Rchr
J-GLOBAL ID:202101008839931497   Update date: Apr. 10, 2024

Tokuoka Masaru

トクオカ マサル | Tokuoka Masaru
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2027 典型的バーンアウトの予防研究: セルフチェックシートの開発から社会啓発まで
  • 2022 - 2027 Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey.
  • 2021 - 2024 地域との協働による包括的な万引き防止教育プログラムの開発と効果の検証
  • 2020 - 2024 攻撃行動に対する小学生の善悪判断の発達的変化:仮説的推論と道徳感情帰属に着目して
  • 2020 - 2023 外国語教育研究における再現可能性の検証と新たな研究領域の創出
Show all
Papers (19):
  • Mako Fujikawa, Kunihiro Yokota, Masaru Tokuoka, Daisuke Nakanishi. Can conformity bias be observed in questions whose answers are objectively fixed?. The Japanese Journal of Psychology. 2024. 94. 6
  • 大久保 智生, 徳岡 大. ホスピタリティに着目したセルフレジ不正対策 : セルフレジサポーター導入による効果の検証-Examination of Self-Checkout Fraud Prevention Measures Focusing on Hospitality. Hospitality : 日本ホスピタリティ・マネジメント学会誌 / 日本ホスピタリティ・マネジメント学会学術・論文委員会 編. 2023. 33. 25-33
  • Junichi Igawa, Masaru Tokuoka, Ryosuke Iotake, Daisuke Nakanishi. Can sufficient subjective rewards prevent certified care worker turnover?. The Japanese journal of psychology. 2023
  • 山森 光陽, 長野 祐一郎, 徳岡 大, 草薙 邦広, 大内 善広. 生理心理学的指標を用いた授業中の教師の認知負荷の把握-Capturing Teachers' Cognitive Load Throughout Lessons Using Physiological Psychological Indices. 日本教育工学会論文誌 = Japan journal of educational technology / 日本教育工学会 編. 2023. 47. 1. 127-139
  • 山森 光陽, 草薙 邦広, 大内 善広, 徳岡 大. クラスサイズ及び学校移行に伴うクラスサイズの変化が小学校第4学年から中学校第2学年までの国語,社会,理科の学力偏差値推移に与える影響-Class Size and Class-Size Change Co-occurring with School Transition Impact on the Academic Achievement of Standardized Score Trends : Fourth to Eighth Grade Japanese language, Social Studies, and Science. 発達心理学研究 = The Japanese journal of developmental psychology / 日本発達心理学会発達心理学研究編集委員会 編. 2022. 33. 4. 391-406
more...
MISC (12):
  • Teachers' Attitudes Towards Moral Education as a Special Subject. 2020. 2. 83-91
  • Masaru Tokuoka. Reflection on an open class “Psychology of learning”. 2018. 69. 1-13
  • Asuka Yamaguchi, Masaru Tokuoka. A Study on Attitudes of Nursery School Teacher Training Course Students toward Persons with Special Needs ~ Relationships between attitudes, frequency of contact and involvement motivation to special needs students attending special needs nursery schools~. 2018. 69. 1-10
  • Koyo Ymamori, Yasuhito Hagiwara, Yoshihiro Oouchi, Masaru Tokuoka, Takamichi Isoda, Keiko Nakamoto. Effects of class size and formative assessment on changes in students' academic achievement: A three year panel study of four cohorts of elementary and junior high school students in Yamagata prefecture. 2017
  • Masaru Tokuoka, Koyo Yamamori, Yasuhito Hagiwara. The Relationship between class Size and children's learning goal orientation: A study of fifth grade elementary school students. 2017
more...
Books (6):
  • 深い学びを支える算数教科書の数学的背景
    東洋館出版社 2020 ISBN:9784491039794
  • たのしいベイズモデリング: 事例で拓く研究のフロンティア
    北大路書房 2018 ISBN:4762830402
  • 世代継承性研究の展望 : アイデンティティから世代継承性へ
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:9784779513084
  • 子どもの学びを深める新しい算数科教育法
    東洋館出版社 2018 ISBN:9784491034560
  • ベイズ統計モデリング : R, JAGS, Stanによるチュートリアル
    共立出版 2017 ISBN:9784320113169
more...
Lectures and oral presentations  (1):
  • Modeling motivated behavior for others
    (2019)
Education (3):
  • 2012 - 2020 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2010 - 2012 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2006 - 2010 Taisho University Faculty of Human Studies
Work history (4):
  • 2022/04 - 現在 The University of Human Environments
  • 2019/04 - 2022/04 Takamatsu University Faculty of Human Development Department of Child Development
  • 2019/04 - 2022/03 Kagawa Prefectural College of Health Sciences
  • 2016/04 - 2019/03 Takamatsu University Faculty of Human Development Department of Child Development
Committee career (1):
  • 2018/09 - 2023/03 日本パーソナリティ心理学会 パーソナリティ研究編集委員
Awards (2):
  • 2019/08 - 日本パーソナリティ心理学会 優秀大会発表賞 他者のためと思うことによる作業増加量と協同作業への意識の関連
  • 2016/01 - excellent presentation award
Association Membership(s) (5):
日本行動計量学会 ,  協同教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本パーソナリティ心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page