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J-GLOBAL ID:202401015326211101   Update date: Oct. 07, 2024

Takahashi Nobuyuki

タカハシ ノブユキ | Takahashi Nobuyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): computational thinking ,  Programming Education ,  Inquiry-based learning ,  Informatics education ,  science education
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2023 - 2025 A Study on the Structuring of Computational Thinking Ability of Children and Students, and Its Measurement and Evaluation
  • 2017 - 2017 高等学校理科探究学習における教員のアセスメントに着目した指導事例集の開発
Papers (6):
  • 髙橋信幸, 河端梓. 小中高をつなぐプログラミング的思考に関するスキーマ. 日本情報科教育学会第17回全国大会論文集. 2024. 17. 73-74
  • 髙橋信幸. 探究的な学びと理科実験でのデータ処理能力. 令和元年度京都理化学協会紀要. 2020. 2020年. 7-12
  • 髙橋信幸. プログラミング的思考力の育成に注目した協働学習の実践 ~プログラミング言語教育から資質・能力の教育へ~. 2020. 57. 4-5
  • 髙橋信幸. 特別活動の問題解決から理科の学びを考える -深い学びにつながる学習過程の共通性-. 理科の教育. 2019. 2019年. 6月
  • 髙橋信幸. 探究活動を支援する理科室の在り方-多くのテーマで同時に実験室を使う班別探究活動を想定して-. 理科の教育. 2019. 2019年. 1月
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MISC (21):
  • Takahashi Nobuyuki, Sakaguchi Takenori, Moriguchi Karin. An Attempt at Energy and Environmental Education Centered on Radiation: Focusing on Geological Disposal of High-Level Radioactive Waste. THE BULLETIN of INTERNATIONAL INSTITUTE for EDUCATION. 2024. 34. 33-44
  • 高橋信幸, 坂口武典. プログラミング的思考の構造化に向けた一考察 プログラミング的思考とスキーマの関連に着目して. 日本情報科教育学会全国大会講演論文集(Web). 2023. 16th
  • 高橋信幸. プログラミング的思考に着目した理科授業 プログラミング的思考の要素と理科の考え方. 日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web). 2023. 21
  • 高橋信幸, 松本伸示. 実験データの統計的理解を促す教材の開発と実践-物体の落下と木の幹や枝の太さを題材として-. 日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web). 2020. 18
  • ABE Yoichiro, YAMAOKA Takekuni, TAKAHASHI Nobuyuki, MATSUMOTO Shinji. The Control Experiment in Teaching Seed Germination to Fifth-grade Students and Improvement in the Teaching Method. Journal of Research in Science Education. 2019. 59. 3. 335-343
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Books (1):
  • 小学校理科を教えるために知っておきたいこと : 初等理科内容学と指導法
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491047225
Lectures and oral presentations  (14):
  • 小中高をつなぐプログラミング的思考に関するスキーマ -プログラミング教育の中高接続に着目して-
    (日本情報科教育学会第17回全国大会 2024)
  • 情報Iにおけるプログラミング的思考力育成の取り組み
    (日本情報科教育学会第22回研究会 2024)
  • プログラミング的思考の構造化に向けた一考察 プログラミング的思考とスキーマの関連に着目して
    (日本情報科教育学会第16回全国大会 2023)
  • 高校生の実験データ処理における統計的知識の活用-理科実験のデータ処理能力を育成するには-
    (日本理科教育学会第69回全国大会 2019)
  • 高校物理教育の現状ー 原子物理の扱いを中心にー
    (日本物理教育学会近畿支部物理教育を考える会II 2018)
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Education (5):
  • 2015 - 2018 Hyogo University of Teacher Education The Joint Graduate School (Ph.D. Program) in Science of School Education Department of Curriculum Education and Practice
  • 2007 - 2011 Kyoto University of Education Graduate School of Research Division Education School Education Major
  • 2006 - 2007 Kyoto University of Education Graduate School of Research Division Education
  • 2000 - 2001 Kansai University Faculty of Sociology
  • 1984 - 1988 Kyoto University of Education Faculty of Education Special Acquisition Department of Science
Work history (8):
  • 2023/04 - 現在 Okayama University of Science Institute for the Advancement of Higher Education professor
  • 2011/04 - 2023/03 Kyoto Prefectural Momoyama High School teacher
  • 2020/04 - 2022/03 Bukkyo University Correspondence Program Part-time Lecturer
  • 2003/04 - 2011/03 Kyoto Prefectural JonanRyoso High School teacher
  • 2007/04 - 2009/03 Kyoto Prefectural Jonan High School teacher
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Committee career (1):
  • 2011/04 - 2014/03 The Physics Education Society of Japan Director of branch
Awards (2):
  • 2018/08 - Panasonic Education Foundation Research Report "Excellence Award"
  • 2012/03 - Social and Environmental Division, Atomic Energy Society of Japan Encouragement award Significant contribution to understanding and dissemination activities that connect the points of contact between nuclear power and local communities
Association Membership(s) (7):
Japanese Association of Education of Information Studies ,  Japan Association of Energy and Environmental Education ,  the Japanese Society for Studies on Educational Practices ,  Japan Curriculum Resarch and Development Association ,  Japan Society fpr Science Education ,  Society of Japan Science Teaching ,  the Physics Education Society of Japan
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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