Rchr
J-GLOBAL ID:202301016952432496   Update date: Nov. 22, 2024

obayashi shogo

オオバヤシ ショウゴ | obayashi shogo
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (2): 図形を作る ,  操作的原理
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2028 The study on the development and evaluation of hybrid learning environments in mathematics
  • 2024 - 2027 図形領域における小学算数から中学数学の論証理解への滑らかな接続に重要な要因の解明
  • 2023 - 2025 図形領域における小学算数から中学数学の論証理解への滑らかな接続に重要な要因の解明
Papers (4):
  • OBAYASHI Shogo, MIYAWAKI Shinichi. Learning Activities Based on the “Operative Principle” and Its Significance: Focusing on Investigating Studentsʼ Reasoning Based on the Properties of Geometric Figures. JOURNAL OF JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION. 2024. 106. 10. 14-22
  • 宮脇 真一. Curriculum Development Research on Teaching Geometry Based on the Operative Principles: Focusing on “Symmetrical Shapes” in Grade 5. Journal of the Association for Mathematical Education of Japan. 2021. 103. 2. 2-10
  • 図形を作り,分析・考察する活動に関する研究開発 : 第6学年まとめの学習における教材「重なり図形」に焦点を当てて. Journal of Japan Society of Mathematical Education. 2019. 101. 10. 13
  • 図形領域における図を描く活動に関する研究開発 : 第5学年「円と正多角形」における図を描く活動に焦点を当てて. Journal of Japan Society of Mathematical Education. 2019. 101. 2. 3
MISC (8):
  • Ohbayashi Shogo, Komeda Shigekazu. The reality of elementary school students' perception of symmetrical figures : By means of a descriptive questionnaire survey. 2024. 8. 286-296
  • Development of the Teaching Unit of the Elementary Geometry based on "the Operative Principle" utilizing "Scratch" : Taking a 5th Grade Teaching Unit, "Angles of Figures”, as an Example. 2023. 7. 123-134
  • Takeru, Uchida, Shogo, Obayashi, Shinichi, Miyawaki. Research on figure instruction using ICT : “congruent figure” lesson based on Hirabayashi’s idea. 2023. 40. 91-97
  • Syogo, Obayashi, Shinichi, Miyawaki, Rie, Yamaguchi. A Development of Teaching material and Practice of Lesson for Introductory Mathematics study. 2021. 38. 43-49
  • 大林, 将呉, 宮脇, 真一. 第4学年「計算のきまり」における映像的表現を重視した指導-On the teaching of focus on the Iconic Representation in the fourth grade. 熊本大学教育実践研究. 2020. 37. 77-83
more...
Books (10):
  • 算数授業を左右する 教師の判断力
    東洋館出版社 2023 ISBN:4491050848
  • 小学校新教科書ここが変わった! : 「主体的・対話的で深い学び」をめざす新教科書の使い方
    日本標準 2020 ISBN:9784820806998
  • 板書&イラストでよくわかる365日の全授業 : 小学校算数
    明治図書出版 2020 ISBN:9784184904132
  • 板書&イラストでよくわかる365日の全授業 : 小学校算数
    明治図書出版 2020 ISBN:9784184235120
  • 粘り強くともに学ぶ子どもを育てる : 教材と深く対話する「教科する」授業の理論と実践
    明治図書出版 2020 ISBN:9784182930140
more...
Education (2):
  • 2004 - 2006 Kumamoto University
  • 2000 - 2004 University of Teacher Education Fukuoka Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学)
Work history (1):
  • 2023/04 - 現在 Saga University
Committee career (1):
  • 2024/09 - 現在 日本数学教育学会 渉外部委員
Association Membership(s) (3):
全国数学教育学会 ,  日本数学教育学会 ,  九州数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page