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J-GLOBAL ID:202001020611451730   Update date: May. 28, 2024

Terasaka Akiko

テラサカ アキコ | Terasaka Akiko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): http://www.osaka-kyoiku.ac.jp/~terasaka/index.html
Research field  (2): Clinical psychology ,  Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2022 - 2026 小学校の通常学級における学級経営方略のアセスメントとその活用
  • 2022 - 2025 大学生のための新しい時間管理プログラム開発と効果検証の試み
  • 2021 - 2024 小学生に対する包括的・段階的なアンガーマネジメント・プログラムの開発
  • 2018 - 2023 Characteristic of prosocial behavior for anger among elementary and junior high school students.
  • 2017 - 2023 問題行動に対する能動的アプローチとしての学級経営方略
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Papers (31):
  • Wataru Ishida, Naoko Inada, Akiko Terasaka, Yoshiyuki Shimoda, Ryuta Kuroyama, Seongsu Yun, Shingo Yotsutsuji. Application of Japanese Short Form Multidimensional School Anger Inventory to middle elementary school students. JAPANESE JOURNAL OF RESEARCH ON EMOTIONS. 2024. 31. 1. 21-27
  • 船津文香, 稲田尚子, 寺坂明子, 高橋佳代, 岸川加奈子. 大学生のための時間管理プログラム開発の試みー参加者アンケートの質的データの検討ー. 九州大学学生相談紀要・報告書. 2024. 10. 11-20
  • 寺坂 明子. 能動的な学級経営法のトレーニングが教員養成課程の学生の効力感に与える影響-準実験による検討--Effects of the Proactive Classroom Management Training on Pre-service Teachers' Efficacy: A Quasi-experimental Study. 大阪教育大学紀要. 総合教育科学. 2024. 72. 245-257
  • 田中 彩那, 寺坂 明子. 感覚処理感受性の高い児童にとって困難な学校場面とは-大学生の回想による探索的研究--Difficult School Situations for Children with High Sensory Processing Sensitivity: An Exploratory Study through Undergraduate Students' Reflection. 大阪教育大学紀要. 総合教育科学. 2023. 71. 377-391
  • 下田 芳幸, 寺坂 明子, 石津 憲一郎, 大月 友. 日本語版子ども用怒り反すう尺度の作成-Developing a Japanese version of the Children's Anger Rumination Scale. 心理臨床学研究 / 日本心理臨床学会学会誌編集委員会 編 = Journal of Japanese clinical psychology / Association of Japanese Clinical Psychology. 2022. 40. 1. 74-79
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MISC (1):
  • 寺坂 明子. 子どもの心の健康を育むためのスキル&サポート アンガーマネジメント. 健康教室. 2022. 73. 11-17
Lectures and oral presentations  (15):
  • 大学生のための時間管理プログラム開発の試み-参加者アンケートの質的データの検討-
    (日本発達心理学会第35回大会)
  • 教員養成課程の学生を対象とした学級経営に対する効力感の測定
    (日本教育心理学会第34回大会)
  • 小学生に対するアンガーマネジメント教育の効果について-テキストマイニングによる自由記述の分析から-
    (日本発達心理学会第34回大会 2023)
  • 小学生を対象としたアンガーマネジメントの展開
    (日本発達心理学会第33回大会 2022)
  • Effectiveness of a Classroom-based Anger Management Program for Elementary School Children in Japan
    (The 42nd Annual Conference of International School Psychology Association 2021)
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Education (4):
  • 2004 - 2008 Kyushu University Human-Environmental Studies Clinical Psychology Program
  • 2006 - 2007 University of Toronto Ontario Institute of Studies in Education School and Clinical Child Psychology Program
  • 2002 - 2004 Kyushu University Graduate School of Human-Environment Studies
  • 1998 - 2002 Yokohama National University
Professional career (1):
  • Ph.D. (Kyushu University)
Work history (6):
  • 2021/04 - 現在 Osaka Kyoiku University
  • 2018/04 - 2021/03 Osaka Kyoiku University
  • 2015/04 - 2018/03 Osaka Kyoiku University
  • 2014/01 - 2014/03 National Center for Child Health and Development, Japan こころの診療部育児心理科 Post-Doctoral Fellow
  • 2012/10 - 2013/05 University of Toronto/ Ontario Institute for Studies in Education Dept. of Human Development and Applied Psychology, School and Clinical Child Psychology Program Research Assistant
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Committee career (1):
  • 2015/12 - 2018/12 八尾市教育委員会 いじめ調査委員
Association Membership(s) (6):
American Psychological Association ,  International School Psychology Association ,  Japanese School Psychology Association ,  Japan Society of Developmental Psychology ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  The Association of Japanese Clinical Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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