Rchr
J-GLOBAL ID:202301002473668026   Update date: Jun. 20, 2024

Inoue Toshiaki

イノウエ トシアキ | Inoue Toshiaki
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (2): Local studies ,  Cultural anthropology and folklore
Research keywords  (8): hunter-gatherer culture ,  education for professional caregiver ,  Athabascan ,  Gwich'in ,  Alaska ,  Subarctic ,  Cultural Anthropology ,  Indigenous society and culture
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2024 - 2029 日本所在の北方アサバスカン物質文化資料とソースコミュニティとの「再会」
  • 2015 - 2019 Practical anthropological research to promote social working in the indigenous societies in Alaska
  • 2018 - 2018 福祉分野における高大職連携教育シンポジウム 福祉を目指す若者の未来を考える
  • 2003 - 2006 Indigenous Distribution and Management of Marine Resources
Papers (10):
  • Toshiaki Inoue. Research Trends in Gwich’in Society and Culture in Terms of Their History of Relations with External Society. 2022. 156. 223-262
  • Toshiaki Inoue. Traditional Educational Mentoring in Alaska Natives Settlement Societies and its Application as a Support Activity for Adolescents. Josai International University Bulletin. 2020. 28. 3. 1-19
  • 井上 敏昭. サケ資源の管理権限の獲得を目指すユーコン川流域先住民社会の取り組み. 国立民族学博物館調査報告 = Senri Ethnological Reports. 2015. 132. 181-202
  • 井上 敏昭. 先住民と環境保全をめぐる現代的問題 : 越境する先住民社会 : ユーコン川流域の環境改善に取り組む先住民政府間協議会. 国立民族学博物館調査報告 = Senri Ethnological Reports. 2011. 97. 141-167
  • Toshiaki Inoue. The Gwich'in Gathering : The Subsistence Tradition in Their Modern Life and the Gathering against Oil Development by the Gwich'in Athabascan. 2004. 66. 183-204
more...
MISC (24):
  • 井上 敏昭. 文化を「誰が」「誰に」語ってきたのか-北アメリカ先住民・グィッチン社会における「文化の語り手」と「語る相手」の変遷. 日本文化人類学会研究大会発表要旨集. 2022. 2022. E10
  • 井上敏昭. 雪や氷が促す人のつながり. 月刊みんぱく. 2021. 45. 2. 7-8
  • 井上敏昭. 動物の力を授かる. 北海道立北方民族博物館第35回特別展図録 北で生きるよすが 北方民族の世界観. 2020. 15-17
  • 井上 敏昭. アラスカ先住民社会における伝統的メンター教育の若年者支援活動への応用. 日本文化人類学会研究大会発表要旨集. 2020. 2020. C07
  • 井上敏昭. 『今こそつながろう』トータルな人材育成のために教育の連帯を. 『産業と教育』. 2018. 784. 32-35
more...
Books (6):
  • 北太平洋の先住民文化 : 歴史・言語・社会
    臨川書店 2024 ISBN:9784653045656
  • 贈与論再考 : 人間はなぜ他者に与えるのか
    臨川書店 2016 ISBN:9784653043188
  • 開発と先住民
    明石書店 2009 ISBN:9784750330907
  • 海洋資源の流通と管理の人類学
    明石書店 2008 ISBN:9784750328126
  • 北の民の人類学 : 強国に生きる民族性と帰属性
    京都大学学術出版会 2007 ISBN:9784876986958
more...
Lectures and oral presentations  (34):
  • アラスカ先住民は日本からの土産にどう応答したか-私的贈与論の試み
    (日本文化人類学会第58回研究大会 2024)
  • The Gwich’in historical relations with external powers and their meaning of “tradition”
    (International Symposium “Prehistory, Language and Culture of Indigenous Societies in the North Pacific” 2023)
  • Using Traditional Ways of Education to Maintain Indigenous Communities
    (Seventh International Symposium on Arctic Research 2023)
  • 北方アサバスカン・グィッチン社会にとっての歴史ー外部社会との関係史と「伝統」の意味
    (一般公開シンポジウム「環北太平洋地域の先住民社会の先史、言語、文化」 2022)
  • Traditional Mentoring among Alaska Natives Settlement Societies and its Application to a Support Activity for Adolescents -failure case of Practical Anthropology
    (CHAGS13(The Conference on Hunting and Gathering Societies) 2022)
more...
Education (2):
  • 1989 - 1994 University of Tsukuba Cultural Anthropology
  • 1984 - 1989 University of Tsukuba First Cluster of Colleges
Work history (12):
  • 2021/04 - 現在 Josai International University Faculty of International Humanities Department of International Exchange Studies professor
  • 2014/12 - 2021/03 Josai International University Faculty of Social Work Studies professor
  • 2016/04 - 2020/03 Josai International University Faculty of Social Work Studies professor
  • 2010/04 - 2017/03 Wayo Women's University lecturer
  • 2014/09 - 2015/03 Mie University Faculty of Humanities, Law and Economics
Show all
Committee career (2):
  • 2022/10 - 現在 社会福祉連携推進法人 光る福祉 評議会構成員
  • 2009/06 - 現在 八街市地域自立支援協議会 執行委員・顧問
Association Membership(s) (4):
International Union of Anthropological and Ethnological Sciences ,  東京都立大学社会人類学会 ,  The Japanese Society of Cultural Anthropology ,  SOCIETE D'ANTHROPOLOGIE HISTORIQUE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page