Rchr
J-GLOBAL ID:202001021174965823   Update date: Aug. 04, 2024

Nakahashi Aoi

ナカハシ アオイ | Nakahashi Aoi
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Early childhood education and childcare
Research keywords  (2): 幼小接続期の数理認識発達 ,  算数・数学教育
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2020 - 2022 幼小接続期におけるサビタイジングを基盤とする認識の発達と学びの道筋の構築
  • 2018 - 2020 幼児・児童の概念的サビタイジングに着目した幼小接続期の実践とカリキュラムの開発
Papers (6):
  • 中橋葵, 岡部恭幸. 幼小接続期における領域「環境」と算数科のカリキュラムの課題に関する一考察-サビタイジングを基盤とする認識と数の合成・分解の学びの道筋に着目して-. 数学教育学会誌. 2022. 62. 3・4. 1-14
  • Aoi Nakahashi, Yasuyuki Okabe. Research on Teacher's Support Leading to Enrichment of Number Sense in Early Childhood: Focusing on Conceptual Subitizing in 5-year-olds. Research on early childhood care and education in Japan. 2019. 57. 1. 6-16
  • Aoi Nakahashi, Yasuyuki Okabe. The Importance of Play in Early Childhood Mathematics Education:Focusing on "Flow". Japan journal of mathematics education and related fields. 2018. 59. 1-2. 59-66
  • Aoi Nakahashi. A Study on the Development of Conceptual Subitizing in Childhood. Journal of Kinki Society of Mathematics Education. 2015. 28. 22-29
  • Aoi Nakahashi. A Study on the Development of the Numerical Concepts in Early Childhood : Focus on Conceptual Subitizing. Journal of Kinki Society of Mathematics Education. 2015. 28. 14-21
more...
MISC (1):
  • Yasuyuki Okabe, Aoi Nakahashi. Optimal Time of Development From the Viewpoint of Mathematical Recognition: Focusing on Conceptual Subitizing. 2017. 15. 1. 12-17
Lectures and oral presentations  (19):
  • 視線計測装置を用いたサビタイジングを基盤とする認識の実態解明の試み-小学校第1学年の児童の事例から-
    (2022年度数学教育学会春季年会 2022)
  • 領域「環境」の子どもの経験を支える保育者の意識についての検討-子どもの数へのかかわりに着目して-
    (日本保育学会第74回大会 2021)
  • 幼小接続期における領域「環境」と算数科のカリキュラムの課題に関する一考察-サビタイジングを基盤とする認識に着目して-
    (2021年度数学教育学会春季年会 2021)
  • 幼小接続期における個数把握課題に対する方略の分析-視線情報を踏まえたサビタイジングを基盤とする認識の実態把握に向けて-
    (日本数学教育学会第53回秋期研究大会 2020)
  • 数の合成・分解の学びに至る幼小接続期の幼児・児童の実態 に関する一考察-生物学的一次的能力としてのサビタイジングを基盤とする認識に着目して-
    (日本数学教育学会第52回秋期研究大会(論文発表の部) 2019)
more...
Education (2):
  • 2017 - 2020 Kobe University Graduate School of Human Development and Environment Department of Human Development
  • 2013 - 2015 Kobe University Graduate School of Human Development and Environment Department of Human Development
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (神戸大学)
  • 修士(教育学) (神戸大学)
Work history (3):
  • 2020/04 - 2024/03 Kyoto Bunkyo University
  • 2018/04 - 日本学術振興会 特別研究員(DC-2)
  • 2015/04 - 神戸市立幼稚園 教諭
Awards (2):
  • 2023/03 - Mathematics Education Society of Japan Incentive award The Mathematics Curriculum in Japan Transition to Elementary School: The Learning Path from Subitizing-based Recognition to Number Composition and Decomposition
  • 2015/11 - 日本数学教育学会 学会賞(大学院生奨励部門) 幼児の概念的サビタイジングに関する研究-モデル化に向けた発達の実態と様相の検証-
Association Membership(s) (6):
保育教諭養成課程研究会 ,  日本保育者養成教育学会 ,  日本保育学会 ,  数学教育学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page