Rchr
J-GLOBAL ID:200901003360184320   Update date: Feb. 01, 2024

Ichishima Noriko

イチシマ ノリコ | Ichishima Noriko
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): http://ichishima.thyme.jp/
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (5): アイデンティティ ,  対話 ,  言語意識 ,  日本語教育学 ,  実践研究
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2021 - 2024 Restudying ethnographic long-term field data and co-creating a digital cultural heritage with local Muslim communities in the Middle East and North Africa
  • 2020 - 2023 対外言語普及の新たな焦点と「現地主義」アプローチ
  • 2019 - 2023 シリア出身の日本語学習者の学習環境とアイデンティティ形成過程の動態について
  • 2018 - 2022 実践当事者による協働的評価をめざす学習者参加型実践研究
  • 2019 - 2022 外国人との交流活動が日本人に及ぼす効果を検証する挑戦的研究
Show all
Papers (28):
  • 広瀬和佳子, 市嶋典子. 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか-教師間の対話による協働的評価. 『ヨーロッパ日本語教育』. 2022. 25. 626-631
  • 田村 綾子, 長野 真澄, 市嶋 典子, 大平 真紀子, 関崎 博紀. 日本人の国際交流活動への参加の契機と活動持続の要因 - 国際交流活動の新しい枠組み構築を目指して -. 環太平洋大学研究紀要 = BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY. 2022. 20. 39-48
  • 市嶋典子. 留学生交流事業において参加者はどのように「相互文化性」を生成したのかー秋田県農家民泊の事例を基にー. 留学生交流・指導研究. 2022. 24. 7-19
  • ICHISHIMA Noriko. Exploring how the novice Japanese language learners and teachers develop dialogue process: Based on the case study of the activity-based Japanese language education conducted in Italy. Studies of Language and Cultural Education. 2020. 18. 40-60
  • ICHISHIMA Noriko. Learner perceptions and the learning process of dialogue assessment: An analysis of data from the Action Research Zero (ARZ) Workshop.from the Action Research Zero (ARZ) Workshop. Japanese Language Education in Europe. 2020. 24. 258-267
more...
MISC (20):
  • 市嶋典子. ヴェネツィアではじめて出会う日本語. 『ALCE WEB magazine トガル』. 2022. 23. 1-1
  • 紛争地域シリアで,希望を持ち日本語を学習する人たち『こんな研究をして世界を変えよう-キミはどんな研究や学問に出会えるか』. CSTI(内閣府/総合科学技術・イノベーション会議). 2021
  • 市嶋典子. 秋田・第三の故郷を見つける農家民泊-Find Your Third Hometown Farm Stay in Akita. 『ウェブマガジン 留学交流』. 2019. 102
  • 農家の歴史と人生を聞く. 『第三の故郷を見つける農家民泊2019-(財)中島記念国際交流財団助成(独)日本学生支援機構実施事業実施報告書』. 2019. 1-1
  • 市嶋 典子. ことばを教える・ことばを学ぶ-複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育. 『留学生交流・指導研究(国立大学留学生指導協議会)』. 2019. 21. 91-92
more...
Books (10):
  • 「活動型」日本語クラスの実践 -教える・教わる関係からの解放-
    スリーエーネットワーク 2022 ISBN:488319907X
  • 複数の言語で生きて死ぬ
    くろしお出版 2022 ISBN:9784874248904
  • Overseas language diffusion and the "localist" approach
    V2-Solution 2022 ISBN:9784867410448
  • 市民性形成とことばの教育-母語・第二言語・外国語を超えて
    2016 ISBN:9784874247051
  • 日本語教育のための質的研究入門-学習・教師・教室をいかに描くか
    ココ出版 2015 ISBN:9784904595688
more...
Lectures and oral presentations  (44):
  • シティズンシップとことばの学び-シリア出身の日本語学習者の語りから
    (科研オンライン研究会(第6回現地主義アプローチ研究会) 2022)
  • ヴェネツィアで初めて出会う日本語-活動型日本語クラスの実践
    (ヨーロッパ日本語教師会(AJE)セミナー 2022)
  • 学習者のレポートに表れる文化的葛藤,意見の「揺れ」をどう見るか-教師間の対話による協働的評価
    (第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム[16th EAJS International Conference 2021](オンライン) 2021)
  • 留学生交流事業において参加者はどのように相互文化性を共構築したのか
    (第3回シンポジウム『未来志向の日本語教育』筑波大学CEGLOC(オンライン) 2021)
  • 日本人の国際交流活動への参加の契機と活動持続の要因-SCATによる分析
    (第3回シンポジウム『未来志向の日本語教育』筑波大学CEGLOC(オンライン) 2021)
more...
Professional career (1):
  • 博士(日本語教育学) (早稲田大学)
Work history (12):
  • 2022/10 - 現在 Kanazawa University
  • 2013/10 - 現在 University of Tsukuba Alliance for Research on North Africa
  • 2019/04 - 2022/09 Akita University
  • 2016/04 - 2022/03 Akita University
  • 2018/08 - 2019/03 Akita University
Show all
Committee career (4):
  • 2018/04 - 現在 国立大学留学生指導研究協議会(COISAN) 東北地区幹事
  • 2017/03 - 現在 言語文化教育研究学会 学会誌編集委員会委員
  • 2016/07 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力委員
  • 2015/04 - 2017/03 日本語教育学会 東北地区委員
Awards (2):
  • 2022 - 秋田大学 令和3年度秋田大学教養基礎教育 優秀授業奨励賞
  • 2018/06 - 秋田大学 平成29年度秋田大学教養基礎教育 優秀授業奨励賞
Association Membership(s) (4):
言語文化教育研究学会 ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  早稲田大学日本語教育学会 ,  国立大学留学生指導研究協議会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page