Rchr
J-GLOBAL ID:202201006143471275
Update date: May. 12, 2024
Watanabe Maho
ワタナベ マホ | Watanabe Maho
Affiliation and department:
Job title:
lecturer
Research field (2):
Early childhood education and childcare
, Education - general
Research keywords (5):
保育内容
, 保育実践
, 保育環境
, 保育
, 幼児教育
Research theme for competitive and other funds (4):
- 2024 - 2028 日常的移行として描く降園の時間帯の保育
- 2022 - 2024 Environment Design for Infant/Toddler Class in Early Childhood Education and Care
- 2021 - 2024 保育環境に関するケースメソッド教材の開発と効果の検証
- 2018 - 2019 入園間もない時期における3歳児保育室の物的環境に関する研究
Papers (17):
-
Kaori Omichi, Maho Watanabe, Hisae Tomita. Teachers' Viiews of Nature Activities in Early Childhood Education and Care in Germany: Analysis of Interview Data from Kindergarten Teachers Using the SCAT Method. 2023. 30
-
幼稚園新入園児の他者とのかかわりの変容 : 登園後の身支度場面における言語的・非言語的表現に着目して. 初等教育カリキュラム研究. 2022. 10. 59-68
-
田島 美帆, 渡邉 真帆, 濱名 潔, 境 愛一郎, 中坪 史典. Possibilities and Challenges Identified in Early Childhood Education and Care Using Teleconferencing System Tools During the COVID-19 Pandemic : Picture Book Reading and Cultivation Activities for Classes of Three-year-olds. 幼年教育研究年報. 2021. 43. 63-72
-
Watanabe Maho. How does the Classroom Structure during the Morning Preparation Period in Kindergartens Influence Children’s Behavior?:: An Examination from the Affordance Perspective. RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN. 2021. 59. 1. 81-92
-
CHARACTERISTICS OF THE PHYSICAL ENVIRONMENT THAT ENCOURAGES MORNING ROUTINE PREPARATION : FOCUSING ON THREE-YEAR-OLD CLASSES IN KINDERGARTENS. journal of Association for Children's Environment. 2020. 16. 2. 33-40
more...
Books (5):
-
教育史
協同出版 2022 ISBN:9784319003655
-
保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典
ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090846
-
コンパス教育原理
建帛社 2021 ISBN:9784767951300
-
保育コーチング : ECERSを使って
2020 ISBN:9784589040916
-
複線径路・等至性アプローチ(TEA)が拓く保育実践のリアリティ
ratik 2019
Lectures and oral presentations (44):
-
保育者は 3 歳未満児クラスの保育環境をどのように考えるのか -3 歳以上児クラスの保育環境に関する語りとの比較から-
(日本保育学会第77回大会 2024)
-
保育環境に関する学習方法の提案(3)-「道具」の視点を取り入れた教材開発と授業実践から-
(日本発達心理学会第35回大会 2024)
-
保育環境に関する学習方法の提案(2)-子どもと保育者の思いの重なりの分析-
(こども環境学会2023年大会 2023)
-
ITERS-3において求められる3歳未満児の保育環境とその背景-SCATを用いた質的分析から-
(こども環境学会2023年大会 2023)
-
保育者は降園の時間帯の流れをどのように捉えているのか-A 園保育士 5 名のインタビューから-
(TEAと質的探究学会第2回大会 2023)
more...
Education (3):
- 2017 - 2021 Hiroshima University Graduate School of Education
- 2014 - 2016 Hiroshima University Graduate School of Education
- 2010 - 2014 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
- Ph.D. (Hiroshima University)
Work history (1):
- 2022/04 - 現在 Fukuyama City University Faculty of Education
Committee career (6):
Awards (2):
- 2022/03 - 生活科学系コンソーシアム 学術奨励賞
- 2019/12 - 広島大学 平成31年度 広島大学エクセレントスチューデントスカラシップ 成績優秀学生
Association Membership(s) (9):
Japan Society of Developmental Psychology
, TEAと質的探究学会
, 初等教育カリキュラム学会
, こども環境学会
, 日本子ども社会学会
, 国際幼児教育学会
, 中国四国教育学会
, 日本乳幼児教育学会
, 日本保育学会
Return to Previous Page