Rchr
J-GLOBAL ID:202101020897083293   Update date: May. 20, 2024

Takii Miki

タキイ ミキ | Takii Miki
Affiliation and department:
Job title: associate professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 第二言語習得 ,  多文化共生 ,  留学生 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2020 - 2022 状況的学習論を用いた留学生の卒業後を見据えた社会参加への道筋構築
  • 2018 - 2019 日本人と留学生の多文化共生学習環境における双方向の学び
  • 2012 - 2013 ことばの学びとビリーフ変容-タイ人留学生の学習意欲に関する質的研究
Papers (10):
  • Learning of interns through self-reflection in college Japanese classes for foreign students -Japanese teacher training aiming at autonomy-. 2021. 15
  • 越山泰子, 滝井未来, 飯島有美子. 「心理的な距離」の観点から見る日本語学習者の学習環境についての考察. グローバルコミュニケーション研究叢書. 2019. 1. 45-57
  • 岡崎洋三, 滝井未来. ヴォイスの獲得を活性化するエッセイのフィードバックについての一考察. 多文化社会と留学生交流. 2017. 21. 19-28
  • 滝井未来. 学習者の語りを通じて見る学習意欲とビリーフ変容-タイ人学習者を取り巻く社会との関わりから-. 日本語プロフィシエンシー研究. 2016. 4. 21-40
  • 滝井未来. 「考えること」から学習者は何を学ぶのか-中級レベルにおける言語運用能力の育成の試み. 2016年度日本語教育学会春季大会. 2016. 171-176
more...
Books (3):
  • The language learning and belief transformation of international students -A qualitative study on the learning motivation of international Thai students-
    2022
  • 最新日本語能力考試模擬試験題集(N2)
    上海教育出版社 2010
  • 最新日本語能力考試模擬試験題集(N1)
    上海教育出版社 2010
Lectures and oral presentations  (16):
  • 標準枠やCan-doが忘れていること-人生を分かち合う言葉の教育
    (2022年度日本語教育学会秋季大会 2022)
  • ことばの学びと社会の関わりを考える-日本で学ぶタイ人留学生を例に-
    (タイ国日本語教育研究学会 2022年第281回 2022)
  • 新しい中級教育の提案-テーマ中心による表現力・思考力養成の教育とは-
    (日本語教育学会第6回研究集会 2019)
  • 大学の日本語クラスにおける学習支援インターンシップ-日本人と留学生の双方向の「学び」-
    (日本語教育国際研究大会(2018年度ヴェネチア大会) 2018)
  • ことばの学びにおける他者の存在が生み出すもの-自国の「社会・文化」が意識に影響を及ぼす韓国人留学生の事例-
    (2018年度CCBIシンポジウム 2018)
more...
Education (1):
  • 2011 - 2017 Kyoto University of Foreign Studies
Professional career (1):
  • 博士(言語文化学) (京都外国語大学)
Association Membership(s) (3):
異文化間教育学会 ,  国際行動学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page