Rchr
J-GLOBAL ID:202301016069204319   Update date: Jun. 18, 2024

TATSUMI AKIKO

タツミ アキコ | TATSUMI AKIKO
Affiliation and department:
Research keywords  (1): 英語教育、教育的通訳・翻訳の使用、リメディアル教育
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2018 - 2021 Accommodating Japanese College EFL Learners with their Troubles in Studying English
  • 2013 - 2017 Changes in Pragmatic Competence of Japanese EFL learners over Time through Study Abroad
Papers (1):
  • Developing a translation evaluation scale for literature texts as teaching materials: Considering its practicability in the classroom context. International Journal of Curriculum Development and Practice. 2018. 19. 51-61
MISC (5):
  • What is the Image of Ideal Teachers for Prospective Teachers?. 2021. 25. 151-161
  • 辰己 明子. 日本人英語学習者のワーキングメモリ容量と翻訳過程でのこだわりに関する事例研究. 鳴門英語研究 = Naruto English Studies. 2016. 26. 107-120
  • 辰己 明子. 高校生の英文和訳プロセスに関して : TILT (Teaching Translation in Language Teaching)の観点から-A study of Japanese High School Students' Pedagogical Translation Process in Terms of TILT (Teaching Translation in Language Teaching). 異文化研究 / 国際異文化学会 編. 2015. 11. 49-69
  • FUKAZAWA Seiji, MAEDA Hiroaki, KIDA Shusaku, YAMAUCHI Yuka, TATSUMI Akiko. Speed and Accuracy of Appropriateness Judgments for L2 Requests by Japanese EFL Learners. ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan. 2015. 26. 125-140
  • 山森 直人, 辰己 明子, 辻岡 尚道, 大牛 英則. 中学校英語科授業のプラス1時間にどのように対応するか : 英語スキルアップトレーニング法の開発(その3). 鳴門教育大学授業実践研究 : 学部の授業改善をめざして. 2013. 12. 65-73
Books (2):
  • 外国語教授法のフロンティア
    長崎文献社 2021 ISBN:9784888513630
  • 外国語教授法のフロンティア : 附:パイルの「蘭文英文典」(1857) 日本最初の英語教則本 (復刻)
    長崎学院長崎外国語大学新長崎学研究センター,長崎文献社 (販売) 2021 ISBN:9784888513630
Lectures and oral presentations  (1):
  • 英語教職課程で学ぶ大学生の英語力とグリット(やり抜く力)の関係に関する研究
    (日本教科教育学会第48回全国大会 2022)
Awards (1):
  • 2019/08 - 日本リメディアル教育学会 第 15 回全国大会 大会発表優秀賞
Association Membership(s) (6):
国際異文化学会会員 ,  中国地区英語教育学会会員 ,  日本教科教育学会会員 ,  全国英語教育学会会員 ,  日本通訳翻訳学会会員 ,  日本リメディアル教育学会会員
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page