Rchr
J-GLOBAL ID:202301013542618283   Update date: Mar. 15, 2023

Nohata Rika

ノハタ リカ | Nohata Rika
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (1): 日本語教育; 学習動機; 言語ヒストリー; 自律学習
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2021 - 2024 A study of Language Learning History as a research method of Japanese language teacher education.
Papers (13):
  • 野畑 理佳. 留学中の日本語学習動機とコミュニケーション意欲の観察 : 交換留学生のL2理想自己、L2義務自己をもとに-Relationship between learning motivation and Willingness to Communicate : Focus on the Ideal L2 self and Ought-to L2 self of exchange students majoring in the Japanese language. 武庫川女子大学紀要 = The bulletin of Mukogawa Women's University / 武庫川女子大学紀要編集委員会 編. 2021. 69. 11-19
  • 野畑 理佳. 留学中の日本語学習者の情意要因の観察 : コミュニケーション意欲の変化とその要因-A study on affective factors of the language learner studying in Japan : Focusing on Willingness to Communicate in Japanese language. 武庫川女子大学紀要 = The bulletin of Mukogawa Women's University / 武庫川女子大学紀要編集委員会 編. 2020. 68. 11-19
  • A Course Design and the Result of the Japanese-Language Program for Specialists Using “Marugoto: Japanese Language and Culture”. 2017. 13. 55-70
  • 野畑 理佳, 和泉元 千春, 市岡 香代. 短期訪日研修における学習者の気づきの要因の分析-Analysis on factors of learner's awareness of short-term Japanese language program. 間谷論集 / 日本語日本文化教育研究会編集委員会 編. 2015. 9. 27-48
  • Rika NOHATA. A Study on learners' cultural recognition as recorded in the "Katsudo-kiroku"-Aiming to involve the teacher in the development of learners' intercultural understanding-. 2012. 8. 41-53
more...
MISC (5):
  • 上田 和子, 野畑 理佳. 2021年度 日本語教育関連活動の報告. 武庫川国文. 2022. 92. 48-60
  • 上田 和子, 野畑 理佳. 2021年度前期 日本語オンライン交流会活動の実践. 武庫川国文. 2021. 91. 68-82
  • 上田 和子, 野畑 理佳. 2020年度日本語教育関連活動の報告-オンライン時代における交流活動の実践と検証-. 武庫川国文. 2021. 90. 53-66
  • 上田 和子, 野畑 理佳. 2019年度日本語教育関連活動の報告. 武庫川国文. 2020. 88. 64-76
  • 上田 和子, 野畑 理佳. 2018年度日本語教育関連活動の報告. 武庫川国文. 2019. 86. 45-52
Books (3):
  • 高年級綜合日本語 下冊
    2015
  • 高年級綜合日本語 上冊
    北京大学出版社 2014
  • 綜合日語 第三冊(改訂版)
    北京大学出版社 2010
Lectures and oral presentations  (11):
  • 日本語教師研究としての「言語ヒストリー(LH)」の実践(2)ーテキストマイニングによるLHの分析
    (公益社団法人)日本語教育学会2022年度秋季大会 2022)
  • 日本語教師としての「言語ヒストリー(LH)」の実践
    (言語文化教育研究学会 第8回年次大会 2022)
  • 何が学習者の文化的気づきを深化させるのか -短期訪日日本語研修における実践から-
    (日本語教育国際研究大会 2012)
  • 大学生短期研修における学習者の文化認識
    (日本語教育方法研究会(JLEM) 第38回研究会 2012)
  • 論理的表現力養成を目指したディスカッションクラスの試み -初中級を対象としたアカデミック・ジャパニーズ指導実践
    (日本語教育学会実践フォーラム ラウンドテーブル 2009)
more...
Education (2):
  • 1994 - 1996 大阪外国語大学大学院 外国語学研究科 日本語学専攻
  • 1990 - 1994 大阪外国語大学 外国語学部 日本語学科
Professional career (1):
  • 修士(言語・文化学) (大阪外国語大学大学院 外国語学研究科)
Work history (6):
  • 2016/04 - 現在 Mukogawa Women's University School of Letters Department of Japanese Language and Literature
  • 2004/07 - 2016/03 国際交流基金関西国際センター 日本語教育専門員
  • 2002/04 - 2006/07 国際交流基金バンコク日本文化センター 日本語部 派遣専門家
  • 1999/08 - 2002/04 国際交流基金 関西国際センター 日本語教育専門員
  • 1997/04 - 1999/07 Hokuriku University Japanese Language Course for International Students
Show all
Association Membership(s) (6):
日本質的心理学会 ,  言語文化教育研究学会 ,  異文化間教育学会 ,  日本語プロフィシェンシー研究学会 ,  日本語日本文化教育研究会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page