Rchr
J-GLOBAL ID:202001012897739091   Update date: Apr. 23, 2024

Komatsu Sahoko

コマツ サホコ | Komatsu Sahoko
Affiliation and department:
Research field  (2): Educational psychology ,  Experimental psychology
Research keywords  (4): 教職教育 ,  emotional intelligence ,  facial expression ,  face
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2017 - 2022 Reconsideration on "Emotional Intelligence" from the whole-person perspective.
Papers (13):
  • Sahoko Komatsu, Emi Yamada, Katsuya Ogata, Shizuka Horie, Yuji Hakoda, Shozo Tobimatsu. Facial identity influences facial expression recognition: A high-density ERP study. NEUROSCIENCE LETTERS. 2020. 725
  • Tetsuya Kawamoto, Aiko Komoto Kubota, Ryota Sakakibara, Sera Muto, Akiko Tonegawa, Sahoko Komatsu, Toshihiko Endo. The General Factor of Personality (GFP), trait emotional intelligence, and problem behaviors in Japanese teens. Personality and Individual Differences. 2020
  • 高橋 秀俊, 青木 保典, 中鉢 貴行, 小松 佐穂子, 岩瀬 真生, 石井 良平, 神尾 陽子. 自閉スペクトラム症児および定型発達児における聴覚性前注意的弁別処理の電位源推定に関する研究 1年追跡調査. 臨床神経生理学. 2016. 44. 5. 410-410
  • Hidetoshi Takahashi, Sahoko Komatsu, Takayuki Nakahachi, Kazuo Ogino, Yoko Kamio. Relationship of the Acoustic Startle Response and Its Modulation to Emotional and Behavioral Problems in Typical Development Children and Those with Autism Spectrum Disorders. JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS. 2016. 46. 2. 534-543
  • Are neutral faces of children really emotionally neutral?. 2012. 13. 0. 67-72
more...
MISC (41):
  • 小松, 佐穂子, 河田, 正樹, 井上, 浩, 大坂, 遊, 立部, 文崇, 寺田, 篤史. 大学生のEQとジェネリック・スキルの関連の検討-Relationship between Emotional Intelligence and Generic Skills in University Students. 徳山大学総合研究所紀要. 2022. 44. 15-28
  • 小松, 佐穂子, 大坂, 遊. 介護等体験における事前指導授業とその教育効果 -徳山大学における教職課程科目「教職ボランティア実習」の5年間の取組みを事例として--Research about an Advance Guidance for Nursing Care Experiences. 徳山大学総合研究所紀要. 2022. 44. 1-14
  • 画像の伸び縮みに気づかない人はいるか-画像縦横比の誤知覚に関する心理学的研究-. 2021. 93. 55-67
  • Ambiguous Names of Chemical Substances Affect People's Judgments of The Regulation of The Chemicals. 2021. 43. 19-29
  • Effectiveness of the education of Emotional Intelligence Quotient in University. 2020. 42. 27-36
more...
Books (8):
  • 新・保育原理 : 哲学的な考えをいかす : 保育の未来を考える
    教育情報出版 2024 ISBN:9784909378620
  • 大学における感情知性教育の実践
    デザインエッグ 2023 ISBN:9784815040758
  • 知覚・認知心理学
    遠見書房 2020 ISBN:9784866160573
  • 生涯発達心理学
    ナカニシヤ出版 2019 ISBN:9784779513435
  • 本当のかしこさとは何か : 感情知性(EI)を育む心理学
    誠信書房 2015 ISBN:9784414311143
more...
Lectures and oral presentations  (13):
  • 心・脳のはたらきは、男女でちがうの?
    (2021年度周南市男女共同参画委託事業 男女共同参画に関わるミニ・シンポジウム 2021)
  • 親と子、ともに“心”を育てよう-EQ: 心の知能指数-
    (令和2年度岩国市中央公民館「子育て応援講座」(第3回) 2020)
  • 顔は口ほどにものを言う-表情の心理学-
    (令和元年度徳山大学市民講座 第3回(主催:徳山大学) 2019)
  • 本当のかしこさとは何か:大学におけるEQ教育の実践例を中心として
    (第7回「大学におけるEQ活用研究フォーラム」(主催:全国大学生活協同組合連合会・学びと成長事業協議会) 2018)
  • 顔を読む~心理学でわかっていること
    (第12回「西京シニア・スプリング・カレッジ」~大学キャンパスでの学びと交流~(主催:西京銀行 共催:西京インテリジェンスパートナーズ 後援:徳山大学) 2018)
more...
Education (3):
  • 2004 - 2009 Kyushu University Graduate School of Human-Environment Studies
  • 2002 - 2004 Kyushu University Graduate School of Human-Environment Studies
  • 1998 - 2002 Kyushu University
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (九州大学)
Work history (6):
  • 2022/04 - 現在 Momoyama Gakuin University Faculty of Sociology Department of Sociology Assocate professor
  • 2016/04 - 2022/03 Tokuyama University Faculty of Welfair Information
  • 2015/04 - 2016/03 Tokuyama University Faculty of Welfare Information
  • 2013/02 - 2015/03 National Center of Neurology and Psychiatry National Institute of Mental Health, Ncnp
  • 2010/04 - 2013/01 Kyushu University Faculty of Human-Environment Studies
Show all
Committee career (6):
  • 2021/04 - 2022/03 山口県立徳山総合支援学校 学校運営協議会 委員
  • 2021/04 - 2022/03 エフエム周南 番組審議会 審議委員
  • 2018/05 - 2021/03 周南市女性雇用対策連絡会議 副会長
  • 2017/07 - 2020/03 周南市まち・ひと・しごと創生戦略会議 委員
  • 2018/05 - 2018/06 周南市女性雇用促進事業業務委託に係る公募型プロポーザル選定委員会 選定委員
Show all
Association Membership(s) (5):
人間・環境学会(MERA) ,  日本教育心理学会 ,  日本認知心理学会 ,  日本心理学会 ,  九州心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page