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J-GLOBAL ID:200901006662744790   Update date: May. 18, 2024

Kanazawa Takayuki

カナザワ タカユキ | Kanazawa Takayuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/a/gunma-u.ac.jp/kanazawalab/
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 社会学 ,  障害児教育 ,  聴覚障害 ,  sociology ,  special education ,  deaf
Research theme for competitive and other funds  (20):
  • 2022 - 2025 聴覚特別支援学校高等部における学校設定教科・科目「手話」の実現に向けた実践的研究
  • 2019 - 2023 学術手話通訳者を対象とした日本手話習得再教育プログラムの開発
  • 2019 - 2022 Development and Utilization of the Sign language Version of the Modern Language Aptitude Test
  • 2019 - 2022 Curriculum development for implement "Japanese Sign Language" as an elective subject in high school
  • 2016 - 2020 Support for Deaf and Hearing-Impaired Students in EFL Learning: Development of English Captioning Methods and Complementary Learning Materials Adjustable to Developmental Stages of English Learning
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Papers (106):
  • 金澤貴之. 手話の法制化は聾者の言語権を保障するのか〈前編〉. ことばと社会. 2021. 23. 282-288
  • NOMI, Yukiko, KAWABATA, Shinya, NAKANO, Satoko, KAI, Sarasa, FUTAGAMI, Reiko, SHIMOJIMA, Kyoko, YAMAMOTO, Ayano, KANAZAWA, Takayuki, 能美, 由希子, 川端, 伸哉, et al. 日本手話学習者における複合語の音韻変化の適切性判断に関する実験的研究-Measuring Japanese Sign Language learners’ phonological accuracy about compound words using phonological transition decision task. 群馬大学教育実践研究. 2021. 38. 277-285
  • HASHIMOTO Akane, KAI Sarasa, YOSHIMURA Kyoko, FUTAGAMI Reiko, KIMURA Motoko, KANAZAWA Takayuki. Communication Support Activites for Deaf Persons with Multiple Disabilities in the Facility for People with Intellectual Disabilities. 2020. 37. 195-203
  • KAI Sarasa, KANAZAWA Takayuki, FUTAGAMI Reiko, YOSHIMURA Kyoko, KIMURA Motoko. Survey on the Actual Situation of Communication Support for Persons with Deafness and Multiple Disabilities : Analysis of Sign Language Skills of Consultation Support Specialists. 2020. 69. 139-148
  • 金澤貴之. 多言語・多文化共生の観点からのインクルーシブ教育. 障害児教育実践の研究. 2019. 29. 67-73
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MISC (6):
  • 金澤貴之. 教員養成段階における手話スキル習得の課題解決に向けて-群馬大学日本財団手話サポーター養成プロジェクトの取り組み-. 手話通訳問題研究. 2020. 153. 30-33
  • 金澤 貴之, 斉藤 くるみ, 辻 浩, 木原 清光, 二神 麗子, 清水 優江, 三神 陽菜. 日本社会事業大学における障害学生支援の現状について (社大福祉フォーラム2013報告) -- (自主企画分科会). 社会事業研究. 2014. 53. 73-82
  • Support for deaf and/or hard-of-hearing students in EFL learning: through practice in an English course using an English film. 2010. 10. 41-52
  • 金澤貴之, 中野 聡子, 三好 茂樹, 梅原 みどり, 小笠原 恵美子. 遠隔通信技術を活用した聴覚障害児支援 : 携帯電話を利用した情報保障システムの活用可能性(自主シンポジウム7, 日本殊教育学会第47会大会シンポジウム報告). 特殊教育学研究. 2010. 47. 351-351
  • KANAZAWA T. The Difficulty of "re-evaluating" historical facts : Comments on the Paper by Kawai and Takahashi. Japanese journal on developmental disabilities. 2006. 28. 1. 101-103
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Books (14):
  • 特別支援教育のアクティブ・ラーニング 〜「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けた授業改善〜
    株式会社ジアース教育新社 2017
  • 知的障害教育における生きる力と学力形成のための教科指導
    株式会社ジアース教育新社 2017
  • 『キーワードブック特別支援教育--インクルーシブ教育時代の障害児教育』クリエイツかもがわ,全300頁
    クリエイツかもがわ 2015
  • 手話の社会学ー教育現場への手話導入における当事者性をめぐってー
    2013 ISBN:9784865000122
  • 特別支援教育からインクルーシブ教育への展望
    クリエイツかもがわ 2012
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Lectures and oral presentations  (25):
  • ろう通訳の訳出表現に関する予備的検討 国語の授業における聴覚特別支援学校教員の手話表現との比較
    (2016)
  • 聴覚障害児の言語力に対応した要約筆記の手法に関する予備的検討
    (2013)
  • 聴覚障害児・者のモバイル型遠隔情報保障システムの利用に対するニーズ-従来型の情報保障手段との比較を通して-
    (日本特殊教育学会第49回大会 2011)
  • 聴覚障害者の読み特性に配慮した英語の音声認識字幕呈示-日本語と英語の違いをふまえて-
    (日本特殊教育学会第48回大会 2010)
  • 遠隔通信技術を活用した聴覚障害学生支援-携帯電話を利用した情報保障システムの活用可能性-
    (日本特殊教育学会第47回大会 2009)
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Education (4):
  • - 1998 University of Tsukuba
  • - 1998 University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education
  • - 1994 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
  • - 1994 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (1):
  • (BLANK) (Tokyo Gakugei University)
Work history (7):
  • 2003 - Gunma University
  • 1998 - 2000 University of Tsukuba
  • 1998 - 2000 Tsukuba University, Technical Official
  • 2000 - Gunma University
  • 2000 - University of Tsukuba
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※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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