Rchr
J-GLOBAL ID:202201017347108236   Update date: Nov. 18, 2024

SAKAMOTO Hidenori

SAKAMOTO Hidenori
Affiliation and department:
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (2): 初等理科教育 ,  理科教育方法
Papers (6):
  • Goto, Akihiko, Sakamoto, Hidenori, Ishida, Yasuhiro, Yamane, Yuhei, Inada, Yumi. Elementary school teachers' perceptions of the educational significance of observations and experiments in science. Bulletin of the Graduate School of Education, Nippon Sport Science University. 2024. 7. 1020-1035
  • What did students learn from “elementary school science experiments”?. 2024. 11. 47-56
  • Hidenori SAKAMOTO, Masayuki ISHII. Fact-finding of Problem-solving Ability in Science Among Elementary School Teacher Training Students. JOURNAL OF THE FACULTY OF EDUCACATION TEIKYO UNIVERSITY. 2023. 11. 97-106
  • SAKAMOTO Hidenori, ISHII Masayuki, UNZAI Hiroshi, INADA Yumi, KADOYA Shigeki. The Reality of the Elementary School Teachers’ Guidance About the Link of the Problem-Solving Process of the Science. The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development. 2020. 43. 1. 13-19
  • 阪本秀典. 理科の問題解決過程における連関性の指導に関する研究 : 小学校の教師を対象として. 学位論文(日本体育大学). 2020
more...
MISC (26):
  • 小島章宏, 阪本秀典, 石井雅幸. 小学校理科で取り組んだ「考察を書く」ことが,成人するまでの成長過程で役立ったことについて. 日本教科教育学会第50回全国大会論文集. 2024. pp.175-176
  • 秋葉翔, 阪本秀典, 石井雅幸. 課題04 次期学習指導要領への提案に向けて-子どもが自ら知を連続的に発展させる理科を目指して- 課04-2 子ども自ら知を連続的に発展させる理科授業. 日本理科教育学会第74回全国大会発表論文集. 2024. p.65
  • 新井しのぶ, 石井雅幸, 石田靖弘, 阪本秀典. どのように保育者が介入(ガイダンス)すれば幼児の遊びが科学的になるのか. 日本保育学会第77回大会発表論文集(2024). 2024. J-31-J-32
  • 加藤啓介, 阪本秀典, 石井雅幸. 児童が知識を転移させるための地球領域の教材解釈の見直し -第5学年「流れる水の働きと土地の変化」についてー. 日本理科教育学会オンライン全国大会発表論文集. 2024. 22. p.30
  • 阪本 秀典, 川﨑 麻実, 加藤 啓介, 秋葉 翔. 基盤となる「知識」を働かせて連続した問題解決を図る学習の在り方-理科を通して. 教育セミナー研究紀要. 2024. 27. 1. pp.118-133
more...
Books (24):
  • 令和6年度 未来をひらく 小学理科(文部科学省検定済教科書)
    教育出版 2024
  • 小学校教師の専門性に基づく授業構想
    現代図書 2024 ISBN:9784434337123
  • 教師をめざす学生のための教育情報リテラシー15日間(パートIII)
    現代図書 2023 ISBN:9784434318276
  • 小学校教師の専門性探究
    現代図書 2023 ISBN:9784434317927
  • 児童が「知」を連続的に発展させる理科の問題解決
    教育出版 2023 ISBN:9784316805023
more...
Education (3):
  • Tokyo Gakugei University
  • Otsuma Women's University
  • Nippon Sport Science University
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (日本体育大学)
  • 修士(生活科学) (大妻女子大学)
Association Membership(s) (4):
コンピュータ利用教育学会 ,  日本保育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本理科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page