Rchr
J-GLOBAL ID:202101012007875152   Update date: Feb. 01, 2024

ICHIKAWA Hiraku

イチカワ ヒラク | ICHIKAWA Hiraku
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2021 - 2026 乗法概念領域の局所的なカリキュラムの臨床的開発に関する研究
  • 2020 - 2024 A Comprehensive Study on the Alignment of School Mathematics Curriculum in a Transition Period
  • 2020 - 2024 Investigation into the process of fostering children's proportional reasoning by collaborative lesson study between researchers and teachers
  • 2015 - 2019 Clinical study on teaching and learning focused on connection between concepts of multiplicative conceptional field
  • 2019 - 2019 比例概念を進展させる際に生じる困難性の解消-比例式に着目して-
Show all
Papers (20):
  • 今野 省吾, 市川 啓. 変数概念の拡張に伴う困難性の一考察-関数間の関係を新たな関数と見ること. 東北数学教育学会誌. 2022. 53. 41-52
  • KUDO Suguru, ICHIKAWA Hiraku. A Development of Proportional Fraction Instruction Using Seek Bar. Journal of Tohoku Society of Mathematics Education. 2022. 53. 14-24
  • A Study on Consistent Instruction of Competencies to Think Mathematically in Compulsory Education Stage: Development and Evaluation of In-service Teacher Training Program. 2022. 56. 41-51
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり : 小学校第3学年「一万より大きい数」について. 近畿数学教育学会会誌 = Journal of Kinki Society of Mathematics Education / 近畿数学教育学会 [編]. 2022. 35. 9-26
  • Konno Shogo, Ichikawa Hiraku. Aspects of a Student's Conceptual Development of Differential and Integral under Practice Based on the Principles of 『Sugaku Daiitirui』. Journal of Tohoku Society of Mathematics Education. 2021. 52. 27-39
more...
MISC (12):
  • 市川 啓. 変化と関係領域が目指す新しい授業づくりとは. 新しい算数研究. 2019. 577. 8-11
  • 市川 啓. フロントライン教育研究 倍概念の進展を促す指導. 初等教育資料 / 文部科学省教育課程課・幼児教育課 編. 2018. 966. 966. 86-89
  • 市川 啓. 新領域における教材と授業づくり-数学的活動をいかに組織するか-. 新しい算数研究. 2018. No565. 8-11
  • 市川 啓. 「割合でとらえる」とは. 新しい算数研究. 2017. 552. 4-7
  • 白石 円, 市川 啓. 仮分数の理解を深める指導についての考察(第6分科会 量と測定,I 幼稚園・小学校部会,第97回全国算数・数学教育研究(北海道)大会,第70回記念北海道算数数学教育研究大会札幌大会). 日本数学教育学会誌. 臨時増刊, 総会特集号. 2015. 97. 68
more...
Books (1):
  • 割合 : 算数教材研究
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491037592
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page