Rchr
J-GLOBAL ID:202101012007875152   Update date: Jul. 09, 2024

ICHIKAWA Hiraku

イチカワ ヒラク | ICHIKAWA Hiraku
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2021 - 2026 乗法概念領域の局所的なカリキュラムの臨床的開発に関する研究
  • 2020 - 2024 A Comprehensive Study on the Alignment of School Mathematics Curriculum in a Transition Period
  • 2020 - 2024 Investigation into the process of fostering children's proportional reasoning by collaborative lesson study between researchers and teachers
  • 2015 - 2019 Clinical study on teaching and learning focused on connection between concepts of multiplicative conceptional field
  • 2019 - 2019 比例概念を進展させる際に生じる困難性の解消-比例式に着目して-
Show all
Papers (20):
  • 今野 省吾, 市川 啓. 変数概念の拡張に伴う困難性の一考察-関数間の関係を新たな関数と見ること. 東北数学教育学会誌. 2022. 53. 41-52
  • KUDO Suguru, ICHIKAWA Hiraku. A Development of Proportional Fraction Instruction Using Seek Bar. Journal of Tohoku Society of Mathematics Education. 2022. 53. 14-24
  • A Study on Consistent Instruction of Competencies to Think Mathematically in Compulsory Education Stage: Development and Evaluation of In-service Teacher Training Program. 2022. 56. 41-51
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり : 小学校第3学年「一万より大きい数」について. 近畿数学教育学会会誌 = Journal of Kinki Society of Mathematics Education / 近畿数学教育学会 [編]. 2022. 35. 9-26
  • Konno Shogo, Ichikawa Hiraku. Aspects of a Student's Conceptual Development of Differential and Integral under Practice Based on the Principles of 『Sugaku Daiitirui』. Journal of Tohoku Society of Mathematics Education. 2021. 52. 27-39
more...
MISC (18):
  • 日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論の基礎の形成におけるユニット化・ノルム化の考察-An Examination of Unitizing/Norming in Forming a Basis of Proportional Reasoning. 春期研究大会論文集. 2023. 11. 233-240
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 小学校第3学年における比例的推論の進展を意図した算数科授業の検討 : 「ロールケーキの問題」を用いた授業を中心に. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2022. 55. 93-96
  • 日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論を支える概念的側面についての考察-An Examination of Conceptual Aspects That Support Proportional Reasoning. 春期研究大会論文集. 2022. 10. 235-242
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 小学校第1学年から第4学年における比例的推論の思考方略の分析と学習軌道. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2021. 54. 149-152
  • 日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論の基礎を形成する授業デザインの視点 : 学習軌道に基づいて. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2021. 54. 133-136
more...
Books (1):
  • 割合 : 算数教材研究
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491037592
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page