Rchr
J-GLOBAL ID:200901006709084050   Update date: Feb. 01, 2024

Iwasaki Hiroshi

イワサキ ヒロシ | Iwasaki Hiroshi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.juen.ac.jp/kj/staff/iwasaki.html
Research field  (1): Science education
Research keywords  (5): 数学教育学 ,  教師教育 ,  授業分析 ,  教材開発 ,  Mathematics Education
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2022 - 2024 現代的教育課題と教科教育との教員養成次元での関係性の臨床的解明
  • 2020 - 2022 教科の本質を踏まえた教育課程の編成及び実施に関する大学院共通科目実践に向けた協働的研究
  • 2018 - 2020 小学生が数学の本質的面白さを体験する学習環境の実践的開発研究
  • 2015 - 2017 「協働リフレクション」を軸とした算数・数学科における互恵的学習場の解明とそれに基づくアクティブ・ラーニングの教材及び授業方法の開発研究
  • 2014 - 2016 Mathematics teacher learning in professional development: the cases of teachers' local meetings and professional degree programme
Show all
Papers (21):
  • Makoto YAMAZAKI, Hiroki NOGAMI, Ryo ASAZUMA, Hiroshi IWASAKI. A Case Study Improving the Mathematics Class Interaction of In-service Elementary School Teachers: From the Perspective of Engestrom's Cultural-Historical Activity Theory. Journal of JASME: Research in Mathematics Education. 2023. 28. 2. 27-45
  • Kenichi GOCHO, Setsuo KAWAKAMI, Hiroshi IWASAKI. A Practical Study for the Development of Group-Competition-Style Mathematics Classes: The Occurrence of the Characteristics of Deductive Explanations in Mathematics Classroom. 2019. 25. 2. 73-89
  • 川上節夫, 牛腸賢一, 岩崎 浩. グループ対戦型算数授業におけるネゴシエーションの特徴とそこでの数学学習の特徴. 全国数学教育学会誌『数学教育学研究』. 2018. 24. 2. 77-95
  • IWASAKI Hiroshi, MIYAKAWA Takeshi. Change in in-service teachers’ discourse during practice-based professional development in university. Proceedings of 39th Psychology of Mathematics Education conference. 2015. 3. 89-96
  • The Necessity of Demonstrating Theorem in the Triangle : Especially, 'Proof as Means of Systematization'. 2014. 20. 2. 123-140
more...
MISC (10):
  • 岩﨑 浩. 日本型算数教育のよさの継承と発展のために:算数の学習内容に「知識についての知識」の視点を. 初等教育 新潟県小学校長会誌. 2021. 129. 11-14
  • Hiroshi Iwasaki, Hiroshi Iguchi. What is critical in conducting mathematics lesson study as a research ?. 2020. 329-350
  • Hiroshi Iwasaki. Characteristic of Mathematics Education in the Graduate School of Teacher Education in Joetsu University of Education. The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development. 2020. 42. 4. 89-93
  • 武江裕生, 岩崎 浩. 中学校現場における教育改革推進のための課題と実践 -研究主任との協働による英語科授業改善の取組を事例として-. 上越教育大学教職大学院研究紀要. 2019. 6. 153-164
  • 岩崎 浩. 「主体的・対話的で深い学び」を教室で実現する!新・学習指導要領:現場での扱い 教職大学院. 教職課程. 2018. 44. 15. 38-41
more...
Books (12):
  • コミュニケーションとしての思考 : 人間の発達, ディスコースの成長, 数学化
    共立出版 2023 ISBN:9784320114913
  • 算数・数学授業研究ハンドブック
    東洋館出版社 2021
  • 新しい算数教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2021
  • 子どもの「問い」が立ちあがる
    学事出版 2021 ISBN:9784761927127
  • 講座 算数授業の新展開 6
    東洋館出版社 2019
more...
Lectures and oral presentations  (19):
  • 若手数学教師の「気づき」についての事例研究:熟達教師との長期的なリフレクションにおける語りに着目して
    (全国数学教育学会 第57回研究発表会 2022)
  • 理論と実践の往還の問題:教職大学院の教員の立場から
    (全国数学教育学会 第55回研究発表会 2021)
  • 小学校現職教員の算数の授業改善の取組に関する事例研究:エンゲストロームの文化・歴史的活動理論の視座から
    (全国数学教育学会 第54回研究発表会 2021)
  • 上越教育大学教職大学院における数学教育の研究の特徴
    (日本教科教育学会第45回全国大会 2019)
  • グループ対戦型算数授業の実践的開発研究ー教室における演繹的説明の特徴の表出ー
    (全国数学教育学会第49回研究発表会 2019)
more...
Education (1):
  • - 1993 Hiroshima University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • (BLANK)
Work history (7):
  • 2019/04 - 現在 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 2011/01 - 現在 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 2017/04 - 2019/03 Joetsu University of Education
  • 2007/04 - 2010/12 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 2001/07 - 2007/03 Joetsu University of Education College of Education
Show all
Committee career (11):
  • 2021/07 - 現在 新潟県数学教育会 会長
  • 2021/04 - 現在 全国数学教育学会 研究推進委員会(副委員長)
  • 2018/09 - 現在 日本数学教育学会 出版部常任幹事
  • 2018/06 - 現在 上越数学教育研究会 会長
  • 2009/06 - 現在 全国数学教育学会 理事
Show all
Awards (3):
  • 2020/12 - 全国数学教育学会 学会賞 学会奨励賞
  • 2013/02 - 全国数学教育学会 学会賞 学会奨励賞
  • 1999/01 - 全国数学教育学会 学会賞(学会奨励賞)
Association Membership(s) (3):
日本教科教育学会 ,  全国数学教育学会 ,  日本数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page