Rchr
J-GLOBAL ID:200901005373999520   Update date: Apr. 04, 2024

MORI Keisuke

モリ ケイスケ | MORI Keisuke
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Clinical psychology ,  Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (4): 教員養成 ,  メンタルヘルス ,  学校臨床 ,  ストレス
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2024 若手教員におけるメンタルヘルスの影響因とその対処に関する研究
  • 2015 - 2018 教師用ストレスチェックシステムを利用したメンタルヘルス悪化を予防する取り組み
  • 2011 - 2014 バーンアウトプロセスに基づく教師のメンタルヘルス自己評価システムの構築とその運用
  • 2010 - 2011 スクールカウンセラーが反社会的問題行動を示す生徒への支援に果たすべき役割
  • 2008 - 2011 Examination of process model of burnout in elementary school and junior high school teacher and preventive intervention.
Papers (49):
  • Toru NAGAO, Keisuke MORI, Mitsumasa IINO. Impressions of Observers on the Shape of Large-Scale Wind Turbines. International Journal of Affective Engineering. 2024. 23. 3
  • 田邉 知世, 森 慶輔. 保健室経営に関する文献検討. 足利大学研究集録. 2024. 59. 21-26
  • 森慶輔, 宮下敏恵, 奥村太一, 北島正人, 増井晃, 西村昭徳. 若手教員のメンタルヘルスの実態と研究動向. 足利大学研究集録. 2024. 59. 14-20
  • Keisuke MORI. What do college students who want to become clinical laboratory technicians learn by reading the publication of stories by patients or their families?. The Bulletin of Science of Nursing Research. 2023. 11. 1
  • Keisuke MORI, Tomoyo TANABE. How to Teach High School Students about Mental Illness. 2023. 58
more...
MISC (12):
  • 森慶輔, 奥村太一, 宮下敏恵, 増井晃, 増井晃, 北島正人, 西村昭徳. 新任教員における職業性ストレスと離職意思の個人内変化:デモグラフィック要因を含めた検討. 産業ストレス研究. 2020. 28. 1
  • 奥村太一, 宮下敏恵, 増井晃, 森慶輔, 北島正人. 新任教員におけるバーンアウト傾向と離職意思の経時的変化. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61st
  • 森慶輔, 奥村太一, 北島正人, 宮下敏恵, 増井晃. 2016年B県調査による高等学校教師のメンタルヘルス(3)-B県C市小中学校調査,A県高等学校調査との比較-. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2017. 59th
  • 北島正人, 奥村太一, 森慶輔, 宮下敏恵, 増井晃. 2016年B県調査による高等学校教師のメンタルヘルス(2). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2017. 59th
  • 奥村太一, 北島正人, 森慶輔, 宮下敏恵, 増井晃. 2016年B県調査による高等学校教師のメンタルヘルス(1). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2017. 59th
more...
Books (10):
  • 調べる・学ぶ・考える 教育相談テキストブック 学校で出会う問題とその対応
    金子書房 2021
  • 教職に生かす教育心理学
    みらい 2019 ISBN:9784860154899
  • 教師と学生が知っておくべき特別支援教育
    北樹出版 2019
  • 教師と学生が知っておくべき教育動向
    北樹出版 2017
  • 自ら実感する心理学
    保育出版社 2016
more...
Education (1):
  • 2004 - 2007 Showa Women's University Graduate School of Life Sciences
Professional career (1):
  • Ph.D (Showa Women's University)
Work history (4):
  • 2020/04 - 現在 Ashikaga University Teacher Training Course Center Professor
  • 2018/04 - 2020/03 Ashikaga University Teacher Training Course Center
  • 2015/04 - 2018/03 Ashikaga University
  • 2011/04 - 2015/03 足利工業大学 工学部 教職課程 准教授
Committee career (4):
  • 2022/04 - 現在 栃木県足利市教育委員会 足利市いじめ問題専門委員会 委員
  • 2018/06 - 現在 栃木県足利市 男女共同参画審議会 委員
  • 2015/04 - 現在 日本学校メンタルヘルス学会 編集委員
  • 2020/04 - 2023/03 日本学校メンタルヘルス学会 常任編集委員
Awards (3):
  • 2022/02 - 日本学校メンタルヘルス学会 優秀演題賞 職業性ストレス簡易調査票の信頼性評価 -新任教師を対象とした縦断調査から-
  • 2021/02 - 日本学校メンタルヘルス学会 優秀論文賞(編集委員長賞)(中島一憲記念賞) 小中学校教師の長時間労働は離職意思につながるか : バーンアウトと対教師ストレス反応を媒介変数として
  • 2020/02 - 日本学校メンタルヘルス学会 研究論文査読担当編集功労賞
Association Membership(s) (6):
日本心理学会 ,  日本学校メンタルヘルス学会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本産業ストレス学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SCHOOL HEALTH
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page