Rchr
J-GLOBAL ID:202001018847633010   Update date: Jun. 24, 2024

Iijima Yuya

イイジマ ユウヤ | Iijima Yuya
Affiliation and department:
Research field  (2): Clinical psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (7): clinical psychology ,  school counseling ,  認知行動療法 ,  positive behavior support ,  Nonsuicidal self-injury ,  suicide prevention ,  ストレス
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2026 「自殺能力」に基づく自傷行為者における自殺行動メカニズムの解明
  • 2021 - 2023 自傷行為の維持メカニズムに基づく経時的自殺リスクアセスメントの体系化
  • 2020 - 2021 感染症拡大下における臨時休校が中学生のストレスに影響を及ぼす要因に関する研究
  • 2019 - 2021 自傷行為の機能によるアセスメント方法の開発と学校における支援の実践
Papers (16):
  • Iijima, Y, Shimada, H. The role of psychologists in suicide prevention and care of suicide attempters. 2023. 47. 8. 922-928
  • Saki Motoki, Taisuke Katsuragawa, Yuya Iijima. Development of the Apathy Scale for Junior High School Students and an Evaluation of its Reliability and Validity. The Japanese Journal of Personality. 2023. 32. 1. 42-52
  • Yamada, T, Iijima, Y, Katsuragawa, T, Fujii, Y. The Effect of Cognitive-Behavioral Treatment on School Absenteeism: A Systematic Review. Journal of School Mental Health. 2023. 26. 1. 60-70
  • Iijima, Y., Matsumoto, S., Katsuragawa, T. Adolescents’ stress and the process in stress response, caused by school closures under the spread of infection. Journal of school mental health. 2023. 25. 2. 180-190
  • Taisuke Katsuragawa, Yurika Matsuba, Yuya Iijima, Kazuki Chiba, Riku Harada. Exploratory Examination of Factors Predicting Early Dropout from Videoconferencing Psychotherapy. The Japanese Journal of Personality. 2022. 31. 3. 148-158
more...
MISC (34):
  • 仲條 良輝, 飯島 有哉. 教師から生徒へのほめ方の差異がほめの受け入れられやすさに与える影響-具体性,アイメッセージ,伝聞形に関する検討-. 日本学校メンタルヘルス学会大会プログラム・抄録集. 2024. 27th. 90-91
  • 小澤 郁美, 飯島 有哉, 宮 一志. 客観指標を用いたいじめの被害・加害体験における関連要因の検討-学校生活意欲,学級満足度,ソーシャルスキルとの関連-. 日本学校メンタルヘルス学会大会プログラム・抄録集. 2024. 27th. 68-69
  • 山田 達人, 飯島 有哉. 子どものうつ病と学校における支援(特集:学校カウンセリングに求められる児童・生徒理解スキルを再考する). 学校メンタルヘルス. 2024. 26. 2. 177-180
  • 飯島 有哉, 山田 達人. 子どもの不安症と学校における支援(特集:学校カウンセリングに求められる児童・生徒理解スキルを再考する). 学校メンタルヘルス. 2024. 26. 2. 173-176
  • Iijima, Y. A Descriptive Examination of Interruptive Factors in Suicide Attempts. 2023. 47th. 81
more...
Books (3):
  • 公認心理師必携!事例で学ぶ教育・特別支援のエビデンスベイスト・プラクティス
    金剛出版 2024 ISBN:9784772420280
  • 富山大学人文学部叢書V 人文知のカレイドスコープ
    桂書房 2022 ISBN:9784866271125
  • 〈心の基礎〉リサーチ 第10号
    実務教育出版〈心の基礎〉教育を学ぶ会 2019
Lectures and oral presentations  (5):
  • How to understand and confront nonsuicidal self-injury in students
    (2024)
  • 学校におけるコロナ問題をみんなで考える-COVID-19に関連した研究助成報告-
    (日本学校メンタルヘルス学会第25回大会 2022)
  • 心理的ストレスモデルからみた青少年の“コロナ禍”
    (第27回「人文知」コレギウム 2021)
  • コロナ時代-教育現場の声と学校改善のできること-
    (日本学校改善学会第4回大会 2021)
  • 子どもの育ちを基盤とした学級のユニバーサルデザイン化
    (日本教育心理学会第61回総会 2019)
Education (2):
  • 2018 - 2021 Waseda University Graduate School of Human Sciences
  • 2016 - 2018 Waseda University Graduate School of Human Sciences
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (早稲田大学)
Work history (12):
  • 2023/04 - 現在 厚生労働大臣指定(調査研究等)法人・一般社団法人 いのち支える自殺対策推進センター 客員研究員
  • 2022/04 - 現在 Joetsu University of Education
  • 2021/04 - 現在 University of Toyama
  • 2021/04 - 現在 Waseda University Advanced Research Center for Human Sciences
  • 2018/09 - 現在 Musashino University Faculty of Human Sciences, Correspondence Division
Show all
Committee career (4):
  • 2023/04 - 現在 日本学校メンタルヘルス学会 評議員
  • 2021/11 - 現在 富山大学教育学部附属小学校 いじめ防止・対策委員
  • 2019/08 - 現在 日本学校メンタルヘルス学会 常任編集委員
  • 2023/03 - 2024/03 日本学校メンタルヘルス学会第27回大会 事務局長
Awards (4):
  • 2023/12 - 日本健康心理学会 Early Career Health Psychologist賞
  • 2021/02 - 日本学校メンタルヘルス学会 最優秀論文賞(理事長賞),中島一憲記念賞
  • 2018/09 - 日本学校メンタルヘルス学会 第22回大会 大会長賞
  • 2016/07 - 日本認知療法学会(現 日本認知療法・認知行動療法学会) 若手研究奨励基金
Association Membership(s) (8):
International Society for the Study of Self-Injury ,  日本自殺予防学会 ,  日本心理学会 ,  日本健康心理学会 ,  日本認知・行動療法学会 ,  日本学校メンタルヘルス学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本認知療法・認知行動療法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page