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J-GLOBAL ID:202301003399541872   Update date: Oct. 29, 2024

Kitagawa Takaaki

キタガワ タカアキ | Kitagawa Takaaki
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): 特別支援教育 ,  肢体不自由教育 ,  授業研究 ,  自立活動 ,  教育課程
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2023 - 2027 特別支援学校(肢体不自由)若手教師の自立活動の授業力量形成に資する実習型研修開発
  • 2018 - 2023 特別支援学校(肢体不自由)における意思決定論的アプローチに基づく授業開発研究
  • 2010 - 2010 小・中学校から特別支援学校に転籍する肢体不自由児の教育的ニーズの理解とその指導
Papers (7):
  • KITAGAWA Takaaki, UTSUMI Yukari, ANDO Takao. Decision-Making Structure and Related Factors of Teachers of Children With Physical Disabilities: Teaching Physical Movements as One of the Contents of Jiritsu Katsudo. The Japanese Journal of Special Education. 2023. 61. 2. 67-76
  • 北川 貴章, 吉川 知夫, 生駒 良雄, 久道 佳代子. 小・中学校における肢体不自由特別支援学級の特徴 : 平成26年及び令和元年に実施した全国調査結果の比較を通して-Characteristics of Classes for Special Needs Education for Students with Physical Disabilities in Elementary and Lower Secondary Schools : Through comparison with the results of a 2014 survey and 2019 survey. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要 / 国立特別支援教育総合研究所 編. 2022. 49. 13-24
  • KITAGAWA Takaaki, UTSUMI Yukari, ANDO Takao. Analyzing Younger Teachers’ Decision-Making Process when Individually TeachingJiritsu-Katsudou: Focusing on Proficiency in Dohsa-hou. Japanese Journal of Disability Sciences. 2020. 44. 1. 149-159
  • 北川 貴章, 吉川 知夫, 生駒 良雄. 小・中学校に在籍する肢体不自由児の指導に関する担当教師の課題意識-Awareness of the problems of the teacher in charge of teaching children with physical disabilities who are enrolled in elementary and junior high schools. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要 / 国立特別支援教育総合研究所 編. 2020. 47. 11-20
  • 吉川知夫, 北川貴章, 生駒良雄, 杉浦徹. 小・中学校に在籍する肢体不自由のある児童生徒の指導等に関する現状と課題. 国立特別支援教育総合研究所研究紀要. 2019. 46. 29-42
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MISC (19):
  • 北川 貴章. 学習指導要領等を踏まえた自立活動の指導. 肢体不自由教育. 2023. 260. 10-15
  • 北川 貴章. 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所の研究活動及び事業の紹介. 肢体不自由教育 : 手足の不自由な子どもたち : 特定非営利活動法人日本肢体不自由教育研究会機関誌 / 日本肢体不自由教育研究会編集委員会 編. 2022. 257. 56-59
  • 北川 貴章. 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所の研究及び事業の紹介 : 特別支援教育の動向. 肢体不自由教育 : 手足の不自由な子どもたち : 特定非営利活動法人日本肢体不自由教育研究会機関誌 / 日本肢体不自由教育研究会編集委員会 編. 2021. 252. 56-59
  • 北川 貴章. 学習指導要領に示される育成すべき資質・能力における表現力について-特集 表現する力を育てる授業の工夫. 肢体不自由教育 : 手足の不自由な子どもたち : 特定非営利活動法人日本肢体不自由教育研究会機関誌 / 日本肢体不自由教育研究会編集委員会 編. 2021. 250. 4-9
  • 北川 貴章. 肢体不自由教育の歩み(5)特殊教育から特別支援教育、そしてインクルーシブ教育へと進む道. 肢体不自由教育 : 手足の不自由な子どもたち : 特定非営利活動法人日本肢体不自由教育研究会機関誌 / 日本肢体不自由教育研究会編集委員会 編. 2021. 249. 40-45
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Books (9):
  • 肢体不自由教育(特別支援教育をつなぐ Connect & Connect2)
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832468
  • よくわかる肢体不自由教育(第2版)
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623094837
  • インクルーシブ教育システム時代の就学相談・転学相談-一人一人に応じた学びの実現を目指して-
    ジアース教育新社 2021 ISBN:9784863715905
  • 特別支援教育の基礎・基本2020
    2020
  • 「自立活動の指導」のデザインと展開 : 悩みを成長につなげる実践32
    ジアース教育新社 2019 ISBN:9784863715134
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Education (1):
  • 2000 - 2002 上越教育大学大学院 学校教育研究科 障害児教育専攻
Professional career (1):
  • Master (Joetsu University of Education)
Work history (2):
  • 2023/04 - 現在 Bunkyo University
  • 2016/04 - 2023/03 National Institute of Special Needs Education
Committee career (1):
  • 2016/04 - 特定非営利活動法人 日本肢体不自由教育研究会 運営委員
Association Membership(s) (3):
日本特殊教育学会 ,  障害科学学会 ,  日本リハビリテイション心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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