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J-GLOBAL ID:200901005102527607   Update date: Dec. 18, 2024

Sumida Manabu

スミダ マナブ | Sumida Manabu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Science education
Research keywords  (4): Science Education for Gifted Learners ,  Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education ,  Culture studies in science education ,  Children's understanding and curriculum development in science
Research theme for competitive and other funds  (58):
  • 2022 - 2027 サスティナビリティ・コンピテンシーを培う幼児向けSTEAMプログラムの開発と評価
  • 2023 - 2026 Talent development through non-formal science education and its educational capital
  • 2019 - 2023 The investigation of the present characteristic of the IBL (Inquiry Based Learning) and the development of IBL's practical program: Comparative study between Japan, US and China
  • 2018 - 2023 日本版ギフテッドを定義する-才能児の実態把握と基礎資料の収集
  • 2017 - 2021 冷戦期東アジアの科学技術広報外交に関する国際比較研究
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Papers (48):
  • 吉村聡貴, 隅田学, 掛水高志, 佐藤栄治. 中学生の力学概念学習におけるコンピューターシミュレーションの活用の効果. 愛媛大学教育学部附属科学教育研究センター紀要. 2024. 3. 77-83
  • 武田章宏, 隅田 学, 佐藤栄治. 中学校理科「化学変化と電池」単元における「身体化」を取り入れた科学理解の促進. 愛媛大学教育学部附属科学教育研究センター紀要. 2024. 3. 115-122
  • The Effect of Game-based Learning on Student’s Conceptual Change in Bioaccumulation and Biomagnification. Science Education International. 2023. 34. 4. 262-273
  • Lassila, E.T, Hyry-Beihammer, E.K, Kızkapan, O, Rocena, A, Sumida, M. Giftedness in inclusive classrooms: A cross-cultural examination of pre-service teachers’ thinking in Finland, Austria, Turkey, the Philippines, and Japan. 2023. 67. 4. 306-324
  • Nature of Students’ Research Projects at a Japanese National High School. Bulletin of the Center for Research in Science Education Faculty of Education Ehime University. 2023. 2. 74-83
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MISC (212):
Books (34):
  • 子どもと教師の学びと育ち〜新時代の探究を開くポイント61+α〜
    三学出版 2024 ISBN:9784908877575
  • Gifted Education Guidelines
    Asia Pacific Federation on Giftedness 2024 ISBN:9786267545263
  • 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491049359
  • Play and STEM Education in the Early Years: International Policies and Practices
    Springer 2022 ISBN:9783030998295
  • 新・教職課程演習 第14巻 初等理科教育
    協同出版 2021
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Lectures and oral presentations  (238):
  • What do prospective Japanese teachers imagine the science laboratory of the future to be like?
    (The 11th Asian Conference on Safety and Education in Laboratory 2024)
  • STEM Education Guidelines for Gifted Learners
    (2024)
  • Characteristics of science giftedness in junior high school students from Mexico and Japan: An analysis from two screening instruments
    (2024年度第1回日本科学教育学会研究会 2024)
  • Development of programme for international student assessment (PISA)-aligned science curriculum framework for K-10 learners in the Philippines
    (2024年度第1回日本科学教育学会研究会 2024)
  • A case study on science process skills among students at a special needs support school
    (2024年度第1回日本科学教育学会研究会 2024)
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Works (8):
  • 幼年児の科学学習コンピテンスの再評価とその教育適時性に関する理論的・実証的研究
    2003 - 2004
  • Reassessment of Developmental Constraints on Children's Science Curriculum
    2003 - 2004
  • 我が国と諸外国における理科授業のビデオ分析とその教師教育への活用効果の研究
    2000 - 2003
  • Classroom Video Study in Science
    2000 - 2003
  • 授業実践能力の向上を図る科学教育実践支援システムの開発
    2001 - 2002
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Professional career (1):
  • 博士(教育学) (広島大学)
Committee career (43):
  • 2023 - 現在 国立研究開発法人 科学技術振興機構 「次世代科学技術チャレンジプログラム」推進委員会委員
  • 2022/07 - 現在 Japan Society for Science Education President
  • 2022/07 - 現在 Asia-Pacific Federation on Giftedness 理事
  • 2020 - 現在 香川県教育委員会 スーパーサイエンスハイスクール(高松第一高等学校)運営指導委員会委員
  • 2019/06 - 現在 国立大学法人お茶の水女子大学 スーパーサイエンスハイスクール運営指導委員会委員
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Awards (12):
  • 2024/08 - The 18th Asia-Pacific Conference on Giftedness Best Poster Presentation Award A Context-Specific Emergence of Children's Difficulties and Talents Across Formal and Non-Formal Learning Contexts
  • 2022/07 - The 17th Asia-Pacific Conference on Giftedness Best Oral Presentation Award
  • 2018/08 - 日本科学教育学会 学術賞
  • 2016/08 - 日本科学教育学会 国際貢献賞
  • 2013/03 - 国立科学博物館 野依科学奨励賞
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Association Membership(s) (10):
Asia-Pacific Federation of World Council for Gifted and Talented Children ,  National Association for Gifted Children ,  日本エネルギー環境教育学会 ,  科学技術社会論学会 ,  日本教科教育学会 ,  NARST ,  日本理科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  Asia-Pacific Federation of World Council for Gifted and Talented Children ,  National Association for Gifted Children
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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