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J-GLOBAL ID:202301018315045805   Update date: Nov. 24, 2024

SHIBA SATOMI

シバ サトミ | SHIBA SATOMI
Affiliation and department:
Job title: Project Researcher
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (6): 学習方略 ,  学習改善 ,  振り返り ,  自己調整学習 ,  認知カウンセリング ,  教育実践
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2028 学習方略の新たな指導枠組みと評価方法に基づく実験・実践的研究
  • 2023 - 2025 学習方法の振り返りと改善を促すテストの定量的フィードバックの開発と実践への展開
  • 2018 - 2021 学習後の振り返りにおけるメタ認知的方略獲得の支援ー「教訓帰納」の質に着目してー
Papers (7):
  • Shiba Satomi, Uesaka Yuri. Deficiencies and Support of Thinking Process in the Use of Learning Strategy “Lesson Induction” to Promote Learning from Errors. Japanese Journal for Research on Testing. 2024. 20. 1. 91-109
  • 植阪 友理, 柴 里実, 内田 奈緒, 石井 徳子, 劉 夢思. 学校推薦型選抜の学生評価をいかにして行うのか-学内調査の方法の提案と結果の概要-. 大学入試研究ジャーナル. 2024. 34. 279-284
  • Relationship Between the Quality of Learning From Failure and Subsequent Problem-Solving : Use of the "Lesson Induction" Learning Strategy After a Regular Mathematics Test. The Japanese journal of educational psychology. 2023. 71. 4. 319-334
  • 植阪 友理, 柴 里実, 石井 徳子, 内田 奈緒. オンラインでいかにして参加者の満足度が高い広報を行うか--東京大学における学校推薦型選抜に関する対話的な説明会開催の試みから--. 大学入試研究ジャーナル. 2023. 33. 348-355
  • Uesaka Yuri, Uchida Nao, Saso Shun, Shiba Satomi, Ota Eriko, Liu Mengsi, Mizuno Yu, Sakaguchi Takuya, Tomita Masato. Development of an “Online-based Learning Skills Enhancement Program” to Promote Self-regulated Learning: Instructional Devices to Suit On-line Learning and Effects of the Program. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2022. 70. 4. 404-418
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MISC (2):
  • Developing and Evaluating of the Student Teacher Education Program Aimed at Assessing and Promoting Use of Learning Strategies. 2023. 33. 47-61
  • UESAKA YURI, UETAKE HARUKA, SHIBA SATOMI. Learning Support From Psychological Perspectives Against Child Poverty:: Educational Practice Utilizing the Idea of “Cognitive Counseling” in an Educational Institution. The Annual Report of Educational Psychology in Japan. 2021. 60. 175-191
Lectures and oral presentations  (25):
  • 定期テストのフィードバックの工夫と日々の指導への活用 -認知診断モデルによる理解の深さの診断と学校教育への展開(3)
    (日本教育心理学会第66回総会発表論文集 2024)
  • Development and Implementation of Feedback in Regular Test to Encourage Improvement in Learning Strategies: A Quasi-Experimental Study in a Middle-School
    (The 9th Biannual Conference of the EARLI Special Interest Group (SIG) 18 “Educational Effectiveness and Improvement” 2024)
  • 認知診断モデルの学校現場での活用と生徒・教師の反応:学び方の改善を目指した定期テストのフィードバックの工夫
    (日本テスト学会第22回大会 2024)
  • テストでの間違いを活用する学習方略「教訓帰納」
    (日本テスト学会第22回大会 2024)
  • Learning Strategies Instruction for Enhancing Self-Efficacy in English Learning: A Case Study in a Japanese High School
    (2024)
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Education (3):
  • 2018 - 2023 The University of Tokyo
  • 2016 - 2018 The University of Tokyo
  • 2012 - 2016 The University of TokyoT Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学)
Work history (5):
  • 2024/04 - 現在 The University of Tokyo Graduate School of Education (Division of Educational Psychology)
  • 2022/04 - 現在 The University of Tokyo Center for Research and Development on Transition from Secondary to Higher Education
  • 2019/04 - 2023/04 Japan Women's University
  • 2018/04 - 2021/08 Japan Society for the Promotion of Science
  • 2019/04 - 2020/03 東京大学 教育学部 総合教育科学科 教育心理学コース ティーチングアシスタント
Awards (1):
  • 2024/09 - 日本教育心理学会 城戸奨励賞
Association Membership(s) (4):
日本認知科学会 ,  日本教育工学会 ,  European Association for Research on Learning and Instruction ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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