Rchr
J-GLOBAL ID:202101012007875152
Update date: Jul. 09, 2024
ICHIKAWA Hiraku
イチカワ ヒラク | ICHIKAWA Hiraku
Affiliation and department:
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2021 - 2026 乗法概念領域の局所的なカリキュラムの臨床的開発に関する研究
- 2020 - 2024 A Comprehensive Study on the Alignment of School Mathematics Curriculum in a Transition Period
- 2020 - 2024 Investigation into the process of fostering children's proportional reasoning by collaborative lesson study between researchers and teachers
- 2015 - 2019 Clinical study on teaching and learning focused on connection between concepts of multiplicative conceptional field
- 2019 - 2019 比例概念を進展させる際に生じる困難性の解消-比例式に着目して-
- 2012 - 2015 Clinical study on teaching and learning in multiplicative conceptial field in elementary school arithmetic and junior high school mathematics
- 2011 - 2015 An experimental study on the development of the concept of proportion for the smooth connection of elementary school math and junior high school math
- 2007 - 2009 A Study of Proportional Reasoning Instruction on Mathematics for Elementary School
Show all
Papers (20):
-
今野 省吾, 市川 啓. 変数概念の拡張に伴う困難性の一考察-関数間の関係を新たな関数と見ること. 東北数学教育学会誌. 2022. 53. 41-52
-
KUDO Suguru, ICHIKAWA Hiraku. A Development of Proportional Fraction Instruction Using Seek Bar. Journal of Tohoku Society of Mathematics Education. 2022. 53. 14-24
-
A Study on Consistent Instruction of Competencies to Think Mathematically in Compulsory Education Stage: Development and Evaluation of In-service Teacher Training Program. 2022. 56. 41-51
-
加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり : 小学校第3学年「一万より大きい数」について. 近畿数学教育学会会誌 = Journal of Kinki Society of Mathematics Education / 近畿数学教育学会 [編]. 2022. 35. 9-26
-
Konno Shogo, Ichikawa Hiraku. Aspects of a Student's Conceptual Development of Differential and Integral under Practice Based on the Principles of 『Sugaku Daiitirui』. Journal of Tohoku Society of Mathematics Education. 2021. 52. 27-39
more...
MISC (18):
-
日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論の基礎の形成におけるユニット化・ノルム化の考察-An Examination of Unitizing/Norming in Forming a Basis of Proportional Reasoning. 春期研究大会論文集. 2023. 11. 233-240
-
加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 小学校第3学年における比例的推論の進展を意図した算数科授業の検討 : 「ロールケーキの問題」を用いた授業を中心に. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2022. 55. 93-96
-
日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論を支える概念的側面についての考察-An Examination of Conceptual Aspects That Support Proportional Reasoning. 春期研究大会論文集. 2022. 10. 235-242
-
加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 小学校第1学年から第4学年における比例的推論の思考方略の分析と学習軌道. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2021. 54. 149-152
-
日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論の基礎を形成する授業デザインの視点 : 学習軌道に基づいて. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2021. 54. 133-136
more...
Books (1):
-
割合 : 算数教材研究
東洋館出版社 2022 ISBN:9784491037592
Return to Previous Page