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J-GLOBAL ID:202301019977033609   Update date: Oct. 01, 2024

Hosoda Koki

ホソダ コウキ | Hosoda Koki
Affiliation and department:
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (7): 算数・数学教育 ,  統計教育 ,  データサイエンス教育 ,  ICT活用 ,  教材開発 ,  デザイン研究 ,  国際数学・理科教育動向調査(TIMSS)
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2024 - 2029 教科に固有な非認知的能力と認知的能力の因果性に関する経年・教科横断的解明
  • 2020 - 2022 学校数学における統計的モデリングに基づく学習指導に関する研究
Papers (6):
  • Development of teaching material to promote informal statistical inference in junior high school mathematics: Focusing on the integrated modeling approach. 2024. 105. 122. 3-16
  • 細田幸希. Educational software を活用した統計教材の開発に関する基礎的研究. 統計数理研究所 共同研究リポート466 統計教育実践研究. 2023. 15. 1-8
  • Koki Hosoda. Principles of task design to promote informal statistical inference in secondary school: covariational reasoning using multivariate data. Proceedings of the 11th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS11). 2022
  • 細田幸希, 大脇和志. 中学校における批判的統計リテラシーを育成するための教材開発. 統計数理研究所 共同研究リポート457 統計教育実践研究. 2022. 14. 29-32
  • 細田幸希. 高等学校における多変量データを用いた教材の開発:五輪陸上 10 種競技を題材として. 統計数理研究所 共同研究リポート399 統計教育実践研究. 2018. 10. 29-32
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MISC (5):
  • 細田幸希. 多変量データを活用した統計的探究の重要性. 中学校数学科通信 数研 チャート. Info. 2024. 29. 5-8
  • 細田幸希. 算数教育における統計と確率の繋がりを意識した学習の重要性(算数教育の情報最前線). 新しい算数研究12月号. 2023. 631. 34-35
  • 細田幸希. 「キング・オブ・アスリート」の特徴を読む(データから今を読む). 新しい算数研究12月号. 2021. 611. 36-37
  • 細田幸希. 小学校算数科の統計指導における統計的問題の質向上を目的としたプロジェクト(海外の算数教育情報). 新しい算数研究1月号. 2020. 600. 36-37
  • 細田幸希. データに基づく推測を取り入れた算数科の統計指導(海外の算数教育情報). 新しい算数研究3月号. 2019. 578. 36-37
Lectures and oral presentations  (19):
  • 学校教育における批判的統計リテラシーを育成する教材開発原理の構築:数学科と社会科の教科連携を踏まえて
    (日本教科教育学会 第50回全国大会 2024)
  • Development of teaching material aimed at the integration of statistics and probability in elementary school mathematics: Focusing on the two-way tables
    (2024)
  • International Trends in Research on Statistical and Probabilistic Thinking in Primary Education
    (2024)
  • AI時代における統計・データサイエンス教育の動向と教育データの利活用
    (2024年度統計関連学会連合大会企画セッション「生成 AI がもたらす新しい統計・データサイエンス教育の展開と課題」 2024)
  • 中等教育におけるデータサイエンス教育の視点を取り入れた実践的研究
    (日本科学教育学会 第47回年会 2023)
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Education (3):
  • 2018 - 2023 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences
  • 2016 - 2018 University of Tsukuba Master's Program in Education
  • 2012 - 2016 Chuo University Faculty of Science and Engineering Department of Mathematics
Professional career (2):
  • Bachelor of Science (Chuo University)
  • Master of Education (University of Tsukuba)
Work history (6):
  • 2024/06 - 現在 National Institute for Educational Policy Research National Institute for Educational Policy Research National Institute for Educational Policy Research
  • 2024/04 - 現在 Mejiro University Faculty of Human Sciences Department of Childhood Education and Welfare
  • 2023/04 - 2024/03 National Institute for Educational Policy Research National Institute for Educational Policy Research National Institute for Educational Policy Research Specialist for International Research
  • 2022/04 - 2023/03 東邦大学理学部(非常勤講師)
  • 2019/04 - 2023/03 筑波大学附属中学校(非常勤講師)
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Awards (1):
  • 2018/11 - 日本数学教育学会学会賞(大学院生研究奨励部門)
Association Membership(s) (6):
Japan Association for Informatics Education ,  日本統計学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  National Council of Teachers of Mathematics ,  日本数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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