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J-GLOBAL ID:200901008385342267   Update date: Aug. 25, 2024

Kawata Manabu

カワタ マナブ | Kawata Manabu
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://hokudai-cdee.jimdo.com/
Research field  (2): Educational psychology ,  Early childhood education and childcare
Research keywords  (2): early childhood care and education ,  developmental psychology
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2023 - 2027 異年齢保育の実践論理:developmentalismに拠らない保育の価値の探求
  • 2022 - 2026 A Longitudinal Study on Practical Knowledges of Childcare Practitioners to Create Inclusive Childcare
  • 2021 - 2026 子ども・子育て家族の貧困と政策・実践:「包括的最低限保障」の構想のために
  • 2021 - 2026 Research on construction and assessment of early child education curriculum in Japan, New Zealand, and Italy
  • 2021 - 2026 Research on the assessment of Early Education curriculum in Japan, New Zealand and Italy
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Papers (74):
  • Manabu KAWATA, Itsuki IWAYA. Access to and recognition of social resources and systems that support child rearing in early childhood. Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development. 2024. 19. 105-117
  • Yew Lee Marcruz Ong, Manabu Kawata. Teacher support for children’s base-10 understanding in Japanese kindergartens. International Journal of Early Years Education. 2023
  • Manabu KAWATA. Research Notes for Childcare Terroir Theory. Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development. 2023. 18. 63-74
  • Ong Yew Lee Marcruz, Ho Ka Lee Carrie, Kawata Manabu, Takahashi Mayumi, Mizuno Kumpei. Understanding of base-10 concept and its application: a cross-cultural comparison between Japan and Singapore. International Journal of Early Years Education. 2022. 30. 4. 766-780
  • Tomohiro OIKAWA, Toshihiro NAKAJIMA, Itsuki IWAYA, Sei IUCHI, Kazuyuki YOSHIKAWA, Manabu KAWATA. Reflections of the First Year of the "COVID-19 pandemic" by ECEC Practitioners. Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University. 2022. 140. 117-154
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MISC (16):
  • 川田学. 子どもの世界を守る:敵はウィルスか人間か. 幼年教育. 2020. 187. 14-21
  • 川田学. かかわりが先、理解は(ずーっと)後. 子どもの文化. 2020. 50. 10. 2-7
  • 川田学. 特別分科会異年齢保育・提案を読んで. 季刊保育問題研究. 2020. 305
  • 川田学. 子どもの育ちを丁寧にみつめる:多面的な子ども理解に向けて. 児やらい. 2020. 17. 95-117
  • 川田学. 「つながり」が生まれる保育:環境との関わりに主体性を読み解く. げんき. 2020. 181. 2-15
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Books (31):
  • 子どもと家族の貧困
    法律文化社 2022 ISBN:4589042533
  • Handbook of Child Psychology and Developmental Science Vol.1 Theory and Method
    2022
  • このままでは働き続けることがつらい保育の仲間たちへ: 保育者が見つめたこの10年、保育者が願うこの先の10年
    ひとなる書房 2022 ISBN:4894642859
  • 地域・学校の協働が醸成する「まちづくりマインド」 多様化する現代社会における〈ソフトのまちづくり〉の展望
    福村出版 2022 ISBN:4571410719
  • 保育の質を考える:安心して子どもを預けられる保育所の実現に向けて
    明石書店 2021
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Works (5):
  • プレママ&プレパパと0・1・2・3歳児を育てる親子のための子育て応援ブック
    発行・NPO法人子育て応援かざぐるま, 監修・川田学, 加藤靜恵 2021 - 現在
  • プレママ&プレパパと赤ちゃんを育てる親子のための子育て応援ブック
    発行・NPO法人子育て応援かざぐるま, 監修・川田学, 加藤靜恵 2019 - 現在
  • 住まいと子育てに関する研究
    2007 -
  • 住まいと子育てに関する研究
    2006 -
  • 住まいと子育てに関する研究
    2005 -
Education (1):
  • 2005 - Tokyo Metropolitan University Graduate School of Humanities
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (首都大学東京)
Work history (3):
  • 2010/04 - 現在 Hokkaido University Faculty of Education associate professor
  • 2007/04 - 2010/03 Kagawa University Faculty of Education associate professor
  • 2005/04 - 2007/03 Kagawa University Faculty of Education Lecturer
Committee career (35):
  • 2024/05 - 現在 北海道庁 北海道こども施策審議会・会長
  • 2022/09 - 現在 日本保育学会 編集常任委員会専門委員
  • 2009/04 - 現在 三豊市 三豊市就学前教育・保育研究推進事業 アドバイザー
  • 2022/12 - 2024/12 北海道庁 北海道子どもの未来づくり審議会 委員
  • 2018/04 - 2023/03 お茶の水女子大学附属幼稚園 研究開発学校運営指導委員会 委員
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Awards (3):
  • 2021/05 - 日本保育学会 第52回一般社団法人日本保育学会保育学文献賞 『保育的発達論のはじまり:個人を尊重しつつ、「つながり」を育むいとなみへ』(単著、ひとなる書房、2019年刊)
  • 2007/03 - Janpan society of Developmental Psychology 16th JJDP Best Paper Award Self-Assertiveness and Maternal Coping Behavior: A Longitudinal Study from 5 to 15 Months of Age
  • 2005/08 - Center of Developmental Education and Research Center of Developmental Education and Research Encouragement Prize
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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