Rchr
J-GLOBAL ID:202301014230644933   Update date: Sep. 05, 2023

NOUCHI Yorikazu

ノウチ ヨリカズ | NOUCHI Yorikazu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Science education
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2023 - 2026 自己調整学習とOPPA論を援用し教育クラウドを活用した自己調整学習サイト開発研究
  • 2022 - 2025 Research on learning programs and evaluation methods focusing on the "unit teaching plan" in secondary education science
  • 2021 - 2024 科学現象の理解を深めるSTEAM教材の開発と実践研究
  • 2019 - 2023 中等教育理科における「課題の設定」に着目した学習プログラム及び評価方法の研究
  • 2019 - 2022 Design and operation study of a lesson study portal site for developing lesson study
Show all
MISC (58):
  • 野内 頼一. 教員の継続的な学びや研修に必要な要素は何か : CST(コアサイエンスティーチャー)の取組を通して-What are the necessary elements for continuous learning and training of teachers? : Through the CST (Core Science Teacher) program. 教師教育と実践知. 2023. 8. 9-19
  • 藤枝 秀樹, 小林 一人, 野内 頼一, 三次 徳二. 理科における教育活動の充実のポイント-特集 中学校における資質・能力の育成に向けた教育活動の充実(1)国語,社会,数学,理科. 中等教育資料 / 文部科学省教育課程課 編. 2022. 71. 12. 30-35
  • 藤枝 秀樹, 小林 一人, 野内 頼一, 三次 徳二. 1人1台端末等を活用した教育実践(理科)-特集 1人1台端末等を活用した教育実践(1)国語,地理歴史,公民,数学,理科,保健体育. 中等教育資料 / 文部科学省教育課程課 編. 2022. 71. 10. 30-33
  • TERATANI Shousuke, GOTO Kenichi, SAMEJIMA Tomomi, He JIAMIN, KONG Youngtae, NOUCHI Yorikazu. An Approach to Inquiry in Science Education - Theory-based Inquiry and Quality of data -. Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education. 2022. 46. 563-564
  • GOTO Kenichi, JIAMIN He, KONG Youngtae, Teratani Shousuke, Nouchi yorikazu. A Study of Teaching Materials and Teaching Methods Focused on the Achievement of Inquiry y. Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education. 2022. 46. 557-558
more...
Books (4):
  • 板書&展開例でよくわかる指導と評価が見える365日の全授業中学校理科
    明治図書出版 2023 ISBN:9784185521253
  • 板書&展開例でよくわかる指導と評価が見える365日の全授業中学校理科
    明治図書出版 2023 ISBN:9784185522144
  • 板書&展開例でよくわかる指導と評価が見える365日の全授業中学校理科
    明治図書出版 2023 ISBN:9784185523233
  • 「資質・能力」を育む高校化学 : 探究で変える授業実践
    化学同人 2019 ISBN:9784759820164
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page