Rchr
J-GLOBAL ID:200901008385342267   Update date: Feb. 01, 2024

Kawata Manabu

カワタ マナブ | Kawata Manabu
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://hokudai-cdee.jimdo.com/
Research field  (2): Educational psychology ,  Early childhood education and childcare
Research keywords  (2): early childhood care and education ,  developmental psychology
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2023 - 2027 異年齢保育の実践論理:developmentalismに拠らない保育の価値の探求
  • 2022 - 2026 A Longitudinal Study on Practical Knowledges of Childcare Practitioners to Create Inclusive Childcare
  • 2021 - 2026 子ども・子育て家族の貧困と政策・実践:「包括的最低限保障」の構想のために
  • 2021 - 2026 Research on the assessment of Early Education curriculum in Japan, New Zealand and Italy
  • 2022 - 2025 離島の子ども世界における多様な他者とのまじりあい:都市部との対比から
Show all
Papers (54):
  • Yew Lee Marcruz Ong, Manabu Kawata. Teacher support for children’s base-10 understanding in Japanese kindergartens. International Journal of Early Years Education. 2023
  • Manabu KAWATA. Research Notes for Childcare Terroir Theory. Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development. 2023. 18. 63-74
  • Ong Yew Lee Marcruz, Ho Ka Lee Carrie, Kawata Manabu, Takahashi Mayumi, Mizuno Kumpei. Understanding of base-10 concept and its application: a cross-cultural comparison between Japan and Singapore. International Journal of Early Years Education. 2022. 30. 4. 766-780
  • Tomohiro OIKAWA, Toshihiro NAKAJIMA, Itsuki IWAYA, Sei IUCHI, Kazuyuki YOSHIKAWA, Manabu KAWATA. Reflections of the First Year of the "COVID-19 pandemic" by ECEC Practitioners. Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University. 2022. 140. 117-154
  • 川田 学. 子どもの貧困と遊び:調査と保育実践の考察を通して. 子ども学. 2022. 10. 60-80
more...
MISC (44):
  • 川田学. 子どもの世界を守る:敵はウィルスか人間か. 幼年教育. 2020. 187. 14-21
  • 川田学. かかわりが先、理解は(ずーっと)後. 子どもの文化. 2020. 50. 10. 2-7
  • 川田学. 特別分科会異年齢保育・提案を読んで. 季刊保育問題研究. 2020. 305
  • 川田学. 子どもの育ちを丁寧にみつめる:多面的な子ども理解に向けて. 児やらい. 2020. 17. 95-117
  • 川田学. 「つながり」が生まれる保育:環境との関わりに主体性を読み解く. げんき. 2020. 181. 2-15
more...
Books (25):
  • 保育の質を考える:安心して子どもを預けられる保育所の実現に向けて
    明石書店 2021
  • 日本の子ども研究:復刻版解題と原著論文
    クレス出版 2021
  • 育ちあう乳幼児心理学:保育実践とともに未来へ
    有斐閣 2019
  • ともに生きるための教育学へのレッスン40 : 明日を切り拓く教養
    明石書店 2019 ISBN:9784750348827
  • 保育的発達論のはじまり:個人を尊重しつつ、「つながり」を育むいとなみへ
    ひとなる書房 2019
more...
Works (5):
  • プレママ&プレパパと0・1・2・3歳児を育てる親子のための子育て応援ブック
    発行・NPO法人子育て応援かざぐるま, 監修・川田学, 加藤靜恵 2021 - 現在
  • プレママ&プレパパと赤ちゃんを育てる親子のための子育て応援ブック
    発行・NPO法人子育て応援かざぐるま, 監修・川田学, 加藤靜恵 2019 - 現在
  • 住まいと子育てに関する研究
    2007 -
  • 住まいと子育てに関する研究
    2006 -
  • 住まいと子育てに関する研究
    2005 -
Education (1):
  • 2005 - Tokyo Metropolitan University Graduate School of Humanities
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (首都大学東京)
Work history (3):
  • 2010/04 - 現在 Hokkaido University Faculty of Education associate professor
  • 2007/04 - 2010/03 Kagawa University Faculty of Education associate professor
  • 2005/04 - 2007/03 Kagawa University Faculty of Education Lecturer
Committee career (34):
  • 2022/09 - 現在 日本保育学会 編集常任委員会専門委員
  • 2009/04 - 現在 三豊市 三豊市就学前教育・保育研究推進事業 アドバイザー
  • 2022/12 - 2024/12 北海道庁 北海道子どもの未来づくり審議会 委員
  • 2018/04 - 2023/03 お茶の水女子大学附属幼稚園 研究開発学校運営指導委員会 委員
  • 2021/01 - 2022/12 日本発達心理学会 機関誌編集委員会委員
Show all
Awards (3):
  • 2021/05 - 日本保育学会 第52回一般社団法人日本保育学会保育学文献賞 『保育的発達論のはじまり:個人を尊重しつつ、「つながり」を育むいとなみへ』(単著、ひとなる書房、2019年刊)
  • 2007/03 - Janpan society of Developmental Psychology 16th JJDP Best Paper Award Self-Assertiveness and Maternal Coping Behavior: A Longitudinal Study from 5 to 15 Months of Age
  • 2005/08 - Center of Developmental Education and Research Center of Developmental Education and Research Encouragement Prize
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page