Rchr
J-GLOBAL ID:202301002543497208   Update date: Oct. 07, 2023

Ozawa Ikumi

オザワ イクミ | Ozawa Ikumi
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (1): ワーキングメモリ,ソースモニタリング,学習支援,認知カウンセリング
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2019 - 2022 Developing and Evaluating Methods to Measure and Promote Teachers' Abilities to Foster Competency among Students
  • 2017 - 2020 情報過多と情動がワーキングメモリを介して幼児のソースモニタリングに及ぼす影響
Papers (11):
  • 小澤, 郁美, 岩本, 匡矢. 具体物を用いた筆算の意味理解を促す認知カウンセリング : 双方向のオンラインシステムを用いた学習支援-Cognitive Counseling Using Concrete Objects to Understand the Meaning of Computational Procedures : Learning Support Using the Interactive Online System. 教育実践研究 : 富山大学教育研究実践総合センター紀要. 2023. 17. 51-59
  • Tatsushi Fukaya, Masayuki Suzuki, Ikumi Ozawa, Takumi Nakagoshi. An Examination of Related Factors of Mathematical Pedagogical Content Knowledge in Elementary School Teachers: Focusing on Conceptions of Teaching and Learning and Test Utilization Strategy. SAGE OPEN. 2022. 12. 4
  • Ozawa Ikumi. The Relationship between Young Children’s Source Monitoring and Serial Order or Item Information in Verbal or Visuospatial Working Memory Tasks. 2019. 68. 101-109
  • 黄 正国, 小澤 郁美, 石田 貴洋, 野口 由華, 川﨑 のぞみ, 阿部 祐也, 石山 奈菜美, 髙垣 耕企. 大学院新入生を対象としたサポートグループによる支援の試み. 総合保健科学. 2019. 35. 15-21
  • Ozawa Ikumi, Yuzawa Masamichi, Fukuya Izumi, Oda Mami, Fukumaru Natsuko, Kajiki Ikuko, Koike Kaoru. Predicting Elementary School Children's Difficulty to Read and Write Using Working Memory. The Japanese Journal of Developmental Psychology. 2019. 30. 4. 278-287
more...
Books (2):
  • あなたの経験とつながる教育心理学
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623095445
  • 学校心理学ケースレポートハンドブック : 子どもの援助に関わる教師・スクールカウンセラーのために
    風間書房 2021 ISBN:9784759923629
Lectures and oral presentations  (16):
  • 大学生のテストに対する失敗観とテスト不安および学習行動の関連
    (日本教育心理学会総会発表論文集(Web) 2022)
  • 大学生のテストに対する失敗観とテスト不安および学習行動の関連
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2022)
  • 幼児における外部情報のソースモニタリングとワーキングメモリのバインディングとの関連
    (日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM) 2020)
  • Effects of a support group for first year graduate students on campus: Focusing on sense of community and mood state
    (The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2019)
  • Effects of a support group for first year graduate students on campus: Focusing on sense of community and mood state
    (The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2018)
more...
Awards (1):
  • 2015 - 中国四国心理学会 大会優秀発表 幼児の外部情報のソースモニタリングに及ぼすワーキングメモリの影響-音声の性別の識別-
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page