Rchr
J-GLOBAL ID:202101015976367198   Update date: May. 15, 2024

Ota Eriko

オオタ エリコ | Ota Eriko
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (9): 宿題 ,  家庭学習指導 ,  授業改善 ,  学習サイクル ,  深い学び ,  概念的理解 ,  学習方略 ,  自己調整学習 ,  認知カウンセリング
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2026 転移可能な実践的指導力を養う教職課程プログラムの実施と多面的評価
  • 2023 - 2026 日々の学習を通じた自己調整スキルの育成ー自己調整サイクルと習得サイクルの接合
  • 2019 - 2023 学力テストをいかにして授業改善につなげるか:阻害要因の検討から学校での実践まで
  • 2018 - 2020 深い思考を促す宿題の効果とその規定因の検討:可変的な個人差への介入を見据えて
Papers (5):
  • Eriko Ota, Emmanuel Manalo, Natalia Suárez Fernández. The effect of metacognitive use of learning strategies on student test performance. 2023
  • Uesaka Yuri, Uchida Nao, Saso Shun, Shiba Satomi, Ota Eriko, Liu Mengsi, Mizuno Yu, Sakaguchi Takuya, Tomita Masato. Development of an “Online-based Learning Skills Enhancement Program” to Promote Self-regulated Learning: Instructional Devices to Suit On-line Learning and Effects of the Program. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2022. 70. 4. 404-418
  • Eriko Ota. Assessment of Students’ Conceptual Understanding of Mathematics:. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2021. 69. 2. 204-220
  • OTA Eriko. The Role of Homework in Student Learning: A Review from a Psychological Perspective. The Journal of Studies on Educational Practices. 2019. 20. 2. 27-39
  • OTA Eriko, YAMANOI Shunsuke. Promoting Deep Understanding through Homework and Classroom Lesson Redesign:Focusing on High School Students' Mathematics Learning. Japan Journal of Educational Technology. 2019. 43. 2. 151-165
MISC (11):
  • 植阪 友理, 廣澤 一徳, 坂口 卓也, 水野 木綿, 太田 絵梨子, 柴 里実, 冨田 真永, 眺野 翠, 椙山 佳明. 深い学びを評価する高校における定期考査の提案とその効果:高大連携による公立学校での実践的検討. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2020. 62. 0. 102-102
  • 深谷 達史, 福田 麻莉, 太田 絵梨子, 柴 里実, 植阪 友理, 奈須 正裕. 「主体的・対話的で深い学び」を実現する教師の学び:教師の指導力を高める教員養成・研修の実践研究. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 108-108
  • 市川 伸一, 小林 寛子, 瀬尾 美紀子, 篠ヶ谷 圭太, 太田 絵梨子. 教授・学習研究の実践ベース・アプローチ:実践しつつ研究を創出する. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 54-54
  • 柴 里実, 植阪 友理, 太田 絵梨子, 福田 麻莉, Rittle-Johnson Bethany. 授業後の子どもの振り返りの記述から「深い学び」を評価する:-理解に対する教師の認識と評定の特徴-. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 570-570
  • Understanding of diversity in childhood : A developmental study and examination of a facilitative intervention. 2018. 3. 189-206
more...
Education (4):
  • 2016 - 2023 東京大学大学院 教育学研究科 総合教育科学専攻 心身発達科学専修 教育心理学コース(博士課程)
  • 2014 - 2016 東京大学大学院 教育学研究科 総合教育科学専攻 心身発達科学専修 教育心理学コース(修士課程)
  • 2012 - 2014 The University of Tokyo College of Arts and Sciences The Department of Interdisciplinary Cultural Studies (Senior Divison)
  • 2010 - 2012 The University of Tokyo College of Arts and Sciences
Work history (7):
  • 2023/04 - 現在 Tokyo Gakugei University Faculty of Education Educational Psychology
  • 2022/04 - 2023/03 Tokyo Gakugei University
  • 2021/04 - 2023/03 Saitama Gakuen University
  • 2020/04 - 2022/03 Dokkyo University School of International Liberal Arts Department of Interdisciplinary Studies
  • 2020/04 - 2021/03 The University of Tokyo
Show all
Awards (1):
  • 2022/08 - 日本教育心理学会 第86号 城戸奨励賞
Association Membership(s) (4):
日本教育実践学会 ,  日本教育工学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page