Rchr
J-GLOBAL ID:200901003152711686
Update date: Feb. 01, 2024
Murohashi Harumitsu
ムロハシ ハルミツ | Murohashi Harumitsu
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (3):
Experimental psychology
, Special needs education
, Cognitive sciences
Research keywords (22):
学習障害
, ADHD
, 自閉症
, 認知特性
, アスペルガー障害
, ディスレキシア
, 青年期QOL
, 到達運動
, 学習障害児親の会
, 眼球運動
, 行動特性
, 学習援助
, 知覚・認知
, 発達障害
, 近赤外分光法
, 事象関連電位
, 発達認知神経科学
, Near-infrared spectroscopyPsychology for children with disabilities
, Event-related Potentials
, Perceptual/cognitive processes
, Developmental Disabilities
, Developmental cognitive neuroscience
Research theme for competitive and other funds (17):
- 2011 - 2012 Examinations of vulnerability and resiliency in developmental disabilities and the development in methods of individual support for them
- 2010 - 2012 The effects of prenatal exposures to environmental chemicals and genetic susceptibility on growth, neurodevelopment and allergy of next generation
- 2008 - 2010 Synthetic research on supporting for youth with special needs education
- 2007 - 2009 Estimations for disability-traits of infant, children, adolescents with special needs and development of support programs for them
- 2007 - 2009 A birth cohort study to detect adverse health effects of environmental chemicals on the next generation and gene-environment interaction
- 2004 - 2006 Analysis of cognitive and learning processes for circumstances / stimuli and development of support methods of learning according with the cognitive traits in children with mildly developmental disabilities
- 2003 - 2004 小児の注意欠陥多動性障害(ADHD)および学習障害に関与する環境および遺伝要因
- 2002 - 2003 Studies on cognitive processing of human facial expression by event-related brain potentials and cerebral blood flow (CBF).
- 2001 - 2003 Analysis of cognitive and learning processes for circumstances/stimuli and development of support methods of learning according with the cognitive traits in children with mildly developmental disabilities
- 2000 - 2002 Evaluation of cognitive functions in children with developmental disorders : An event-related brain potential research
- 1997 - 2000 Psychophysiological studies on diagnosis, assessment and intervention to attentional and cognitive functions of children with developmental disabilities
- 1997 - 1999 Analysis of cognitive processes and development of aid methods for learning subjects in children with learning disabilities
- 1996 - 1996 発達障害児の注意・認知機能の診断,評価とその指導に関する実験的,実践的研究
- 1987 - 1990 Case studies of methods of teaching-learning for children with intellectual disability by electroencephalography and evoked potentials.
- 1989 - 1989 脳波・誘発電位を示標とする知能障害児の教授・学習法の事例的研究
- 1984 - 発達障害児における認知・学習過程の分析と援助法の開発
- 1984 - Analysis of processes of cognition and learning for children with developmental disabilities and development of supporting the children
Show all
Papers (65):
-
渡辺隼人, 蒔苗詩歌, 室橋春光. 発達障害を持つメンバーとの長期にわたる関わり-心理的居場所としての「ごぶサタ倶楽部」-. 子ども発達臨床研究. 2017. 9. 41-46
-
富永大悟, 日高茂暢, 室橋春光. 発達障害のある青年たちが社会につながるための支援の試み. 子ども発達臨床研究. 2017. 9. 35-40
-
土田幸男, 室橋春光. ワーキングメモリと学習方法の関連性. 子ども発達臨床研究. 2017. 9. 47-56
-
橋本竜作, 岩田みちる, 下條暁司, 柳生一自, 室橋春光, 室橋春光, 室橋春光. A Case with Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment. 高次脳機能研究. 2016. 36. 3. 432-439
-
Usability of the metaphor and sarcasm scenario test for pragmatic skill evaluation. 2016. 8. 8. 21-29
more...
MISC (68):
-
MUROHASHI Harumitsu. A study of mechanism for relationship between body and mind: One of the research directions for clinical psychology. Bulletin of faculty of psychology. 2018. 1. 1. 73-83
-
Yasuko Okumura, Tetsuko Kasai, Ryuji Takeya, Harumitsu Murohashi. INITIAL-LETTER POSITION MODULATES SPATIAL ATTENTION TOWARDS JAPANESE HIRAGANA STRINGS. PSYCHOPHYSIOLOGY. 2016. 53. S58-S58
-
岩田みちる, 草薙静江, 橋本竜作, 柳生一自, 室橋春光. 読み書き困難児に対する指導の一例. 子ども発達臨床研究. 2015. 7. 49-56
-
Yasuko Okumura, Tetsuko Kasai, Harumitsu Murohashi. A role of visual attention in expert word reading: Implications for the cause of developmental dyslexia. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOPHYSIOLOGY. 2014. 94. 2. 142-142
-
室橋 春光. 読み書きの困難を抱えつつ学びを求める子どもたち- 「読み書きに悩んでみる子どもたち-読み書き困難における問題の所在と支援-」シンポジウムを終えて. 子ども発達臨床研究. 2014. 6. 137-138
more...
Books (8):
-
Physiological Psychology and Psychophysiology
2018
-
認知発達とその支援(講座・臨床発達心理学3)
ミネルヴァ書房 2018
-
発達の基盤 : 身体,認知,情動
新曜社 2012 ISBN:9784788513020
-
特別支援教育士(S.E.N.S)の役割・実習
金剛出版 2012 ISBN:9784772412438
-
発達障害
日本評論社 2006 ISBN:4535561001
more...
Lectures and oral presentations (135):
-
知的ギフティッド群の子どもの認知特性と抱える困難について
(日本LD学会第27回大会 2018)
-
特別支援教育における発達障害への実験的接近(5)
(特殊教育学会第56回大会 2018)
-
iPadを利用した読み・書き・算数検査における眼球運動の検討
(日本LD学会第1回研究集会 2017)
-
不器用さのある子どもたち-発達性協調運動障害(DCD)という視点からの理解と支援-
(日本LD学会第26回大会 2017)
-
特別支援学級在籍生徒の交流教育における人間関係の構築に関する検討
(日本LD学会第26回大会 2017)
more...
Education (8):
- - 1984 Hokkaido University
- - 1984 Hokkaido University Graduate School, Division of Education
- - 1978 Hokkaido University
- - 1978 Hokkaido University Graduate School, Division of Education
- - 1976 Hokkaido University School of Education
- - 1976 Hokkaido University Faculty of Education
- - 1973 Hokkaido University School of Engineering
- - 1973 Hokkaido University Faculty of Engineering
Show all
Professional career (1):
Work history (10):
- 2018/04 - 現在 Sapporo Gakuin University
- 2013/04 - 現在 Hokkaido University
- 2017/04 - 2018/03 Sapporo Gakuin University Humanities Professor
- 2016/04 - 2017/03 Tenshi College College of Nursing and Nutrition Professor
- 2013/04 - 2015/03 北海道大学教育学研究院 特任教授
- 2002/04 - 2013/03 北海道大学 教育学研究科(研究院) 教授
- 2000/04 - 2002/03 北海道大学教育学研究科 助教授
- 1996/04 - 2000/03 University of Toyama
- 1986/12 - 1996/03 University of Toyama
- 1985/04 - 1986/11 University of Toyama
Show all
Committee career (12):
- 2010 - 現在 日本ワーキングメモリー学会 理事
- 2007 - 現在 日本臨床神経生理学会 編集委員
- 2006 - 現在 日本特殊教育学会 常任編集委員
- 2010 - 2017 日本発達障害学会 評議員
- 2010 - 2017 日本LD学会 理事
- 2007 - 2017 発達性ディスレキシア研究会 理事
- 1986 - 2015 日本生理心理学会 評議員
- 2004 - 2014 日本発達障害学会 編集委員
- 2010 - 2013 日本心理学会 編集委員
- 2008 - 2013 日本生理心理学会 編集委員
- 2004 - 2013 日本臨床神経生理学会 評議員
- 2003 - 2012 日本LD学会 編集委員
Show all
Awards (2):
- 2008 - Biological Psychology Top reviewer in 2007
- Biological Psychology Top reviwer in2006
Association Membership(s) (12):
JAPANESE SOCIETY FOR PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY AND PSYCHOPHYSIOLOGY
, THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES
, JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
, 日本ワーキングメモリー学会
, 日本心理学会
, 日本臨床神経生理学会
, 日本特殊教育学会
, International Dyslexia Association
, 日本児童青年精神医学会
, 発達性ディスレキシア研究会
, 日本心理臨床学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page