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J-GLOBAL ID:202101005461577836   Update date: Jun. 15, 2024

chonan Hirohito

チョウナン ヒロヒト | chonan Hirohito
Affiliation and department:
Research field  (2): Educational psychology ,  Special needs education
Research keywords  (5): 音韻意識 ,  コミュニケーション ,  認知発達 ,  言語発達 ,  聴覚障害児
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2023 - 2027 人工内耳装用児の音韻意識の発達における音韻処理水準とワーキングメモリの関係
  • 2023 - 2026 An empirical study on the effect of learning language listening ability on academic performance in children with mild hearing loss
  • 2019 - 2023 人工内耳装用児の音韻意識の発達とエピソードバッファの関連
  • 2016 - 2020 Longitudinal Study on Typing and Intervention Effects of Hearing Impaired Children with ASD
  • 2016 - 2019 Relations Among phonological Awareness, executive function, and rhythm perception of children with cochlear implant.
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Papers (47):
  • Hirohito Chonan. Emergent Literacy of Young Children Who Are Deaf or Hard of Hearing: A Review. 2023. 61. 3. 133-144
  • Hirohito Chonan・Toyohiko Hamada, Takashi Sawa. A Study of the Relationship between Working Memory and Development of Phonological Awareness in Hearing-Impaired Children. Journa of Educational Audiology. 2023. 16. 29-36
  • 佐藤 正幸, 長南 浩人, 渡部 杏菜. 聴覚障害児教育における補聴器・人工内耳の活用と教育的支援. 日本音響学会誌. 2022. 78. 12. 711-717
  • Hirohito Chonan, Tyohiko Hamada, Masae Shiroma. A Study on the Relationship between Phonological Loop, Exctive Function, and the Development of Phonological Awareness in Hearing-Impaired Children. The Japanese Journal of Communication Disorders. 2021. 38. 2. 105-112
  • 脇中起余子, 原島恒夫, 長南浩人. Use of Cue Signs and Pronunciation Signs in Japan: A Survey for Schools that are Continuing or Have Discontinued their Use. 聴覚言語障害. 2020. 49. 1
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MISC (61):
  • 長南浩人. 聴覚障害児の英語教育の現状と課題-誌上での授業検討会を通して-. 聴覚障害. 2024. 79. 春. 20-27
  • 長南浩人. 読みを深める メタ認知研究から. 指導と評価. 2021. 805. 54-55
  • 佐藤正幸, 長南浩人. 児童・生徒の多様性に対応する教師の役割とは?. 聴覚障害. 2021. 75. 55-59
  • 佐藤正幸, 長南浩人, 大鹿綾. 教職課程で伝えられる教職の意義とは?ー教職課程担当教員の立場よりー. 聴覚障害. 2020. 75. 62-67
  • 長南浩人, 橋本時浩, 久川浩太郎. 人工内耳装用児の学習状況等に関する全国調査 5)人工内耳装用児の学習状況等に関する全国調査の報告 特別支援学校(聴覚障害)高等部本科について. 聴覚障害. 2020. 75. 783
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Books (14):
  • 言語・思考・感性の発達からみた聴覚障害児の指導方法:豊かな言葉で確かに考え、温かい心で感じる力を育てる
    学苑社 2022 ISBN:4761408359
  • 聴覚障害児の学習と指導
    明石書店 2018
  • The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education
    2015
  • はじめの一歩-聾学校の授業-
    聾教育研究会 2012
  • 標準言語聴覚障害学 聴覚障害学
    医学書院 2010
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Lectures and oral presentations  (25):
  • キュードスピーチ併用下の聴覚障害児の音韻意識発達に影響を与える要因の検討
    (第50回日本コミュニケーション障害学会学術講演会 2024)
  • 幼児期後期における聴覚障害児のナラティブの発達に関する研究
    (日本リハビリテーション連携科学学会 第25回大会 2024)
  • 聴覚障害児の音韻意識習得後の作文力に関する一考察 聴覚特別支援学校に在籍する事例から
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • Effects of hearing aids and cochlear implants in education for deaf and hard of hearing children and the sound environment improvement.
    (52nd International Cogress and Exposition on Noise Control Engineering(inter-noise 2023 Chiba Greater Tokyo 20-23 August 2023)
  • 聴覚障害児の英語教育を考える -聴覚活用する指導法の可能性を探る-
    (令和5年度筑波大学公開講座講 「 聴覚障害児の指導・支援の実際(2) ~確かな学力の育成につながるわかる授業を求めて【国語、英語、道徳】~ 」 2023)
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Education (1):
  • - 1995 筑波大学大学院教育研究科
Professional career (1):
  • 博士(心身障害学) (筑波大学)
Work history (5):
  • 2006/01 - 現在 国立大学法人 筑波技術大学
  • 2003/04 - 2005/12 高知県県立高知女子大学(現 高知県立大学)
  • 1991/04 - 2003/03 神奈川県立平塚ろう学校
  • 1988/04 - 1991/03 神奈川県立百合丘高等学校
  • 1987/04 - 1988/03 神奈川県立菅高等学校
Committee career (6):
  • 2018/04 - 現在 茨城県立霞ヶ浦聾学校 教科用図書選定協議会委員 委員
  • 2018/04 - 現在 茨城県立霞ヶ浦聾学校 学校評議委員 評議委員
  • 2013/04 - 現在 日本聴覚言語障害学会 理事
  • 2015/09 - 2018/09 日本コミュニケーション障害学会 「コミュニケーション障害学」編集委員長
  • 2005/01 - 2006/12 高知県における特別支援教育の在り方に関する検討委員会準備会 検討委員
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Association Membership(s) (6):
日本リハビリテーション連携科学学会 ,  ろう教育科学会 ,  日本聴覚言語障害学会 ,  日本コミュニケーション障害学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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