州支部 第9回物理教育学会九州支部研究大会優秀発表賞
Association Membership(s) (4):
日本科学教育学会
, 日本理科教育学会
, 日本物理教育学会
, 日本物理学会
Return to Previous Page