Rchr
J-GLOBAL ID:202101005210585503   Update date: Feb. 01, 2024

ohkubo akiko

オオクボ アキコ | ohkubo akiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Lifelong developmental nursing
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2023 A clinical pedagogical study on the theory of "Inochi education" and its practice
  • 2020 - 2023 Building a regional collaboration model for educational support for children who need special attention to health management
  • 2009 - 2011 A study of social networks that support the grieving of the bereaved that have lost a child
  • 2006 - 2008 The development of a telephone triage manual for nurses undertaking pediatric emergency consultations
  • 2004 - 2005 Usefulness of Telephone Triage Manual for nurses regarding pediatric emergency consultation
Papers (17):
  • 塚原美穂, 大久保明子. 小児がん患児のきょうだいへの情報提供における看護師のかかわりのプロセス. 日本小児看護学会誌. 2023. 32. 159-167
  • 大久保明子, 伊藤ひかる, 永吉雅人, 境原三津夫. 学校生活における子どもの健康状態に関する保護者の気がかりと健康管理支援のニーズ. 新潟県立看護大学紀要. 2023. 12. 17-22
  • 塚原 美穂, 大久保 明子. 小児がん患児のきょうだい支援の内容と課題に関する国内文献の検討. 日本小児看護学会誌. 2022. 31. 63. 242-250
  • 大久保明子, 野口裕子. 学童・思春期にある医療的ケアを必要とする児を養育する母親の体験. 新潟県立看護大学紀要. 2022. 11. 1-7
  • 大久保明子. 障害児と共に生きる親への支援-仏教の教えと仏教看護の視点から-. 仏教看護・ビハーラ. 2020. 15. 2-14
more...
Books (3):
  • 新看護観察のキーポイントシリーズ全17巻,小児I
    中央法規 2011
  • 新看護観察のキーポイントシリーズ全17巻, 小児II,
    中央法規 2011
  • シリーズナーシング・ロードマップ全3巻,疾患別小児看護 基礎知識・関連図と実践事例
    中央法規 2011
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (上越教育大学)
  • Ph.D. (Niigata University)
Work history (6):
  • 2019/04 - 現在 Niigata College of Nursing
  • 2014/04 - 2019/03 Niigata College of Nursing
  • 2009/04 - 2014/03 Niigata College of Nursing
  • 2007/04 - 2009/03 新潟県立看護大学 小児看護学 助教
  • 2002/04 - 2007/03 Niigata College of Nursing
Show all
Awards (1):
  • 2015/10 - 死の臨床 論文奨励賞 子どもを亡くした遺族のケアを体験した看護者の認識と行動
Association Membership(s) (8):
仏教看護・ビハーラ学会 ,  日本死の臨床研究会 ,  日本臨床死生学会 ,  日本家族看護学会 ,  日本小児保健協会 ,  日本小児がん看護学会 ,  日本小児看護学会 ,  日本看護科学学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page