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J-GLOBAL ID:202301009992397190   Update date: Oct. 16, 2024

satake yasushi

サタケ ヤスシ | satake yasushi
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 教員養成 ,  地学教育 ,  理科教育 ,  ICT教育 ,  ESD
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2027 観察・実験を軸とした理科授業の構想力・実践力を高める教師教育プログラムの開発
  • 2023 - 2027 Statistical and Probabilistic Reasoning を重視した授業と教師用教材の開発研究
  • 2022 - 2023 気象の学習における、日常生活や生徒の実感を重視した探究的な学びの創造と実践的研究
  • 2019 - 2019 火山災害に関する防災リテラシー向上をねらいとした授業プログラムの開発と実践的研究
  • 2018 - 2018 中学校理科、火成岩の学習に関する授業プログラムの開発と実践的研究
Papers (19):
  • Yasushi Satake, Wakio Oyanagi. Perspectives on Creating Visual Teaching Materials Targeting Phenomena with Significant Temporal and Spatial Scales: A Practical Approach to Creating Time-Lapse Videos about Clouds. The 22nd International Conference for Media in Education Conference Proceedings. 2024. 120-123
  • SATAKE, Yasushi. Development of Learning Materials for Elementary and Lower Secondary School Science Classes Aimed at Relating the Appearance of Rain to the Amount of Precipitation. The Research Journal of the Teacher Education Department Kindai University. 2024. 35. 2. 39-51
  • Practical Research on ESD that Considers the Relationship between People and Water from Watershed: Focusing on Student Transformation Brought about by ESD Systems Thinking. 2023. 1. 41-50
  • 西仲 則博, 佐竹 靖. データ活用から見た理科と数学の授業の協働についての一考察-フックの法則の授業を誤差に着目して. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 137-140
  • 佐竹 靖, 細田 幸希, 西仲 則博. 中等教育におけるデータサイエンス教育の視点を取り入れた実践的研究. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 129-132
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MISC (24):
  • 佐竹靖. ローカリーアクト天理SDGs「森に生きる」フィールドワーク講評. 天理大学総合教育研究センター 学生向け情報誌 CRADLE. 2024. 26. 7
  • 佐竹靖. 第1回「森に生きる」事前研修講評. 天理大学総合教育研究センター 学生向け情報誌 CRADLE. 2023. 24. 5
  • 佐竹靖. 生徒の実感を促すためのメディア教材の在り方-中学校理科「気象とその変化」における大気圧の学習を例に-. 理科の教育. 2023. 72. 852. 34-36
  • Deepening ESD Practice through Fieldwork in Local Communities: Using the Example of a Joint “Tour of Nara” by Different Grades. 2023. 1. 109-114
  • ESD Workshop on Forest Ecosystem for Lower Secondary Students, Utilizing the Biosphere Reserves, Mt. Odaigahara, and its effect. 2023. 1. 11-17
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Books (7):
  • ヤマ場をおさえる単元設計と評価課題・評価問題 中学校理科: 全単元の評価プランとB/A判定例に学ぶ,シンプルな観点別評価
    図書文化社 2023 ISBN:4810037746
  • 学校教育におけるSDGs・ESDの理論と実践
    協同出版 2021 ISBN:9784319003433
  • 【令和3年度版文部科学省検定済教科書】未来へひろがるサイエンス
    新興出版社啓林館 2021 ISBN:9784402021887
  • 未来へひろがるサイエンス : 指導書
    新興出版社啓林館 2021 ISBN:9784402010348
  • 四国地方 (日本地方地質誌)
    朝倉書店 2016 ISBN:4254167873
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Lectures and oral presentations  (28):
  • Effective Use of ICT to Support Science Observations in Teacher Training
    (2024)
  • Case Method Teaching Materials for Development the Ability to Plan Science Lessons in Pre-service Teachers : Focusing on Situations Handling Student Experiment Results
    (2024)
  • 教職課程の学生を対象とした火成岩の学習に関する指導の工夫 -タブレットPC用簡易型偏光装置を用いた火成岩の観察に着目して-
    (日本理科教育学会第74回全国大会(滋賀大会) 2024)
  • Perspectives on Creating Visual Teaching Materials Targeting Phenomena with Significant Temporal and Spatial Scales: A Practical Approach to Creating Time-Lapse Videos about Clouds
    (The 22nd International Conference for Media in Education 2024)
  • 流域から人と水との関わりを考えるESD実践
    (奈良地理学会2024年夏季例会 2024)
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Professional career (1):
  • Master of Education (Hiroshima University)
Work history (5):
  • 2023/04 - 現在 Kindai University Teacher Education Department
  • 2023/07 - 2023/09 Nara University of Education
  • 2013/04 - 2023/03 奈良教育大学附属中学校 教諭
  • 2008/04 - 2013/03 広島県公立中学校 教諭
  • 2004/04 - 2008/03 広島大学附属東雲中学校 非常勤講師
Committee career (3):
  • 2012/04 - 現在 中学校理科教科書(新興出版社啓林館)編集委員
  • 2019/10 - 2023/03 奈良県科学教育振興委員会 委員
  • 2019/04 - 2023/03 日本理科教育学会近畿支部 評議員
Awards (1):
  • 2018/10 - 日本造園学会関西支部 2018年度日本造園学会関西支部賞 ランドスケープを軸とした新たな地域学習の創造-「奈良公園ランドスケープコース」の実践-
Association Membership(s) (5):
日本教育メディア学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本地学教育学会 ,  日本理科教育学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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