Rchr
J-GLOBAL ID:202201006143471275   Update date: May. 12, 2024

Watanabe Maho

ワタナベ マホ | Watanabe Maho
Affiliation and department:
Job title: lecturer
Research field  (2): Early childhood education and childcare ,  Education - general
Research keywords  (5): 保育内容 ,  保育実践 ,  保育環境 ,  保育 ,  幼児教育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2024 - 2028 日常的移行として描く降園の時間帯の保育
  • 2022 - 2024 Environment Design for Infant/Toddler Class in Early Childhood Education and Care
  • 2021 - 2024 保育環境に関するケースメソッド教材の開発と効果の検証
  • 2018 - 2019 入園間もない時期における3歳児保育室の物的環境に関する研究
Papers (17):
  • Kaori Omichi, Maho Watanabe, Hisae Tomita. Teachers' Viiews of Nature Activities in Early Childhood Education and Care in Germany: Analysis of Interview Data from Kindergarten Teachers Using the SCAT Method. 2023. 30
  • 幼稚園新入園児の他者とのかかわりの変容 : 登園後の身支度場面における言語的・非言語的表現に着目して. 初等教育カリキュラム研究. 2022. 10. 59-68
  • 田島 美帆, 渡邉 真帆, 濱名 潔, 境 愛一郎, 中坪 史典. Possibilities and Challenges Identified in Early Childhood Education and Care Using Teleconferencing System Tools During the COVID-19 Pandemic : Picture Book Reading and Cultivation Activities for Classes of Three-year-olds. 幼年教育研究年報. 2021. 43. 63-72
  • Watanabe Maho. How does the Classroom Structure during the Morning Preparation Period in Kindergartens Influence Children’s Behavior?:: An Examination from the Affordance Perspective. RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN. 2021. 59. 1. 81-92
  • CHARACTERISTICS OF THE PHYSICAL ENVIRONMENT THAT ENCOURAGES MORNING ROUTINE PREPARATION : FOCUSING ON THREE-YEAR-OLD CLASSES IN KINDERGARTENS. journal of Association for Children's Environment. 2020. 16. 2. 33-40
more...
Books (5):
  • 教育史
    協同出版 2022 ISBN:9784319003655
  • 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090846
  • コンパス教育原理
    建帛社 2021 ISBN:9784767951300
  • 保育コーチング : ECERSを使って
    2020 ISBN:9784589040916
  • 複線径路・等至性アプローチ(TEA)が拓く保育実践のリアリティ
    ratik 2019
Lectures and oral presentations  (44):
  • 保育者は 3 歳未満児クラスの保育環境をどのように考えるのか -3 歳以上児クラスの保育環境に関する語りとの比較から-
    (日本保育学会第77回大会 2024)
  • 保育環境に関する学習方法の提案(3)-「道具」の視点を取り入れた教材開発と授業実践から-
    (日本発達心理学会第35回大会 2024)
  • 保育環境に関する学習方法の提案(2)-子どもと保育者の思いの重なりの分析-
    (こども環境学会2023年大会 2023)
  • ITERS-3において求められる3歳未満児の保育環境とその背景-SCATを用いた質的分析から-
    (こども環境学会2023年大会 2023)
  • 保育者は降園の時間帯の流れをどのように捉えているのか-A 園保育士 5 名のインタビューから-
    (TEAと質的探究学会第2回大会 2023)
more...
Education (3):
  • 2017 - 2021 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2014 - 2016 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2010 - 2014 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • Ph.D. (Hiroshima University)
Work history (1):
  • 2022/04 - 現在 Fukuyama City University Faculty of Education
Committee career (6):
  • 2023/02 - 2024/01 初等教育カリキュラム学会 選挙管理委員会 委員
  • 2022/04 - 2023/01 日本乳幼児教育学会第32回大会実行委員会 実行委員
  • 2021/09 - 2022/03 中国四国教育学会 事務局幹事
  • 2020/10 - 2021/10 国際幼児教育学会 第42回大会実行委員会 実行委員
  • 2019/06 - 2021/06 日本子ども社会学会 事務局員
Show all
Awards (2):
  • 2022/03 - 生活科学系コンソーシアム 学術奨励賞
  • 2019/12 - 広島大学 平成31年度 広島大学エクセレントスチューデントスカラシップ 成績優秀学生
Association Membership(s) (9):
Japan Society of Developmental Psychology ,  TEAと質的探究学会 ,  初等教育カリキュラム学会 ,  こども環境学会 ,  日本子ども社会学会 ,  国際幼児教育学会 ,  中国四国教育学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本保育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page