Rchr
J-GLOBAL ID:200901007252459084   Update date: Feb. 22, 2023

Mori Kaku

モリ カク | Mori Kaku
Homepage URL  (1): http://morikaku.com
Research field  (3): Aesthetics and art studies ,  Early childhood education and childcare ,  Aesthetics and art studies
Research keywords  (20): ローカルアイデンティティ ,  セルフナラティブ ,  ツーリズムコンテンツ ,  マンガ ,  童話 ,  アニメーション ,  仏教童話 ,  仏教絵本 ,  玩具 ,  記号論 ,  児童文学 ,  草双紙 ,  絵本 ,  地域 ,  日本文化 ,  宗教 ,  メディア ,  比較文化 ,  表象文化論 ,  仏教文化
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2021 - 2023 Buddhist Media Research Group, Third term
  • 2018 - 2021 Buddhist Media Research Group, Second term
  • 2019 - 2020 2019-B1-14「らかん仏教文化講座」事業
  • 2016 - 2020 近現代日本の仏教絵本におけるブッダのイメージ研究
  • 2015 - 2018 Buddhist Culture Media Research Group, First term
Show all
Papers (23):
  • Kaku MORI. Round-table discussion : Crossing Borders in Literature and Media Expression : Literature's Versatility Extends to Pop Culture. 2022. 71. 54-78
  • Kaku MORI. Kaika Zigokuron : A Traditional Picture Book "Kusazoshi" in the Yer 1882 : The Enlightenment and Buddhism. 2021. 43. 169-195
  • Kenji WATANABE, Kaku MORI. Contents that cross the boundaries of media -Literature cited as a motif in manga, animated films, and games-. RESEARCH REPORTS National Institute of Technology, Fukushima College. 2021. 61. 151-160
  • Kenji WATANABE, Kaku Mori. The Duality of Regional Representation as Seen in "Flying Witch" -A View from Inside and Outside that is Directed toward Regional Locality-. RESEARCH REPORTS National Institute of Technology, Fukushima College. 2020. 60. 99-106
  • Kaku Mori. The formation of Jataka Tale's Picture Books in modern Japan. Journal of Research Society of Buddhism and Cultural Heritage. 2019. 27. L97-L77
more...
MISC (31):
  • Kaku MORI. An Old Indian Story : The Tale of the Jataka. 2021. 679. 14-17
  • MORI Kaku. The Tale of Jataka, "The greedy king". 2021. 678. 14-17
  • MORI Kaku. The Tale of Jataka, "The Poor Man's Offering". 2021. 677. 14-17
  • MORI Kaku. The Tale of Jataka, "A violent king". 2021. 676. 14-17
  • MORI Kaku. Buddhist Culture in the Meiji Era as Seen in Hell Picture Books. 2021. 146. 3-4
more...
Books (4):
  • Buddhism in the media
    2020 ISBN:9784585210542
  • Ehon monogatari Find
    2016 ISBN:9784254685220
  • 時空を超える生命 : 「いのち」の意味を問いなおす
    勉誠出版 2013 ISBN:9784585210146
  • The Dictionary of Picture Book
    Asakura shoten 2011 ISBN:9784254680225
Lectures and oral presentations  (28):
  • Kaika Zigokuron : A Traditional Picture Book “Kusazoshi” in the Year 1882 - The Enlightenment and Buddhism
    (2020)
  • Reproduced ancestral statueーMedia, Representation, Memory
    (2020)
  • 文学から文学社会学へのシフト-表現・メディア・再話 -
    (日本近代文学会・昭和文学会・日本社会文学会合同国際研究集会 2019)
  • 宗教と絵本-仏教・キリスト教・イスラーム教の絵本を通して
    (第22回絵本学会大会 2019)
  • 明治15年の草双紙『開化地獄論』に表現された文明開化と仏教
    (絵本学会 2018)
more...
Works (1):
  • 仏教児童メディアデータベース
    森 覚 2006 -
Education (4):
  • 2008 - 2011 Taisho University Advanced Literary Studies Advanced Literary Studies
  • 2005 - 2008 Taisho University Advanced Literary Studies Advanced Literary Studies
  • 2002 - 2004 Taisho University Advanced Literary Studies Advanced Literary Studies
  • 1997 - 2001 Meisei University Faculty of Japanese Culture Department of Japanese and Comparative Cultue
Professional career (1):
  • 博士(文学) (大正大学)
Work history (7):
  • 2020/04 - 現在 Teikyo University Junior College
  • 2017/04 - 現在 Taisho University
  • 2016/04 - 2017/03 Taisho University
  • 2011/04 - 2016/03 The Institute for Comprehensive Studies of Buddhism, Taisho University Researcher
  • 2007/09 - 2008/01 Taisho University
Show all
Committee career (8):
  • 2021/05 - 現在 絵本学会 日本絵本研究賞 運営委員
  • 2019/06 - 現在 形の文化会 幹事
  • 2017/04 - 現在 仏教文化資源研究会 会長
  • 2013/04 - 現在 大正大学綜合佛教研究所 仏教文化におけるメディア研究会 研究代表
  • 2018/10 - 2021/03 絵本学会 絵本研究参考文献目録編集委員会委員
Show all
Association Membership(s) (6):
THE SOCIETY OF CULTURAL STUDY ON FROM, JAPAN ,  表象文化論学会 ,  仏教文化学会 ,  絵本学会 ,  International Comparative Literature Association ,  日本比較文学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page