Rchr
J-GLOBAL ID:202101001182756326   Update date: May. 23, 2024

SAKAI TAKESHI

サカイ タケシ | SAKAI TAKESHI
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): Mathematics education ,  Teacher training ,  International comparison / International cooperation ,  Singapore
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2027 An Empirical Study on the Implementation of Collaborative Learning with One-To-One Computing in Mathematics
  • 2023 - 2026 An Empirical Study on the Development of a Mathematics Program for the Early Childhood and Elementary School Connections that Fosters Recognition of Pattern
  • 2019 - 2022 グローバルレッスンスタディによる教員の資質・能力の向上に関する実証的研究
  • 2016 - 2019 Empirical research on improvement of lesson practice ability in arithmetic education
  • 2019 - 2019 STEMSに基づいた数学的な見方・考え方を働かせる授業作り
Show all
Papers (38):
  • Takeshi Sakai, Hideyuki Akai, Hiroki Ishizaka, Kazuyuki Tamura, Ban Heng Choy, Yew-Jin Lee, Hiroaki Ozawa. Development of a self-reflection scale for observers of mathematics lesson during lesson study. International Journal for Lesson & Learning Studies. 2024
  • 坂井, 武司, 赤井, 秀行. 幼児教育における算数の基礎を評価する視点に関する研究 : 幼稚園教員へのアンケート調査をもとに-A Study on Perspectives for Assessing the Foundation of Mathematics in Early Childhood Education : Based on a Questionnaire Survey of Kindergarten Teachers. 京都女子大学発達教育学部紀要. 2024. 020. 13-24
  • Study on instructional ingenuity of textbooks for person with an intellectual disability in mathematics education : Addition and subtraction in 1st grade. 2023. 22. 63-74
  • Takeshi Sakai, Hideyuki Akai, Hiroki Ishizaka, Kazuyuki Tamura, Yew-Jin Lee, Ban Heng Choy, Hiroaki Ozawa. Changes in qualities and abilities of Japanese teachers through participation in Global Lesson Study on mathematics. International Journal for Lesson & Learning Studies. 2022. 11. 4. 290-304
  • 坂井, 武司, 赤井, 秀行. 算数の基礎を育む保育と評価に関する研究 : シンガポールの幼児教育をもとに-Study on Early Childhood Education and Assessment to Develop the Basics of Mathematics : Based on Early Childhood Education in Singapore. 京都女子大学発達教育学部紀要. 2022. 018. 21-32
more...
MISC (51):
  • 坂井 武司, 赤井 秀行, 森 力, 屋良 真弓, 野原 太一. SDGsの実現に向けた花ブロックの教材化の価値. 京都女子大学教職支援センター研究紀要 = The KWU journal of teacher education / 京都女子大学教職支援センター 編. 2024. 6. 13-22
  • 山崎 萌香, 坂井 武司, 赤井 秀行. 小学校と特別支援学校(知的障害)の算数教科書比較に関する研究. 京都女子大学教職支援センター研究紀要 = The KWU journal of teacher education / 京都女子大学教職支援センター 編. 2024. 6. 57-68
  • 坂井 武司, 赤井 秀行, 石坂 広樹. 関数指導に関する日本とシンガポールのカリキュラム・教科書の比較研究. 京都女子大学教職支援センター研究紀要 = The KWU journal of teacher education / 京都女子大学教職支援センター 編. 2024. 6. 69-80
  • 坂井 武司, 赤井 秀行. 幼児教育における「標識」を題材とした保育に関する研究 : 算数の基礎としての「標識」の価値. 京都女子大学教職支援センター研究紀要 = The KWU journal of teacher education / 京都女子大学教職支援センター 編. 2024. 6. 23-34
  • SAKAI Takeshi, OOKADO Kouhei, AKAI Hideyuki, ISHIZAKA Hiroki. A Study on Developmental Learning in Mathematics. 2024. 17. 11-17
more...
Books (5):
  • 深い学びを支える算数教科書の数学的背景
    東洋館出版社 2020 ISBN:9784491039794
  • 子どもの学びを深める新しい算数科教育法
    東洋館出版社 2018 ISBN:9784491034560
  • 深い学びを支える数学教科書の数学的背景
    東洋館出版社 2017 ISBN:9784491034157
  • 授業に役立つ算数教科書の数学的背景
    東洋館出版社 2013 ISBN:9784491029641
  • 子どもの学力を高める新しい算数科教育法
    東洋館出版社 2013 ISBN:9784491029276
Education (3):
  • 2012 - 2015 Konan University The Graduate School of Natural Science
  • 2005 - 2008 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 1992 - 1996 Kobe University Faculty of Education
Work history (14):
  • 2022/04 - 現在 甲南大学 非常勤講師
  • 2021/04 - 現在 鳴門教育大学大学院 非常勤講師
  • 2020/04 - 現在 Kyoto University of Education Faculty of Education Part-Time Lecturer
  • 2019/04 - 現在 Kyoto Women's University Faculty of Human Development and Education Department of Education Professor
  • 2013/04 - 現在 Kobe University Faculty of Human Development Department of Human Environmental Science Part-Time Lecturer
Show all
Association Membership(s) (10):
日本国際理解教育学会 ,  数学教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本教育実践学会 ,  全国数学教育学会 ,  教育目標・評価学会 ,  日本教科内容学会 ,  日本教授学習心理学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page