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J-GLOBAL ID:200901008268036325   Update date: Apr. 21, 2021

Ohno Eizo

オオノ エイゾウ | Ohno Eizo
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Science education ,  Education - general
Research keywords  (14): Physics Education ,  Didactics ,  Science Education ,  Curriculum design and development ,  Teaching of School Subjects ,  Teaching methods ,  Pedagogy ,  物理教育 ,  授業分析 ,  理科教育 ,  自然科学教育 ,  カリキュラム論 ,  教授学 ,  教育方法学
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2019 - 2024 授業研究における国際交流のためのエビデンス創出と解釈共同体の形成に関する開発研究
  • 2017 - 2020 物理問題の解決方略とその認知過程の視線追跡技術を使った分析及び形成的評価への応用
  • 2014 - 2018 日本型授業研究の独自性とその再文脈化に関する開発研究
  • 2014 - 2017 理科教育における授業分析・解釈と教育内容構造との関係究明及び記述理論の統合
  • 2012 - 2014 動的意味論を利用した理科授業分析のフレームワーク
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Papers (38):
  • OHNO Eizo, SHIMOJO Atsushi, IWATA Mishiru. Relationship between eye movements while answering FCI questions and interview after solving them. Journal of the Physics Education Society of Japan. 2019. 67. 1. 16-21
  • 大野 栄三. 物理の授業は何を要求されているのか. 理科教室. 2018. 61. 12. 48-51
  • OHNO Eizo. Poset Structure in Physics Textbooks and Lesson Plans. CONTEMPORARY SCIENCE EDUCATION AND CHALLENGES IN THE PRESENT SOCIETY: PERSPECTIVES IN PHYSICS TEACHING AND LEARNING. 2017. 29-34
  • Roman Rosiek, Miroslawa Sajka, Eizo Ohno, Atsushi Shimojo, Michiru Iwata, Dariusz Weislo. An Excerpt From an Eye-tracking Comparative Study Between Poland and Japan With the Use of Force Concept Inventory. DIDFYZ 2016: FROM THE ROOTS TO CONTEMPORARY EDUCATION. 2017. 1804. 060003. 1-7
  • OHNO Eizo, SIMOJYO Atsushi, IWATA Michiru. Analysis of Problem Solving Processes in Physics Based on Eye-Movement Data. Proceedings of INTERNATIONAL CONFERENCE GIREP EPEC 2015. 2016. 64-70
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MISC (72):
  • 大野 栄三. Society 5.0と教育政策の方向性. 理科教室. 2021. 62. 3. 94-95
  • 大野 栄三. 教授学のレンズを通して見た物理教育研究. 大学の物理教育. 2021. 27. 1. 4-7
  • 大野 栄三. オンライン授業とユネスコの学習権宣言. 理科教室. 2020. 63. 11. 94-95
  • 大野 栄三. エビデンスと教育. 理科教室. 2020. 63. 7. 94-95
  • 大野 栄三. 教育の都市伝説と大学入試改革. 理科教室. 2020. 63. 3. 94-95
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Books (20):
  • Research and innovation in physics education: two sides of the same coin
    Springer 2020 ISBN:9783030511814
  • 中等教育の課題に教育方法はどう取り組むか
    図書文化 2019 ISBN:9784810097375
  • 現代カリキュラム研究の動向と展望
    教育出版 2019 ISBN:9784316804514
  • 学習集団研究の現在 Vol. 2 『学習集団づくりが描く「学びの地図」』
    渓水社 2018 ISBN:9784863274334
  • 教育方法46「学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討」:「資質・能力」の形成と「教科の本質」をめぐって
    図書文化 2017 ISBN:9784810076974
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Lectures and oral presentations  (63):
  • AIは医師育成に有用か?: Word2vecを用いたAI news teachingシステムの 外科プロフェッショナリズム教育への応用
    (第15回 医療系eラーニング全国交流会 2020)
  • Science education for sustainable communities in Hokkaido
    (World Conference on Science Literacy 2019 2019)
  • Trends in the Eye-tracking Measurement in Physics Education Research
    (2019)
  • 物理教育研究における眼球運動計測
    (第5回新潟大学レッスンスタディとアクティブラーニングのシンポジウム兼ワークショップ 2019)
  • FCI問題解答時の思考過程と眼球運動:学生は物体の速度、加速度をどう捉えているか
    (日本物理学会2018年秋季大会 2018)
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Professional career (2):
  • Ph.D(Science), Kwansei Gakuin University, 1989;MD(Science), Kwansei Gakuin University, 1984;BD(Science), Kwansei Gakuin University, 1982 (Kwansei Gakuin University)
  • 理学修士 (関西学院大学)
Work history (5):
  • 2007 - 2009 Hokkaido University Faculty of Education
  • 2009 - Hokkaido University Faculty of Education
  • 2000 - 2007 大学院教育学研究科 助教授
  • 1995 - 2000 Hokkaido University School of Education
  • 1987 - 1995 Sharp Corporation
Committee career (19):
  • 2017/12 - 現在 北海道教育委員会 北海道教育推進会議委員
  • 2017/06 - 現在 市立札幌開成中等教育学校スーパーサイエンスハイスクール運営指導委員会 運営指導委員
  • 2012/10 - 現在 日本教育方法学会 常任理事
  • 2011/08 - 現在 北海道大学出版会 非常勤企画委員
  • 2003/02 - 2020/02 北海道教育学会 理事
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Association Membership(s) (14):
American Association of Physics Teachers ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  日本物理学会 ,  COMMUNITY FOR INNOVATION OF EDUCATION AND LEARNING THROUGH COMPUTERS AND COMMUNICATION NETWORKS ,  日本物理教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本教育学会 ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  The Japanese Society for Curriculum Studies ,  The Japan Society for the Study of Education ,  The Physics Education Society of Japan ,  The Physical Society of Japan ,  Council for Improvement of Education through Computers
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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