Rchr
J-GLOBAL ID:200901003152711686   Update date: Feb. 01, 2024

Murohashi Harumitsu

ムロハシ ハルミツ | Murohashi Harumitsu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Experimental psychology ,  Special needs education ,  Cognitive sciences
Research keywords  (22): 学習障害 ,  ADHD ,  自閉症 ,  認知特性 ,  アスペルガー障害 ,  ディスレキシア ,  青年期QOL ,  到達運動 ,  学習障害児親の会 ,  眼球運動 ,  行動特性 ,  学習援助 ,  知覚・認知 ,  発達障害 ,  近赤外分光法 ,  事象関連電位 ,  発達認知神経科学 ,  Near-infrared spectroscopyPsychology for children with disabilities ,  Event-related Potentials ,  Perceptual/cognitive processes ,  Developmental Disabilities ,  Developmental cognitive neuroscience
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2011 - 2012 Examinations of vulnerability and resiliency in developmental disabilities and the development in methods of individual support for them
  • 2010 - 2012 The effects of prenatal exposures to environmental chemicals and genetic susceptibility on growth, neurodevelopment and allergy of next generation
  • 2008 - 2010 Synthetic research on supporting for youth with special needs education
  • 2007 - 2009 Estimations for disability-traits of infant, children, adolescents with special needs and development of support programs for them
  • 2007 - 2009 A birth cohort study to detect adverse health effects of environmental chemicals on the next generation and gene-environment interaction
Show all
Papers (65):
more...
MISC (68):
  • MUROHASHI Harumitsu. A study of mechanism for relationship between body and mind: One of the research directions for clinical psychology. Bulletin of faculty of psychology. 2018. 1. 1. 73-83
  • Yasuko Okumura, Tetsuko Kasai, Ryuji Takeya, Harumitsu Murohashi. INITIAL-LETTER POSITION MODULATES SPATIAL ATTENTION TOWARDS JAPANESE HIRAGANA STRINGS. PSYCHOPHYSIOLOGY. 2016. 53. S58-S58
  • 岩田みちる, 草薙静江, 橋本竜作, 柳生一自, 室橋春光. 読み書き困難児に対する指導の一例. 子ども発達臨床研究. 2015. 7. 49-56
  • Yasuko Okumura, Tetsuko Kasai, Harumitsu Murohashi. A role of visual attention in expert word reading: Implications for the cause of developmental dyslexia. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOPHYSIOLOGY. 2014. 94. 2. 142-142
  • 室橋 春光. 読み書きの困難を抱えつつ学びを求める子どもたち- 「読み書きに悩んでみる子どもたち-読み書き困難における問題の所在と支援-」シンポジウムを終えて. 子ども発達臨床研究. 2014. 6. 137-138
more...
Books (8):
  • Physiological Psychology and Psychophysiology
    2018
  • 認知発達とその支援(講座・臨床発達心理学3)
    ミネルヴァ書房 2018
  • 発達の基盤 : 身体,認知,情動
    新曜社 2012 ISBN:9784788513020
  • 特別支援教育士(S.E.N.S)の役割・実習
    金剛出版 2012 ISBN:9784772412438
  • 発達障害
    日本評論社 2006 ISBN:4535561001
more...
Lectures and oral presentations  (135):
  • 知的ギフティッド群の子どもの認知特性と抱える困難について
    (日本LD学会第27回大会 2018)
  • 特別支援教育における発達障害への実験的接近(5)
    (特殊教育学会第56回大会 2018)
  • iPadを利用した読み・書き・算数検査における眼球運動の検討
    (日本LD学会第1回研究集会 2017)
  • 不器用さのある子どもたち-発達性協調運動障害(DCD)という視点からの理解と支援-
    (日本LD学会第26回大会 2017)
  • 特別支援学級在籍生徒の交流教育における人間関係の構築に関する検討
    (日本LD学会第26回大会 2017)
more...
Education (8):
  • - 1984 Hokkaido University
  • - 1984 Hokkaido University Graduate School, Division of Education
  • - 1978 Hokkaido University
  • - 1978 Hokkaido University Graduate School, Division of Education
  • - 1976 Hokkaido University School of Education
Show all
Professional career (1):
  • 教育学博士 (北海道大学)
Work history (10):
  • 2018/04 - 現在 Sapporo Gakuin University
  • 2013/04 - 現在 Hokkaido University
  • 2017/04 - 2018/03 Sapporo Gakuin University Humanities Professor
  • 2016/04 - 2017/03 Tenshi College College of Nursing and Nutrition Professor
  • 2013/04 - 2015/03 北海道大学教育学研究院 特任教授
Show all
Committee career (12):
  • 2010 - 現在 日本ワーキングメモリー学会 理事
  • 2007 - 現在 日本臨床神経生理学会 編集委員
  • 2006 - 現在 日本特殊教育学会 常任編集委員
  • 2010 - 2017 日本発達障害学会 評議員
  • 2010 - 2017 日本LD学会 理事
Show all
Awards (2):
  • 2008 - Biological Psychology Top reviewer in 2007
  • Biological Psychology Top reviwer in2006
Association Membership(s) (12):
JAPANESE SOCIETY FOR PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY AND PSYCHOPHYSIOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  日本ワーキングメモリー学会 ,  日本心理学会 ,  日本臨床神経生理学会 ,  日本特殊教育学会 ,  International Dyslexia Association ,  日本児童青年精神医学会 ,  発達性ディスレキシア研究会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page