Rchr
J-GLOBAL ID:200901009442560426   Update date: Feb. 01, 2024

Akiba Yoshiki

アキバ ヨシキ | Akiba Yoshiki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • 文学研究科  教育学専攻博士課程後期課程   教授
  • Graduate School of Arts  Field of Study: Education   Professor
Research field  (1): Sociology of education
Research keywords  (3): sociology of education ,  applied theatre ,  ethnomethodology, conversation analysis
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2012 - 2015 A Clinical Sociological Study of Schools Based on an Applied Theatre Practice Community
  • 2008 - 2010 Performance ethnography for supporting to school nurse-teachers' health promotion
  • 2006 - 2007 Communication research of educational practices through theatre and ethnomethodology
  • 2001 - 2003 An International Comparative Study on the Roles and Functions of Schools and Teachers in a Changing Society
  • 1998 - 1999 学校保健室の臨床的課題:教育の臨床エスノメソドロジー研究
Papers (15):
  • Yoshiki Akiba. The positionality of the 'case' in the texts of "The Japanese Journal of The Study of Guidance and Counseling". 2019. 62. 133-146
  • Transferring the means/methods of research production : memorandum for career education/training. 2019. 63. 127-137
  • AKIBA Masaki. Ethnomethodology and Forum Theatre:A Proposal for Applying Research Outcomes to Research Participants. The Journal of Studies in Contemporary Sociological Theory. 2014. 8. 3-13
  • AKIBA Yoshiki. Forum Theatre as Clinical Educational Studies::A Sociological Account. The Journal of Educational Sociology. 2013. 92. 83-104
  • 秋葉 昌樹. エスノメソドロジー研究のパフォーマンス--質的調査研究の臨床性およびエスノメソドロジーの演劇的異化 (小特集 質的調査研究の"質"を問い直す). 社会と調査. 2009. 3. 45-51
more...
MISC (19):
  • 秋葉 昌樹, 山本 浩子, 村井 雅彦. フォーラムセッション わたしの問題、あなたの問題、それが問題 : フォーラムシアターで考えよう (第12回日本教育保健学会). 日本教育保健学会年報. 2015. 23. 123-127
  • 秋葉 昌樹. 演劇人と教師の出会いの中で (連続座談会 〈「演劇教科書」編集会議録〉を読む). げき : 児童・青少年演劇ジャーナル. 2012. 10. 45-47
  • 秋葉 昌樹. 山村賢明著 門脇厚司・北澤毅編『社会化の理論 : 教育社会学論集』. 立教大学教育学科研究年報. 2009. 52. 52. 177-178
  • 吉川 悟, 秋葉 昌樹. 教育心理学における倫理的配慮を重視した質的調査研究手法のガイドラインとなる教材作成. FD・教材等研究開発報告書. 2008. 11. 118-128
  • 山田 哲也, 朝倉 景樹, 内田 良, 紅林 伸幸, 秋葉 昌樹, 山田 哲也. 課題研究報告 臨床教育社会学の検証(2)臨床観の交換. 教育社会学研究. 2006. 78. 369-371
more...
Books (11):
  • 教育社会学事典
    丸善出版 2018 ISBN:9784621302330
  • 社会調査事典
    丸善出版 2014 ISBN:9784621087312
  • エスノメソドロジーを学ぶ人のために
    世界思想社 2010 ISBN:9784790714699
  • 質的調査法を学ぶ人のために
    世界思想社 2008 ISBN:9784790713333
  • 学校臨床社会学
    放送大学教育振興会 2007 ISBN:9784595135125
more...
Lectures and oral presentations  (1):
  • エスノメソドロジーと演劇の間--質的研究による学校文化へのアプローチとして
    (南京大学フォーラム「知識、文化と学校教育:東アジアにおける教育社会学の質的研究ワークショップ」 2019)
Education (3):
  • 1994 - 1998 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 1992 - 1994 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 1988 - 1992 Rikkyo University Faculty of Literature
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京大学)
Work history (6):
  • 2019/04/01 - 現在 RIKKYO UNIVERSITY College of Arts Department of Education Professor
  • 2019/04/01 - 現在 RIKKYO UNIVERSITY Graduate School of Arts Field of Study: Education Professor
  • 2019/04/01 - 現在 RIKKYO UNIVERSITY Graduate School of Arts Field of Study: Education Professor
  • 2013/04 - 2019/03 Ryukoku University Faculty of Letters
  • 2004/04 - 2013/03 Ryukoku University Faculty of Letters
Show all
Committee career (4):
  • 2015 - 2017 日本教育社会学会 教育社会学事典編集委員
  • 2010 - 2013 日本演劇学会 分科会「演劇と教育研究会」運営委員
  • 2010 - 2013 日本教育社会学会 紀要編集委員
  • 2006 - 2007 エスノメソドロジー・会話分析研究会 大会世話人
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page