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J-GLOBAL ID:200901004796396753   Update date: Oct. 30, 2020

Hirosawa Aiko

ヒロサワ アイコ | Hirosawa Aiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (1): 解離的対処行動、トラウマ、発達障害、イメージを用いた心理療法、マインドフルネス
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2020 - 2024 保護者によるエデュケーショナル・マルトリートメントの生起・維持メカニズムの解明
  • 2019 - 2021 ”声”の有するパラ言語情報から類推可能な発話者の個人特性の検討
  • 2019 - 2020 大学と小・中学校の連携による「いじめ・学級崩壊・不登校」 を予防する持続可能な学校支援モデルの構築と効果検証
  • 2017 - 教員養成課程における学校ボランティアプログラムを通した実践的力量の形成
  • 2014 - 「非病理的解離」の発生要因及び発生過程の解明
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Papers (24):
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MISC (11):
  • Aiko Hirosawa, Masafumi Ohnishi, Toshiyuki Kishi. A creation of a scale for dissociative coping behavior. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 128-128
  • 鈴木 静香, 織田 安沙美, 大西 将史, 廣澤 愛子, 笹原 未来, 松木 健一. Devising the support system of the school volunteer program in collaboration with community organizations. 福井大学教育実践研究. 2016. 41. 37-49
  • 大西 将史, 廣澤 愛子, 笹原 未来, 松木 健一. PH003 非専門家(大学生)による学校支援ボランティアに関する研究(8) : 支援を受けている子どものメンタルヘルスおよび行動傾向(学校心理学,ポスター発表H). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 0
  • 廣澤 愛子, 大西 将史, 岸 俊行. PH073 解離的対処行動尺度の作成 : 信頼性と妥当性の検討(臨床,ポスター発表H). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 0
  • 粟原 知子, 廣澤愛子. ライフパートナー授業における4コマ漫画を用いたケースカンファレンスの実践報告-実践を他者に的確に伝える方法として-. 福井大学教育実践研究. 2013. 37. 51-56
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Books (8):
  • The Wounds from Abusive Experiences and Their Healing Processes : Establishment of a Process Model of Psychotherapy Using Images
    2020
  • 昔話から学ぶ人間の成長と発達-グリム童話からディズニー作品まで
    2015
  • 昔話から学ぶ人間の成長と発達-グリム童話からディズニー作品まで
    ナカニシヤ出版 2015
  • 新・教職課程シリーズ 教育相談
    一藝社 2014
  • 生きる力を育てる臨床心理学
    2013
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Lectures and oral presentations  (30):
  • 性被害体験を抱える青年期女子の事例ーイメージ表現における「リアリティ」に焦点を当ててー
    (日本箱庭療法学会 2019)
  • What supporters’ attitudes have an effect on favorable change in children having special needs?,
    (40th International School Psychology Association 2018)
  • Acquiring the skills to support children with special needs throughout service-learning in preservice teacher education
    (43rd Association for teacher Education in Europe 2018)
  • 自己中心性尺度の作成-「他者への共感不全」と「自己内省の困難さ」という2つの視点から-
    (第36回日本心理臨床学会 2017)
  • Influence of attitudes of supporters on independence and sociality of children with developmental disorders: Analysis of participant observation records in small-group activities
    (2016)
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Education (4):
  • 2010 - 2014 Nagoya University
  • 1999 - 2002 Osaka University
  • 1997 - 1999 Osaka University
  • 1993 - 1997 Osaka University
Professional career (3):
  • 人間科学学士 (大阪大学)
  • 人間科学修士 (大阪大学)
  • 心理学博士 (名古屋大学)
Work history (4):
  • 2017/04/01 - 福井大学大学院 福井大学・奈良女子大学・岐阜聖徳学園大学 連合教職開発学研究科 Associate Professor
  • 2007/12/01 - 2017/03/31 福井大学教育地域科学部 附属教育実践総合センター Associate Professor
  • 2005/04/01 - 2007/11/30 愛知教育大学大学院学校教育臨床専攻 Senior Assistant Professor
  • 2002/04/01 - 2005/03/31 愛知教育大学大学院学校教育臨床専攻 Research Associate/Assistant
Committee career (6):
  • 2014 - 日本教育心理学会 一般会員
  • 2012 - 日本心理学会 一般会員
  • 2008 - 日本発達心理学会 一般会員
  • 2008 - 日本社会病理学会 一般会員
  • 2000 - 日本箱庭療法学会 一般会員
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Awards (1):
  • 2012 - 発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞(分担者として) 発達障害児の母親と支援者間をつなぐICTを用いた交換日記帳システム
Association Membership(s) (7):
日本箱庭療法学会 ,  日本社会病理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  アメリカ心理学会 ,  日本心理臨床学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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