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J-GLOBAL ID:202001018318599575   Update date: Sep. 24, 2020

Takano Takahiro

タカノ タカヒロ | Takano Takahiro
Affiliation and department:
Job title: 研修特別研究員
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): 教育経営 ,  Teacher Education ,  School Management
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2024 大学の教員養成における「省察」言説の生成・受容とその問題に関する総合的研究
  • 2018 - 2023 校長のリーダーシップ発揮を促進する制度的・組織的条件の解明と日本の改革デザイン
  • 2017 - 2020 教師教育における「批判的省察」の理論的・実証的研究:「省察」概念の再構築に向けて
  • 2015 - 2018 Reconsideration of the Position of "Professionality of Education" in New School Governance
Papers (7):
  • Takahiro TAKANO. A Study on New Trends and Programs on the Concept of "Clinical Experience" in Teacher Education in the U.S. : Case Analysis of University of Colorado Denver. 2019. 44. 41-55
  • Hirofumi HAMADA, ANDO Tomoko, YAMASHITA Koichi, KATO Takahide, OHNO Yasuki, TAKATANI Tetsuya, TERUYA Shota, ASAKURA Masashi, TAKANO Takahiro. Reconsideration of the Position of "Professionality of Education" in the New School Governance(2)An Analysis of Elementary School Teachers' Perceptions of Expertise in the Teaching Profession. 2019. 43. 2. 1-24
  • 髙野 貴大. 「実践志向」の教師教育政策に関する批判的考察 : 教師教育研究の展望. 学校経営学論集. 2019. 7. 1-11
  • HAMADA Hirofumi, ANDO Tomoko, YAMASHITA Koichi, KATO Takahide, OHNO Yasuki, TAKATANI Tetsuya, TERUYA Shota, ASAKURA Masashi, TAKANO Takahiro. Reconsideration of the Position of "Professionality of Education" in New School Governance : Case Studies of "Kan-min ittai-gata Gakkou" in Takeo City and "Community School" in B City. 2018. 42. 2. 45-71
  • A New Program of Teacher Education in the U.S. to Realize "Social Justice" at High-Need Schools : Case Study of Seattle Teacher Residency. Journal of JASEA. 2018. 60. 0. 112-127
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Books (3):
  • 学校ガバナンス改革と危機に立つ「教職の専門性」
    学文社 2020 ISBN:9784762029455
  • J.ロックランに学ぶ教師教育とセルフスタディ : 教師を教育する人のために
    学文社 2019 ISBN:9784762028557
  • 学校経営
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623085033
Lectures and oral presentations  (10):
  • アメリカの教員養成改革におけるボストン教員レジデンシーの展開・実態・課題
    (日本教師教育学会第29回大会 2019)
  • 校長のリーダーシップ発揮を促進する制度的・組織的条件の解明と日本の改革デザイン(1)-スクールリーダーの職務環境・職務状況に関する全国調査報告-
    (日本教育経営学会第59回大会 2019)
  • 第一部第 5 章『教職の専門家としての発達と力量形成』の検討
    (日本教師教育学会第28回大会 課題研究I『教師教育研究の成果と課題の検討』 2018)
  • 新たな学校ガバナンスにおける「教育の専門性」の再定位(3)
    (日本教育経営学会第58回大会 2018)
  • アメリカの教員養成における臨床経験の再考とその改革方策-コロラド州デンバーの事例分析-
    (日本教育経営学会第58回大会 2018)
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Education (3):
  • 2017 - 現在 University of Tsukuba Doctoral Program in Education
  • 2015 - 2017 University of Tsukuba Master’s Programs in Education Sciences
  • 2011 - 2015 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (筑波大学)
Work history (2):
  • 2020/04 - 現在 National Institute for School Teachers and Staff Development
  • 2017/04 - 2020/03 Japan Society for the Promotion of Science Research Fellow
Association Membership(s) (4):
The Japan Educational Research Association ,  The Japan Educational Administration Society ,  The Japanese Association for the Study of Educational Administration ,  The Japanese Society for the Study on Teacher Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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