Rchr
J-GLOBAL ID:202201002157799790   Update date: Sep. 15, 2024

Yamauchi Kazuyo

ヤマウチ カヅヨ | Yamauchi Kazuyo
Affiliation and department:
Job title: Project Professor
Research field  (6): Healthcare management, medical sociology ,  Medical equipment testing ,  Educational technology ,  Gender studies ,  Molecular biology ,  Orthopedics
Research keywords  (12): Community-Oriented Medical Education ,  Medical Education ,  カリキュラムデザイン ,  プログラム評価 ,  Simulation Education ,  臨床技能評価 ,  Orthopaedic Surgery ,  Surgical Education ,  国際コニュニケーション ,  Spinal Disorder ,  Muscleskeletal Pain ,  末梢神経
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2024 - 2029 Creation of a virtual space medical interview education platform using simulated patient avatars using AI-based dialogue technology
  • 2023 - 2026 Evaluation of community practice-based faculty development program for attending physicians at community hospital
  • 2018 - 2023 「よき医師」を育成するための入学者選抜方法と卒前教育の効果の検証
  • 2018 - 2023 Development of Musculoskeletal Physical examination training program for Medical student
  • 2017 - 2020 The effects of advanced glycation end products accumulated by aging on low back pain and related nerve pathways
Show all
Papers (312):
  • Ikuo Shimizu, Hajime Kasai, Kiyoshi Shikino, Nobuyuki Araki, Zaiya Takahashi, Misaki Onodera, Yasuhiko Kimura, Tomoko Tsukamoto, Kazuyo Yamauchi, Mayumi Asahina, et al. Developing Medical Education Curriculum Reform Strategies to Address the Impact of Generative AI: Qualitative Study. JMIR medical education. 2023. 9. e53466
  • Kosuke Ishizuka, Kiyoshi Shikino, Hajme Kasai, Yoji Hoshina, Saito Miura, Tomoko Tsukamoto, Kazuyo Yamauchi, Shoichi Ito, Masatomi Ikusaka. The influence of Gamification on medical students' diagnostic decision making and awareness of medical cost: a mixed-method study. BMC medical education. 2023. 23. 1. 813-813
  • 山内 かづ代, 鋪野 紀好, 鎌田 雄, 荒木 信之, 伊藤 彰一. 自治体と連携した地域実践型指導医養成プログラムは指導医の教育資質・能力にどう影響したか. 医学教育. 2023. 54. Suppl. 141-141
  • 鋪野 紀好, 山内 かづ代, 勝山 陽太, 青木 信也, 曽我井 大地, 宮本 真衣, 吉村 健佑, 大木 剛, 伊藤 彰一. 地域病院アテンディングの教育活動が医学生の地域医療に関する認識に与える影響 質的研究. 医学教育. 2023. 54. Suppl. 186-186
  • 中村 青葉, 笠井 大, 朝比奈 真由美, 鎌田 雄, 小野寺 みさき, 鋪野 紀好, 田島 寛之, 木村 康彦, 清水 郁夫, 山内 かづ代, et al. 医学生のアンプロ行動を誘発する上級生,指導者の態度・行動は? 隠れたカリキュラムに関する質的研究. 医学教育. 2023. 54. Suppl. 206-206
more...
MISC (229):
  • 山内 かづ代. 女性医師の立場から整形外科医の働き方改革を考える-Working Style Reform for Orthopaedic Surgeons from the Perspective of Gender Equity-特集 医師の働き方改革 総チェック ; ダイバーシティの見地から. 臨床整形外科. 2023. 58. 1. 39-42
  • 新関 祐美, 山内 かづ代, 堀井 恵美子. 整形外科とダイバーシティ : 学会としての取り組み-Gender diversity in Japanese orthopaedic surgeons : efforts of the Japanese Orthopaedic Association-特集 整形外科におけるダイバーシティ. 整形・災害外科. 2022. 65. 7. 857-862
  • 山内 かづ代. 特集 整形外科におけるダイバーシティ 扉. 整形・災害外科. 2022. 65. 7. 856-856
  • Ishiguro Naoko, Kitagawa Kazuo, Murasaki Kagari, Mitani Shohei, Yamauchi Kazuyo, Tsujino Kenji, Kato Tatsuko. COVID-19 and Student Education. Journal of Tokyo Women's Medical University. 2022. 92. 1. 14-19
  • 石黒, 直子, 北川, 一夫, 村﨑, かがり, 三谷, 昌平, 山内, かづ代, 辻野, 賢治, 加藤, 多津子. (シンポジウム「私たちはCOVID-19パンデミックをどのように乗り越えてきたのか?」)COVID-19と学生教育-The 87th Annual Meeting of the Society of Tokyo Women's Medical University's Symposium on "How Have We Made a Collective Response to the COVID-19 Pandemic in Japan?": COVID-19 and Student Education. 東京女子医科大学雑誌. 2022. 92. 1. 14-19
more...
Books (2):
  • 人間関係教育と行動科学テキストブック(第3版) -「至誠と愛」の実践学修-
    三恵社 2018 ISBN:4864878420
  • 人間関係教育と行動科学テキストブック(第3版) -「至誠と愛」の実践学修-
    三恵社 2018 ISBN:4864878420
Lectures and oral presentations  (22):
  • Community Practice-Based Health profession Development Programme to Support Community-oriented medical education in Chiba.
    (Leicester-Chiba Joint Seminar 2023)
  • 社会の新時代 これからどうする男女共同参画「日整会における男女共同参画の現状と今後の展望」
    (第139回中部日本整形外科災害外科学会・学術集会 2022)
  • Assessment of basic suturing skills by performance video for medical student
    (An International Association for Medical Education (AMEE) 2022)
  • 女性整形外科医を増やすために「女性整形外科医の働き方とキャリア形成~日本整形外科学会 男女共同参画委員会の取り組み~」
    (第35回日本臨床整形外科学会学術集会 2022)
  • どうします?こうしたい!これからの男女参画〜各学会それぞれの取り組み〜「日本整形外科学会の取り組み」
    (第49回日本救急医学会総会・学術総会 2021)
more...
Education (3):
  • 2017 - 2020 Massachusetts General Hospital, Institute of Health Professions Master of Science Health Profession Education
  • 2005 - 2009 千葉大学大学院医学薬学府博士課程
  • 1993 - 1999 東京女子医科大学医学部
Professional career (2):
  • Ph.D. (Chiba University)
  • MS in Health Professions Education (MGH Institute of Health Professions)
Work history (14):
  • 2022/04 - 現在 Chiba University Graduate School of Medicine, Department of Community-Oriented Medical Education Project Professor
  • 2017/09 - 2022/03 Tokyo Women's Medical University
  • 2017/04 - 2022/03 Tokyo Women's Medical University Department of Medical Education
  • 2013/10 - 2017/03 Chiba University Hospital, Health Professional Development Center Project Assistant Professor
  • 2012/08 - 2013/09 千葉大学附属病院 整形外科 医員
Show all
Committee career (13):
  • 2022/09 - 現在 千葉地域医療教育評価委員会委員
  • 2022/08 - 現在 日本医学会連合 役員選挙見直しに関するワーキンググループ委員
  • 2022/04 - 現在 医療系大学間共用試験実施評価機構 医学系OSCE e-learning基盤構築プロジェクトチーム委員
  • 2022/04 - 現在 医療系大学間共用試験実施評価機構 医学系OSCE合否判定基準検討ワーキンググループ委員
  • 2022/04 - 現在 日本医学教育評価機構 医学教育分野別評価評価員
Show all
Awards (6):
  • 2019/07 - 日本医学教育学会大会 学生セッション優秀賞(指導) 「シミュレーション教育の診療参加型実習における効果に関する研究」
  • 2016/02 - 千葉大学医学部 スカラーシップ指導者賞 「カプサイシン椎間板内投与による疼痛刺激がもたらす神経系賦活化に関する研究」
  • 2010/04 - Postdoctoral Fellowship
  • 2008/05 - 整形災害外科学研究助成財団 研究助成 「ヒト変性椎間板髄核NGFの及ぼす疼痛伝達機序の解明に関する研究」
  • 2007/06 - ISSLS Best Poster award
Show all
Association Membership(s) (10):
Japan Association for Simulation-based Education in Healthcare Professionals ,  An International Association for Medical Education (AMEE) ,  The Association for Surgical Education ,  Japanese Association for Surgical Education ,  Japan Society for Medical Education ,  Japanese Association for the Study of Musculoskeletal Pain ,  Japan Association of Women Surgeons ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR SPINE SURGERY AND RELATED RESEARCH ,  Japanese Orthopaedic Association ,  Society for Neuroscience
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page