Rchr
J-GLOBAL ID:202001020963705597
Update date: Aug. 19, 2024
KANEKO MASAFUMI
カネコ マサフミ | KANEKO MASAFUMI
Affiliation and department:
Research field (2):
Science education
, Primary/secondary education and curricula
Research keywords (3):
教師教育
, integrated education of science and mathematics
, science education
Research theme for competitive and other funds (12):
- 2023 - 2027 数学科と理科を総合する教材開発と授業実践を重視する教師教育の実証的研究
- 2021 - 2024 An empirical study of teacher education to re-materialize arithmetic and mathematics textbook tasks into STEM tasks
- 2019 - 2023 科学技術の醸成に寄与し「理数教育の充実」をはかる学習デザインの構築
- 2019 - 2023 校種を超えた数学科と理科を総合する教材開発と教師教育の実証的研究
- 2017 - 2021 An Empirical Study on Leader Developmental Teacher Education Integrating Theory and Practice in Mathematical Modelling
- 2015 - 2019 Case Study of Teaching materials development of Integrated on mathematics and science with reducing of the gap of both subjects
- 2015 - 2019 A Longitudinal Study of Resilience Development in School Education
- 2013 - 2017 An empirical study about the lesson study that associated the theory and practice of mathematical modelling
- 2013 - 2015 Practical Study for development of digital contents and application for synthetic learning of mathematics and science
- 2012 - 2013 数学科と理科を総合したデジタルコンテンツ利用に関する国際比較研究
- 2010 - 2010 数学科と理科の総合を実現するデジタルコンテンツの開発
- 2006 - 2008 The curriculum developments of statistics education of e-learning for students from elementary to senior high schools and teachers by theelucidation of student's development structure of uncertainty recognitionand the statistical investigation models
Show all
Papers (64):
-
Akihiko Saeki, Kosuke Yata, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami. Advancement of in-service teacher’s pedagogical content knowledge when teaching mathematical modelling: Through interpretation and design of modelling lessons. Researching Mathematical Modelling Education in Disruptive Times, Springer. 2024. 353-364
-
KANEKO Masafumi. Outline and results of the teacher Training Courxe subject Theory and Practice of ICT Utilization. 2024. 10. 73-83
-
金児正史. 保育及び幼稚園・小学校教育の目標から捉える保育所・幼稚園・小学校接続の一方策:保育所保育指針,幼稚園教育要領,小学校学習指導要領からの展望. 帝京平成大学児童学科研究論集. 2024. 14. 7-14
-
Akihiko Saeki, Masafumi Kaneko, Takashi Kawakami, Toshikazu Ikeda. In-Service Teachers’ Transformation of a Mathematised Task into Modelling Tasks. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling. 2023. 241-257
-
矢田 耕資, 金児 正史, 佐伯 昭彦. 数学的活動における数学化及び活用・意味づけの資質・能力を育成する授業の一方策 : 教科書の問題を作り替える活動を通して. 鳴門教育大学授業実践研究 : 授業改善をめざして = Naruto University of Education forum for classroom research. 2022. 21. 79-87
more...
MISC (17):
-
佐伯昭彦, 矢田耕資, 金児正史. Case study of a teacher education program based on the re-materialization of arithmetic and mathematics textbook tasks into mathematical modeling tasks. 日本科学教育学会年会論文集(Web). 2022. 46th
-
A Case Study of Physics that Utilized Learning Contents of Mathematics and Mathematics that Utilized Learning Contents of Physics. 2017. 41. 135-138
-
佐伯 昭彦, 金児 正史, 齋藤 大輔. 数学的な視点で絵画を説明するための自己主導型学習の事例研究 : 教員養成系の大学院生を対象としたアクティブラーニング型授業-A Case Study of the Self-Directed Learning to Explain Fine Arts in Mathematical Viewpoints. 春期研究大会論文集. 2016. 4. 31-38
-
KANEKO Masafumi. 1G2-K2 An Analysis on Synthetic Lessons of Mathematics and Science. 2014. 38. 381-382
-
KANEKO Masafumi, MATSUZAKI Akio. 1A2-D3 Model sharing at mathematical modelling lessons in middle school : Focus on processes of problem posing from the task of real situation. 2012. 36. 109-112
more...
Books (9):
-
未来を拓くICT教育の理論と実践
東洋館出版社 2024 ISBN:9784491054537
-
Mathematical Modelling Education and Sense Making
2020 ISBN:9783030669959
-
TIMSS2015算数・数学教育/理科教育の国際比較国際数学・理科教育動向調査の2015年調査報告書
国立教育政策研究所 2017
-
Mathematical Modelling and Applications: Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education
2017 ISBN:9783319629674
-
TIMSS2015理科教育の国際比較-国際数学・理科教育動向調査の2015年調査報告書-
国立教育政策研究所 2016
more...
Lectures and oral presentations (19):
-
現実事象のデータをモデル化する数学と化学を総合した探究活動 -化学反応速度を題材とした教科書のデータの分析と考察に焦点をあてた学習指導-
(日本科学教育学会第47回年会 2023)
-
算数・数学科の教科内容から観た教科間の関係とSTEAM教育への示唆:算数・数学科の教科内容構成の柱から観た教科間の関係に焦点をあてて
(日本教科内容学会第10回研究大会 2023)
-
The development of in-service teacher's perspectives for analyzing mathematical modelling lessonS
(the 20th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications 2022)
-
空港に着陸する飛行機の高度を求める探究型学習とその意義
(日本科学教育学会第46回年会 2022)
-
算数・数学教科書の問題から数学的モデリング教材への再教材化を中核とした教師教育プログラムの一事例(2):教師自身による数学的モデリング授業の分析
(日本科学教育学会第46回年会 2022)
more...
Work history (7):
Committee career (6):
Awards (1):
- 2013/07 - 日本数学教育学会 日本数学教育学会学界章 集計方法が異なるデータから情報を読み取る学習活動
Association Membership(s) (3):
日本科学教育学会
, 数学教育学会
, 日本数学教育学会
Return to Previous Page