Rchr
J-GLOBAL ID:202101007076079100   Update date: Dec. 27, 2023

Sako Haruko

サコウ ハルコ | Sako Haruko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): dance, dance education
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2027 小中学生の防災意識を高めるためのダンスを活かした実践型防災教育授業モデルの開発
  • 2020 - 2023 教師のパフォーマンス力を高めるためのLODを活かした教師教育プログラムの開発
  • 2016 - 2019 New Dance Educational Theory to Overcome Gender Bias and Application to Teacher Education
  • 2012 - 2015 Development of a New and Systematic Educational Rhythmic Dance Methodology Using Language of Dance
  • 2010 - 2014 Development and Construction of Gender-free Dance Teaching Methods toward the Diversification of Dance
Show all
Papers (38):
  • A Qualitative Study on Teachers’ Reflection in Creative Dance Instruction -Focusing on the “Reflection in Action” of the Experienced Teacher-. 2023. 13. 207-219
  • Experimental Study on Dance Instruction Using Onomatopoeia. 2023. 13. 191-205
  • 谷本 竜一, 酒向 治子. 教師の感性的な省察力に関する研究. 岡山大学教師教育開発センター紀要. 2022. 12. 301-315
  • 酒向 治子. ダンスを用いた社会課題の解決の試み - 防災ダンス教材『ぼうさいPiPit !ダンス』の開発 -. 岡山大学大学院教育学研究科研究集録. 2021. 178. 69-79
  • 吉村 利佐子, 尾関 美喜, 酒向 治子. ダンスを用いた防災教育教材が防災活動イメージに及ぼす影響-The Influence of The Dance Teaching Materials on The Image of Disaster Prevention. 安全教育学研究 = The Japanese journal of safety education / 日本安全教育学会 編. 2021. 21. 1. 45-59
more...
MISC (24):
  • Sako Haruko. Significance of Dance Education for Turbulent Times. 2020. 12-15
  • Sako,Haruko. CCEI Education for the Future: From the Standpoint of Physical Expression. 2020
  • Sako Haruko. Bousai PiPit! Dance. 2020
  • KOBAYASHI Naoya, YUZURIHARA Akiko, TAKAHASHI Kyoko, TOMITA Daisuke, SAKO Haruko, UMINO Bin, NUKI Shigeto. Symposium: The Present and Future Possibilities of Dance Studies. Choreologia. 2020. 2020. 43. 102-119
  • 酒向 治子, 竹内 元, 宮本 乙女, 猪崎 弥生. ジェンダーの視点からみたダンス教育. スポーツとジェンダー研究. 2019. 17. 72-73
more...
Books (8):
  • Butoh入門 : 肉体を翻訳する
    文学通信 2021 ISBN:9784909658685
  • Time for children to generate questions
    2020 ISBN:9784536601306
  • Dance Studies on Film: Considering Diverse Ethnic Groups, Cultures, Societies, and Education
    2020 ISBN:9784469268836
  • ダンスとジェンダー : 多様性ある身体性
    一二三書房 2015 ISBN:9784891993726
  • ダンスの言語 : 動きを読む・書く・表現する
    大修館書店 2015 ISBN:9784469267723
more...
Lectures and oral presentations  (28):
  • The process of recovery from collapse of a group due to COVID-19 catastrophe.
    (Joint Congress of ICOH-WOPS & APA-PFAW 2023 2023)
  • Group resilience in the face of group collapse caused by COVID-19: Targeting university sports teams.
    (15th Biennial Conference of Asian Association of Social Psychology 2023)
  • Group Resilience in the Crisis of Group Collapse: A Case Study of University Team Sports Organizations in the Corona Disaster.
    (2022)
  • Practice of a physical education program to foster physical sensitivity and its educational effects
    (2022)
  • The qualities and abilities of "physical thinking", which are the axis of creativity, as well as "verbal thinking"
    (2022)
more...
Professional career (1):
  • Doctor(Humanities) (Ochanomizu University)
Committee career (4):
  • 2022/04 - 現在 governing board member
  • 2021/08 - 現在 Okayama City Member of Okayama City Sports Promotion Council
  • 2017/04 - 現在 Okayama University Member of the Office for Gender Equality
  • 2016/04 - 現在 governing board member
Awards (6):
  • 2022/02 - 防災教育チャレンジプラン実行委員会、内閣府(防災担当)、国立研究開発法人防災科学技術研究所 2021年度防災教育チャレンジプラン 特別賞受賞 ダンスを用いた防災教育「ぼうさいPiPit!ダンス」-防災教育の推進を目指した教材制作及び普及啓発-
  • 2022/01 - ひょうご震災記念21世紀研究機構[人と防災未来センター] 2021年度 1.17防災未来賞「ぼうさい甲子園」特別賞(しなやかwithコロナ賞)
  • 2021/03 - Okayama University The 1st Okayama Umiversity SDGs President Award
  • 2021/01 - (公財)ひょうご震災記念21世紀研究機構[人と防災未来センター] 2020年度 1.17 防災未来賞『ぼうさい甲子園』特別賞(URレジリエンス賞)
  • 2019 - Okayama City Okayama City "Student Innovation Promotion Project" Jury's Special Award
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page