Rchr
J-GLOBAL ID:202401000800463640   Update date: Oct. 16, 2024

Shinoda Naoko

シノダ ナオコ | Shinoda Naoko
Affiliation and department:
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (3): life-span developmental psychology ,  Clinical psychology ,  Developmental disorder
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2024 発達障害特性のある大学生の認知的柔軟性を考慮した介入プログラムの妥当性
  • 2017 - 2022 Validity of test accommodation for university student with reading and/or writing disabilities.
  • 2016 - 2022 Development of a planning ability improvement program for college students with autistic spectrum traits
  • 2017 - 大学生のADHD特性と進路選択に関する実証的研究
Papers (39):
  • 野田優真, 篠田直子. 少年院出院者に対するイメージと許容的態度の関連 -被害リスク知覚と犯罪不安を手がかりにして-:. 信州大学心理臨床紀要. 2024. 23. 63-76
  • 鈴木有珠, 篠田直子. 新卒社会人のリアリティ・ショックが職業性ストレスへ及ぼす影響. 2024. 23. 50-62
  • 大場美奈, 篠田直子, 児玉邦代, 宮﨑恵美子. 新型コロナウイルス感染症が大学生活に与えた影響の検討-メンタルヘ ルスとソーシャルサポートとの関連-. CAMPUS HEALTH. 2024
  • 野﨑千晶, 篠田直子. 発達障害児者の保護者支援における心理職の役割に関する研究-心理職へのインタビューを通して-. 信州大学心理臨床紀要. 2023. 22. 126-139
  • 中村梓希, 篠田直子. 自己受容における「自分と向き合う」過程の検討. 信州大学心理臨床紀要. 2023. 22. 113-125
more...
MISC (7):
  • 発達障害のある学生の大学生活ー卒業・就職に向けてー. 発達教育. 2021. 40(7). 28-29
  • 篠田直子. 発達障害のある学生の大学生活ー大学での修学のポイントー. 発達教育. 2021. 40(6). 28-29
  • 篠田直子. 発達障害のある学生の大学生活ー入学決定から入学直後ー. 発達教育. 2021. 40(5). 28-29
  • 篠田直子. 発達障害のある学生の大学生活. 発達教育. 2021. 40(4). 22-29
  • 篠田直子. カタカナ言葉解説15 ADHD,ASD,ディスレクシア,ペアレント・トレーニング. 心と社会. 2017. 169. 79-80
more...
Books (2):
  • 大学生活と成長支援: 発達障害学生支援の覚え書き
    三恵社 2024
  • 大学生のADHD特性と進路決定に関する実証的研究
    風間書房 2018
Lectures and oral presentations  (17):
  • An attempt to support undergraduates with learning problems caused by failure of executive functions
    (The 32nd International Congress of Psychology 2021)
  • 実行機能に困難さのある大学生に対する支援の試み
    (児童青年精神医学会 第60回総会 2019)
  • Relationships of cognitive flexibility, ASD traits, ADHD traits on psychological maladaptation of undergraduates
    (the 40th annual Conference of the International School Psychology Association (ISPA) t 2018)
  • Relationships of Cognitive Flexibility, ASD Traits, ADHD Traits and Psychological Maladaptation in University Students in Japan
    (30th APS Annual Convention 2018)
  • ニューロフィードバックの適用に関する基礎的検討(3)
    (2015)
more...
Education (6):
  • 2010 - 2016 Mejiro University
  • 2007 - 2009 Mejiro University
  • 1998 - 1999 University of Tsukuba Institute of Psychology
  • 1994 - 1998 University of Tsukuba
  • 1991 - 1993 University of Tsukuba Master's Program in Management and Public Policy
Show all
Work history (8):
  • 2006/03 - 現在 茨城県道心園 子ども家庭支援センター「どうしん」
  • 2015/04 - 2019/09 Shinshu University Student Advisory Center
  • 2004/05 - 2008/03 つくば市
  • 2002/04 - 2007/03 (株)フィスメック
  • 2001/01 - 2006/02 社会福祉法人 茨城県道心園
Show all
Committee career (4):
  • 2021/06 - 現在 信州大学障害学生支援コア・チーム専門委員(発達障害)
  • - 現在 日本自閉症スペクトラム学会編集委員
  • - 現在 日本LD学会編集委員
  • 2015/04 - 2019/09 信州大学学生相談センター障害学生支援室長
Awards (3):
  • 2016/08 - 日本自閉症スペクトラム学会 日本自閉症スペクトラム学会研究奨励賞
  • 2016/08 - 日本カウンセリング学会 日本カウンセリング学会記念賞ー学校カウンセリング松原記念賞
  • 2009/05 - the 2nd International Congress on ADHD Award for the Best Poster Award for the Best Poster / the 2nd International Congress on ADHD
Association Membership(s) (11):
Japan Academy of Learning Disabilities ,  The Japanese Society for Child and Adolescent Psychiatry ,  JAPANESE ASSOCIATION OF STUDENT COUNSELING ,  Japan Society of Personality Psychology ,  The Association of Japanese Clinical Psychology ,  Association on Higher Education And Disability ,  Japanese Society for Prevention of Child Abuse and Neglect ,  Japanese Association of Educational Psychology ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  Japanese School Psychology Association ,  日本自閉症スペクトラム学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page